Newsy

Nie tyko Nigeria – Polska chce podbić inne rynki afrykańskie

2013-04-19  |  06:43
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Angola, RPA i Kenia – to kolejne kraje afrykańskie, w których resort gospodarki chce promować polskich przedsiębiorców. Zakończona 12 kwietnia wizyta premiera Donalda Tuska w Nigerii zapoczątkowała cykl wizyt przedstawicieli polskiego rządu w państwach afrykańskich w ramach programu Go Africa. Ministerstwo Gospodarki w przyszłym roku planuje zwiększyć środki przeznaczane na promocje w strategicznie ważnych krajach.

     – Go Africa jest programem, który ma działać przez wiele lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik. – Otwieramy się dopiero na nowe rynki, musimy pokazać je przedsiębiorcom, dać poczucie stabilności poprzez podpisanie porozumień gospodarczych i polityczno-gospodarczych.

    Tak jak miało to miejsce w Nigerii. Podczas trwającego w dniach 10-12 kwietnia Polsko-Nigeryjskiego Forum Gospodarczego podpisano porozumienia między polskim resortem spraw zagranicznych i jego nigeryjskim odpowiednikiem, a także między polskim Ministerstwem Gospodarki a nigeryjskim Ministerstwem Handlu i Inwestycji. Według Ilony Antoniszyn-Klik, podobne umowy powinny być zawarte także z innymi rozwijającymi się krajami afrykańskimi.

     – Patrzyliśmy na kraje, które mają największy potencjał wzrostu, aby nasz biznes mógł razem z tym rynkiem rosnąć. Muszę powiedzieć, że cykl imprez, jaki zapowiada się w związku ze współpracą polsko-afrykańską, przerósł nasze oczekiwania – mówi wiceminister gospodarki.

    Planowane zacieśnienie współpracy gospodarczej z krajami Afryki nie będzie jednak proste.

     – Trzeba się nauczyć biznesu na tych rynkach – zauważa wiceminister. – Nie ma tam zunifikowanego systemu prawnego, jak w Europie, trzeba więc uczyć się każdego rynku osobno.

    Kolejna okazja do zacieśniania relacji gospodarczych już za miesiąc. Przedstawiciele niektórych państw Afryki mają być obecni m.in. na największej imprezie biznesowej w Europie Centralnej, a więc w Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach w dniach 13-15 maja br. W październiku natomiast mają zostać wznowione wizyty polskich delegacji w krajach afrykańskich. Po Nigerii przedstawiciele Polski planują odwiedzić Angolę oraz RPA i Kenię, a także Algierię, z którą Polska już stale współpracuje.  

    Nawet kilkadziesiąt milionów na współpracę z Afryką

     – Najpierw rozpoznamy rynki afrykańskie, a od 2014 r. będziemy chcieli zwiększyć dofinansowanie przeznaczone na współpracę z nimi. Chcemy, by w kolejnym roku jeździły tam już regularne misje gospodarcze – zapowiada Ilona Antoniszyn-Klik.  

    Obecnie na rozwój współpracy gospodarczej z krajami Afryki Polska przeznacza kilka milionów złotych, natomiast planowane jest zwiększenie tej puli nawet do kilkudziesięciu milionów. Środki na ten cel mają pochodzić m.in. z nowego unijnego budżetu na lata 2014-2020.

    Zdaniem wiceminister gospodarki trudno na razie mówić o wymiernych skutkach bliższej współpracy.

     – Ciężko narzucać firmom cele, nakazywać im, że mają zwiększać obroty, jeżeli to się im nie będzie opłacało – mówi Antoniszyn-Klik. – Nasze zadanie to stworzenie warunków dla firm i jesteśmy przekonani, że spowoduje to zwiększenie obrotów. Mimo kryzysu zwiększamy nasz eksport, szczególnie do krajów byłego ZSRR. Sądzę, że podobnie będzie w przypadku innych krajów, które uznajemy za perspektywiczne, takie jak kraje afrykańskie.  

    Afryka jest rejonem, który rozwija się w ostatnich latach bardzo szybko. W następnych dziesięcioleciach wielu ekspertów przewiduje wzrost przekraczający 7 proc. rocznie. Co więcej, w ciągu 10-15 lat ten kontynent ma wyprzedzić Półwysep Arabski pod względem wielkości dostaw gazu i ropy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć