Newsy

Jan Kulczyk: Zbiurokratyzowana Europa przegra

2012-10-02  |  06:20
Mówi:dr Jan Kulczyk
Funkcja:Przewodniczący Rady Nadzorczej
Firma:Kulczyk Investments
  • MP4

    – Europa przegra, gdy będzie stawiała wyłącznie na regulację, biurokratyzację i wprowadzanie norm  – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jan Kulczyk. Jego zdaniem nadmierna regulacja się nie sprawdza. Potrzebne są takie rozwiązania, które dadzą polityce demokrację, a biznesowi – wolny rynek. Jak podkreśla, Europejczycy powinni przypomnieć sobie o potencjale Starego Kontynentu, a jednocześnie zadbać o inne, biedniejsze regiony świata.

    Zdaniem Jana Kulczyka, Europa mimo dużych problemów gospodarczych wciąż ma największy na świecie potencjał. To przede wszystkim mądrzy i wykształceni ludzie oraz największa siła kapitałowa, co można wykorzystać w przyszłości.

    Silna pozycja jednocześnie zobowiązuje, by nie zapominać o biedniejszej reszcie świata.

     – Musimy zrozumieć, że nie można się tylko pławić w bogactwie i myśleć, że świat tego nie widzi. Że jest 6 miliardów ludzi, których standard życia odbiega diametralnie od standardu życia 1 miliarda ludzi w Europie i w Ameryce. Nie można myśleć, że ludzie w Nigerii, którzy zarabiają dwa dolary na godzinę, będą się tylko temu przyglądali, a my się zreformujemy, poprawimy procedury i sposób funkcjonowania – tłumaczy Jan Kulczyk.

    Dodaje, że polityka ma naturalną tendencję do regulowania. Dziś problem polega jednak na tym, że regulacje wprowadzane są dokładnie tam, gdzie powinien być wolny rynek, co utrudnia i hamuje możliwości rozwoju. Za to w dziedzinach, gdzie tego typu pomoc byłaby przydatna, regulacji nie ma.

     – Efekt jest taki, że dziś największe gospodarki świata, w tym gospodarki europejskie, mają zadłużenia w takiej wysokości, że gdyby miały je firmy, to musiałyby ogłosić bankructwo. To jest niepokojące – podkreśla Jan Kulczyk.

    Niepokojące, w opinii biznesmena, jest również to, że Europa wydała już na pomoc ośmiu milionom Greków ponad 300 miliardów euro. Jednocześnie nie dostrzega możliwości, jakie daje cała Afryka, gdzie żyje miliard ludzi. Dzięki o wiele mniejszym nakładom skala inwestycji na Czarnym Lądzie byłaby znacząco większa. To pokazuje przykład Chin, które w ciągu ostatnich kilkunastu lata zainwestowały tam ok. 20 miliardów dolarów i zdobyły bardzo silną pozycję.

     – Gdyby np. europejskie firmy budowlane dostały parasol ochronny w postaci ubezpieczenia politycznego inwestycji w Afryce, nie byłoby dzisiaj problemów Polimeksu, nie byłoby dziś upadających firm budowlanych i uniknęlibyśmy tysiąca innych problemów – mówi Jan Kulczyk.

    Dlatego Europa, myśląc o przyszłości, powinna postawić na globalny rozwój.

     – Trzeba inwestować w przyszłość, w miejsca, gdzie są ludzie, którzy nie tylko strajkują i uważają, że im się coś należy, tylko dlatego, że mieszkają w pięknej części Europy, którzy uważają, że mają tylko prawa, a żadnych obowiązków. Ja myślę, że to jest nieuczciwe – mówił podczas Europejskiego Forum Nowych Idei Jan Kulczyk.

    Dodaje, że myślenie tylko w kategoriach Europy – jak wynika z historycznych doświadczeń – może się skończyć źle dla Starego Kontynentu.

     – Kiedyś Imperium Rzymskie też było najpiękniejsze i najpotężniejsze, do dzisiaj została kultura rzymska i na niej jest zbudowana praktycznie cała Europa. Ale ten grzech pychy i brak pokory spowodował, że używamy w tym przypadku czasu przeszłego – mówi Jan Kulczyk.

    Jak podkreśla biznesmen, trzeba być aktywnym w tych dziedzinach, w których jest się kompetentnym – tak, by można było tę kompetencję wykorzystać do zmieniania rzeczywistości.

    Chodzi o obecność w obszarach, na których się znamy i w których coś możemy dać społeczeństwu i również sobie. Jeśli mijamy tę granicę, efekty są takie, że toczymy dyskusje na temat kształtu banana, a nie np. na temat parasola inwestycyjnego tam, gdzie jest rynek. Bo najważniejsza dla polityki jest demokracja, a dla gospodarki wolny rynek, nieograniczony tymi wszystkimi narzutami – uważa Jan Kulczyk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.