Mówi: | Magdalena Jaworska |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej |
Polacy latają coraz częściej. Liczba pasażerów może wzrosnąć do 60 mln w ciągu kolejnych 15 lat
Polskie lotniska obsłużyły w ubiegłym roku ponad 30 mln pasażerów, a według prognoz ta liczba podwoi się do 2030 roku. Rośnie również ruch lotniczy z i do Polski oraz w ogóle w polskiej przestrzeni powietrznej. Rodzimy rynek lotniczy jest jednym z najszybciej rosnących na tle pozostałych państw Unii. To wyzwanie zarówno dla linii lotniczych, jak i dla całego sektora. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w ciągu kolejnych kilku lat zamierza przeznaczyć miliard złotych na inwestycje, aby sprostać rosnącym potrzebom rynku.
– Na tle Unii Europejskiej Polska jest jednym z rynków, które rozwijają się najszybciej i mają największe perspektywy wzrostu. Dziś wszystkie polskie lotniska obsługują około 30 mln pasażerów z perspektywą podwojenia tej liczby w ciągu najbliższych 15 lat, co jest naprawdę imponującym wynikiem – mówi agencji Newseria Magdalena Jaworska, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Według prognoz do 2030 roku z polskich lotnisk korzystać będzie około 60 mln pasażerów. W pierwszym półroczu tego roku najpopularniejsze było warszawskie Lotnisko Chopina, które obsłużyło ponad 5,5 mln pasażerów (wobec 5,1 mln w analogicznym okresie rok wcześniej). Dalej uplasowało się lotnisko Kraków-Balice (2,3 mln pasażerów w I półroczu 2016 roku) i gdańskie Lotnisko im. Lecha Wałęsy (1,8 mln). Czwartą pozycję zajął podwarszawski Modlin.
Jak wynika z danych STATFOR, ruch lotniczy w Europie jest coraz większy. W 2015 roku samolotem podróżowało 918 mln pasażerów, co stanowi prawie 5-proc. wzrost rok do roku. Największe wzrosty odnotowała Słowacja, Rumunia oraz Węgry. Polska zajęła czwarte miejsce pod względem liczby podróżnych: w ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły 28,9 mln podróżnych (wzrost o 12,4 proc.). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozuje, że w skali globalnej ruch lotniczy będzie dynamicznie rosnąć i podwoi się w ciągu najbliższych 20 lat.
– Większy ruch lotniczy i wzrost liczby pasażerów oznacza bardzo dużo wyzwań zarówno dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, jak i wielu innych instytucji. Rynek lotniczy to nie tylko ruch powietrzny i podróże, ale przede wszystkim zorganizowany sektor, który zapewnia wiele miejsc pracy i ma bezpośredni wpływ na polskie PKB. Łańcuch dostaw konieczny do tego, aby samolot mógł polecieć, jest naprawdę imponujący – zauważa Magdalena Jaworska.
Dynamiczny wzrost ruchu lotniczego to wyzwanie również dla Polskich Linii Lotniczych LOT, które muszą dysponować siatką połączeń odpowiadającą potrzebom rynkowym, oraz dla polskich lotnisk, które w krótkim czasie będą musiały się przystosować do obsługi zwiększonej liczby podróżnych. PAŻP, która zarządza ruchem lotniczym, planuje w najbliższym czasie duże inwestycje w kadrę, sprzęt i infrastrukturę.
Agencja, wraz z władzami lotniczymi, prowadzi rozmowy z Komisją Europejską w sprawie podniesienia stawek opłat nawigacyjnych w polskiej przestrzeni powietrznej (które obecnie są jednymi z najniższych w Europie). Pozyskane w ten sposób środki przeznaczy właśnie na inwestycje. PAŻP zamierza m.in. wyszkolić około stu nowych kontrolerów ruchu lotniczego, wybudować nowe centrum operacyjne w podwarszawskich Regułach oraz nową wieżę kontroli lotów na Lotnisku Chopina i zainstalować tam nowoczesny system, który poprawi współpracę między kontrolerami, pilotami i służbami lotniskowymi.
– Ruch lotniczy rośnie, bo takie jest zapotrzebowanie pasażerów. To szansa dla całego rynku lotniczego. Ceny biletów są dzisiaj bardziej przystępne niż jeszcze kilka lat temu. To m.in. wpływ linii lowcostowych, ale nie wyłącznie. Miejsce jest dla wszystkich i wszyscy na tym rynku będą rosnąć, co oznacza inwestycje w samoloty, bezpieczeństwo, radary, systemy do kontroli ruchu powietrznego i w lotniska – podkreśliła prezes PAŻP w wywiadzie udzielonym podczas konferencji EALA, której partnerem była m.in. Uczelnia Łazarskiego.
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego najwięcej pasażerów w ciągu sześciu pierwszych miesięcy tego roku przewiózł irlandzki tani przewoźnik Ryanair (4,4 mln pasażerów), zaś na drugim miejscu znalazły się Polskie Linie Lotnicze LOT (3,1 mln pasażerów). Zdaniem prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej statystyki potwierdzają, że Polacy podróżują coraz więcej i coraz dalej, nie tylko na kierunkach europejskich. Te wciąż jednak pozostają kluczowe w siatce połączeń, bo najwięcej Polaków lata do Wielkiej Brytanii (3,3 mln osób wobec 2,8 mln w analogicznym okresie rok wcześniej), Niemiec (1,8 mln) i Norwegii (900 tys. osób).
– Statystyczny polski pasażer podróżuje coraz więcej. Nie tylko w kierunkach europejskich, ale również dalej. Mamy coraz większe możliwości bezpośredniego dotarcia z Warszawy na Daleki Wschód czy do Stanów Zjednoczonych. Marzę o tym, żeby dla Warszawy powstał wielki hub, żebyśmy mogli latać z Polski po całym świecie – mówi Magdalena Jaworska.
Czytaj także
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Szybki rozwój gospodarczy ostatnich 20–30 lat Polska zawdzięcza dobrze wykwalifikowanej, ale i taniej sile roboczej, dzięki której produkty i usługi z naszego kraju konkurowały ceną z zachodnimi przy nie gorszej, a czasem i lepszej jakości. Ten etap dobiega końca. Polscy pracownicy zarabiają coraz więcej, muszą więc wnieść większą wartość dodaną, by rozwój mógł postępować, a same firmy podjąć walkę o konsumenta z globalnymi markami.
Polityka
Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat

Wybuch wojny w Ukrainie i obecna sytuacja geopolityczna oznaczają dla UE konieczność podnoszenia swojego bezpieczeństwa. Zwłaszcza że atak Rosji na kraj unijny nie jest niemożliwy. Oceny NATO, Niemiec, Polski, Danii i państw bałtyckich wskazują, że Rosja jest gotowa do ataku w ciągu od trzech do dziesięciu lat. – Priorytetem Europy powinno być dalsze wspieranie Ukrainy – przekonuje europoseł Dariusz Joński.
Handel
Kaucja na butelki i puszki już od października tego roku. Eksperci ostrzegają: to może podnieść koszty gospodarki odpadami

Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października br. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami, w tym z wysokimi kosztami wdrożenia oraz możliwymi konsekwencjami dla konsumentów i samorządów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.