Newsy

Niskie ceny stali doskwierają jej producentom. ArcelorMittal: Europa nadal tkwi w kryzysie

2013-09-16  |  06:10
Mówi:Surojit Ghosh
Funkcja:członek Zarządu
Firma:ArcelorMittal Poland
  • MP4
  • Mimo ostatnich podwyżek cen stali, sytuacja na rynku wciąż jest trudna. ArcelorMittal, największy jej producent na świecie, ocenia, że Europa nadal tkwi pod tym względem w kryzysie i nie widać fundamentalnych zmian wskazujących na poprawę sytuacji.

     – Od kilku miesięcy odczuwamy presję cenową. Jeśli porównamy pierwszych siedem miesięcy roku, to stawki są o około 10 proc. niższe niż były w tym samym okresie ubiegłego roku. Ostatnio obserwujemy pewną poprawę sytuacji, jeśli chodzi o ceny stali, ale ona jest związana raczej z cyklicznością niż z jakąś fundamentalną zmianą. Chodzi o cykl związany z gromadzeniem i wyprzedażą zapasów w przemyśle stalowym. I to jest powód obecnej zmiany na lepsze – mówi Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.

    Potwierdzają to dane analityków brytyjskiej firmy MEPS International, z których wynika, że średnia wartość transakcji w Europie osiągnęła poziom najniższy od 40 miesięcy. Eksperci prognozują jednak podwyżki cen, m.in. dlatego, że jesienne miesiące oznaczają zazwyczaj ograniczenie produkcji stali.

     – Także ceny żelaza, węgla i złomu, które są bardzo ważnymi komponentami kosztów w produkcji stali, gwałtownie poszły w górę. Producenci muszą podnieść ceny stali, by zapewnić sobie choćby minimalne zyski. Dlatego większość graczy na rynku stali zdecydowała się na podniesienie cen – tłumaczy Surojit Ghosh.

    Dodaje, że sytuacja na rynku jest nadal trudna, a producenci liczą na stabilne warunki produkcji.

     – W Europie nie widać jeszcze trwałego odbicia, w przeciwieństwie do USA. Jeśli popatrzymy na produkcję stali, to jesteśmy wciąż o 30 proc. niżej niż byliśmy w 2007 roku, a więc wciąż tkwimy w kryzysie. Nie chcę narzekać na kryzys, ale taka jest rzeczywistość. Musimy się do niej dostosować, poczynić pewne kroki, które są w tej chwili możliwe. Widzimy, że popyt utrwalił się na stabilnym poziomie. Jeśli wszystko dalej będzie szło dobrze i nie będziemy mieli znowu dołka, to jest szansa, że popyt się na tym poziomie utrzyma, a nawet powoli zacznie się poprawiać. Ale to wymaga czasu – podsumowuje przedstawiciel ArcelorMittal Poland.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.