Mówi: | Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. Grzegorz Dzik, przewodniczący Rady Zachodniej Izby Gospodarczej, prezes i współzałożyciel Impela |
Dolny Śląsk napędza rozwój gospodarczy. To zasługa głównie dużych firm tam zlokalizowanych
Stworzenie przyjaznych warunków dla firm i przyciąganie nowych inwestorów to jeden z najważniejszych punktów strategii rozwoju Dolnego Śląska do 2020 roku. Prezes KGHM, największej spółki regionu, podkreśla, że ze względu na swój potencjał wydobywczy i turystyczny Dolny Śląsk jest lokomotywą rozwoju gospodarczego Polski.
– Uważam, że Dolny Śląsk jest na mapie, nawet Europy, bardzo szczególny. To tutaj jest naturalny potencjał do wykorzystania, związany z surowcami mineralnymi, z turystyką – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prezes KGHM Polska Miedź Herbert Wirth.
Jednym ze źródeł kreatywności Dolnego Śląska jest, zdaniem przedsiębiorców, jego różnorodność kulturowa.
– Dolny Śląsk to różne kultury, ale i przedsiębiorczość. Tu zrodziło się kilka banków, kilka spółek od zera, które potem weszły na giełdę, są znaczącymi podmiotami w Polsce. Dolny Śląsk tworzy nowe idee, nowy biznes. To nas mocno wyróżnia – mówi Grzegorz Dzik, przewodniczący Rady Zachodniej Izby Gospodarczej i prezes Impela.
Na Dolnym Śląsku działa obecnie ponad 300 tysięcy podmiotów gospodarczych, a statystycznie co 5 minut powstaje tam nowa firma. Na sukces gospodarczy regionu przekłada się również jego lokalizacja.
– Dolny Śląsk jest dobrym miejscem na biznes. Nie tylko ze względu na ludzi, na swoją historię, ale też ze względu na komunikację i geografię, czyli położenie na styku granic z Niemcami i Czechami – podkreśla Grzegorz Dzik.
Z punktu widzenia rozwoju gospodarczego Dolnego Śląska, najważniejsze są inwestycje. Jak wynika z danych regionu – przedsiębiorcy rocznie inwestują tam około 10 mld złotych. O konkurencyjności dolnośląskiej gospodarki decydują też innowacje. Tamtejsze firmy wydały na ten cel w ostatnim roku ponad 2 mld złotych.
W strategii rozwoju województwa do 2020 roku (przygotowanej w tym roku), jednym z priorytetów jest stworzenie dobrych warunków rozwojowych dla działających w regionie przedsiębiorców i przyciąganie nowych.
Duże znaczenie dla rozwoju przedsiębiorczości w regionie ma spółka KGHM Polska Miedź. To nie tylko największy płatnik podatku CIT w kraju, ale również największy pracodawca w regionie, który wdraża nowe technologie, współpracuje z ośrodkami naukowo–badawczymi oraz angażuje się w realizację nowo opracowanej strategii dla województwa dolnośląskiego.
– To jest firma, która zatrudnia 18 tysięcy w biznesie bezpośrednim, a jeżeli policzymy to z 40–ma spółkami, to około 100 tysięcy ludzi żyje pośrednio lub bezpośrednio w KGHM – wyjaśnia prezes Wirth.
Prezes KGHM jest zeszłorocznym laureatem nagrody gospodarczej Dolnośląskie Gryfy przyznanej mu w kategorii Osobowość Dolnego Śląska. W tym roku uhonorowano nią prof. Alicję Chybicką – senatora RP oraz kierownika Katedry i Kliniki Transplantologii Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej Akademii Medycznej we Wrocławiu.
Dolnośląskie Gryfy to nagroda od 10 lat przyznawana firmom i samorządom za wkład w rozwój regionu, innowacyjność i najlepszy samorządowy program rozwoju.
– Wyróżniamy instytucje samorządu terytorialnego za osiągnięcia związane z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem środków unijnych, ambitne i nowatorskie plany rozwoju gospodarczego i działania na rzecz mieszkańców. To nagroda promująca osoby, firmy i instytucje, które tworzą dobrobyt naszego regionu – podkreśla Grzegorz Dzik.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.