Newsy

Coraz więcej polskich firm decyduje się na ekspansję zagraniczną. Głównie w Europie

2012-06-29  |  06:10
Mówi:Agata Wancio
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktury
  • MP4

    Inwestycje polskich firm za granicą są nadal skromne. Rocznie za granice odpływa z Polski mniej niż 10 milionów dolarów kapitału. Widać jednak, że coraz częściej polscy przedsiębiorcy myślą o interesach poza granicami Polski. Pomaga im w tym częściej niż do tej pory administracja rządowa.

    Najczęściej o inwestowaniu w świecie myślą szefowie polskich firm z branży wydobywczej. Liderem, podobnie jak rok wcześniej, jest spółka PKN Orlen. Na trzeciej pozycji pod względem wielkości inwestycji zagranicznych uplasowało się Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

      – Są to spółki duże, bardzo często z przeważającym udziałem Skarbu Państwa. Ale też bardzo aktywne są na rynku zagranicznym nasze spółki spożywcze. Naszą chlubą są także spółki zajmujące się oprogramowaniem, usługami IT, między innymi Asseco i Comarch – wymienia Agata Wancio, ekspert Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

    Firma  Asseco  inwestuje w największej liczbie państw i ma najwięcej filii zagranicznych, bo aż około 70.

    Dane Narodowego Banku Polskiego wskazują na to, że powoli, ale systematycznie wzrasta zaangażowanie polskich aktywów za granicą. Na koniec 2011 roku, według wstępnych szacunków, wyniosło ono ok. 44 mld. Przed rokiem było to 39 mld dolarów, a w 2009 roku – 29 mld dolarów.

     – Mamy teraz do czynienia ze spowolnieniem gospodarczym na rynkach europejskich, które są głównym odbiorcą naszych inwestycji, więc to i tak nie jest zły wynik. Wiekszość z 25 branych przez nas pod uwagę spółek zwiększyła swoje inwestycje. Niektóre nawet w ciągu roku podwoiły lub potroiły wartość aktywów za granicą – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Agata Wancio.

    Kierunek inwestycji polskich przedsiębiorców od wielu lat pozostaje bez zmian i jest to głównie Europa Zachodnia i Środkowa. W tym regionie firmy ulokowały ok. 70 proc. (267) swoich filii zagranicznych. Drugim najpopularniejszym kierunkiem jest Europa Wschodnia, gdzie powstało 51 filii. Jednak coraz częściej Polacy decydują się na ekspansję w dalsze zakątki świata.

     – Dominuje ciągle Ameryka Północna, ze względu na dość duże powiązania z kapitałem amerykańskim. Stany Zjednoczone  są największym odbiorcą naszych inwestycji poza Europą. Natomiast jeśli chodzi o rynki wschodzące, to zdecydowaną przewagę mają kraje azjatyckie, m.in. Chiny, Indie, Korea – zauważa Agata Wancio.

    Z analiz Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktury wynika, że polskich przedsiębiorców przekonują do tych rynków m.in. stosunkowo niskie koszty działalności, dobre perspektywy na lokalnych rynkach.

    Zdaniem ekspertki IBRKK, polskich inwestycji zagranicznych będzie coraz więcej. To zasługa tego, że ekspansję przedsiębiorców coraz częściej wspierają resorty gospodarki, spraw zagranicznych lub agencje rządowe. 

     – Firmy potrzebują większego impulsu, wsparcia ze strony rządu czy różnych instytucji, bo  w stosunku do koncernów zachodnich są nieco spóźnione na wielu rynkach, więc jest im trudniej. W ciągu ostatniego roku, dwóch lat coraz więcej inicjatyw jest podejmowanych, wdrażanych przez różne agencje rządowe – dodaje Agato Wancio.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.