Mówi: | Daumantas Dvilinskas |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | TransferGo |
Polscy emigranci zarobkowi przelewają do kraju miliardy złotych. Przekazy gotówkowe tracą popularność na rzecz cyfrowych
Na przestrzeni ostatnich 14 lat Polacy na emigracji przelali do kraju prawie 231 mld zł. Na rynku transferów wciąż dominuje gotówka, a przekazy cyfrowe odpowiadają za zaledwie 10–12 proc. Jednak ten odsetek podwoił się na przestrzeni ostatnich pięciu lat, a cyfryzacja, także ze wsparciem technologii blockchain, to obecnie główny trend na rynku przekazów pieniężnych. Za pośrednictwem aplikacji Transfer Go w ubiegłym roku Polacy przelali do kraju ponad 7,2 mln funtów, czyli o 38 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej.
– Z naszych obserwacji wynika, że najwięcej klientów TransferGo jest w Wielkiej Brytanii, Niemczech i krajach skandynawskich. Tam Polacy zarabiają pieniądze i wysyłają je do domu rodzinie lub znajomym. Możliwość zrealizowania przekazu na miejscu w czasie rzeczywistym ma dla nich bardzo duże znaczenie, ponieważ wykonują te transakcje co miesiąc – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Daumantas Dvilinskas, prezes i współzałożyciel TransferGo.
Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że na koniec 2017 roku za granicą przebywało o 25 tys. więcej Polaków niż jeszcze rok wcześniej. Wzrost odnotowano szczególnie wśród przebywających w Wielkiej Brytanii (5 tys.) oraz w Niemczech (16 tys.). Polacy na Wyspach stanowią najliczniejszą mniejszość narodową – według danych Brytyjskiego Urzędu Statystycznego ONS na koniec ubiegłego roku było ich tam 1,02 mln. Natomiast z Bilansu Płatniczego NBP za ubiegły rok wynika, że w latach 2004–2017 pracujący za granicą Polacy przekazali do kraju w sumie 230,8 mld zł (z czego 16,3 mld w 2017 roku).
Platforma do realizacji przelewów transgranicznych TransferGo na przestrzeni ostatniego roku odnotowała skokowy wzrost. W ubiegłym roku Polacy przelali za jej pośrednictwem ponad 7,2 mln funtów (ponad 6 mln funtów tylko z Wielkiej Brytanii) – czyli o 38 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej. Na przestrzeni ostatnich trzech lat za pośrednictwem TransferGo Polacy przesłali do kraju w sumie prawie 14 mln funtów. Najwięcej przelewów w aplikacji wypływa właśnie z Wielkiej Brytanii, jednak w zeszłym roku na drugie miejsce wskoczyła Norwegia, wyprzedzając Niemcy. Według danych firmy najwyższe przelewy klientów indywidualnych przesyłane są do Polski z Norwegii – średnia to około 900 euro miesięcznie na klienta.
– Najszybszy wzrost na rynku obserwujemy w Polsce i Niemczech. W Polsce szczególnie duży wzrost odnotowaliśmy wśród społeczności ukraińskiej, dla której jest to kraj wejścia na szerszy rynek europejski – mówi Daumantas Dvilinskas.
Jak podkreśla, rynek transferów charakteryzuje się sezonowością – liczba przelewów zawsze wzrasta w dni wolne i w okolicach Bożego Narodzenia, kiedy ludzie wysyłają do domu pieniądze na święta i prezenty.
– Wzmożony ruch ma również miejsce w okresie wakacji, co wiąże się z płatnościami za wyjazdy zagraniczne, a także w okresach przed świętami państwowymi – mówi Daumantas Dvilinskas.
TransferGo jest jednym z najszybciej rozwijających się fintechów konsumenckich w Europie, ze wzrostem 71 proc. rok do roku w ciągu ostatnich 5 lat. „Financial Times” zakwalifikował start-up do pierwszej setki rankingu „New Europe 2017”. Z usług firmy korzysta ponad 700 tys. użytkowników w 47 krajach na całym świecie, a w każdym miesiącu przybywa ich ok. 30 tys. Suma dotychczasowych przekazów przekroczyła 1 mld dolarów. TransferGo przelicza przekazywane kwoty po średnim (międzybankowym) kursie walutowym, nie pobierając za to żadnych opłat.
– Rynek międzynarodowych usług finansowych cechuje duże rozdrobnienie. Konsumentom natomiast zależy na możliwości wysyłania środków dowolnym odbiorcom w dowolnej sieci – i tu właśnie przychodzimy z pomocą. Aby nasze usługi działały, musimy współpracować z wieloma bankami i sieciami, dlatego chcemy je połączyć. To właśnie wyróżnia nas od reszty konkurencji. Tylko my oferujemy międzysieciowe przekazy w czasie rzeczywistym, w tym darmowe przekazy realizowane w ciągu 2–3 dni roboczych – wyjaśnia Daumantas Dvilinskas.
Przekazy cyfrowe, takie jak TransferGo, to jednak zaledwie kilka procent globalnego rynku, na którym nadal dominuje gotówka. Dyrektor generalny i współzałożyciel start-upu podkreśla, że cyfryzacja przekazów stwarza szansę na przerwanie tego trendu i zrewolucjonizowanie gospodarki.
– Główny trend w naszej branży dotyczy cyfryzacji. To trwa od 2014 roku – wówczas udział usług cyfrowych w rynku wynosił zaledwie ok. 6 proc., a obecnie szacuje się go na 10–12 proc. Reszta to przekazy gotówkowe. Nasza branża dopiero raczkuje, ale obserwujemy jej bardzo dynamiczny wzrost – dwukrotny na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Uważamy, że tendencja ta się utrzyma. Zakładamy, że w perspektywie siedmiu kolejnych lat przekazy cyfrowe staną się głównym sposobem przekazywania pieniędzy za granicę – dodaje prezes TransferGo.
Duży wpływ na to będzie miała rozwijająca się technologia blockchain, która w coraz większym stopniu usprawnia komunikację między firmami świadczącymi usługi finansowe. W przyszłości prawdopodobnie zastąpi ona obecny standard przekazów SWIFT, którym banki posługują się przy obsłudze transakcji międzynarodowych. Blockchain pozwala na dużo wydajniejszą komunikację 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, prowadzoną w czasie rzeczywistym między podmiotami świadczącymi różne usługi finansowe.
– My również testujemy rozwiązanie oparte o blockchain. Niedawno uruchomiliśmy bazujące na tej technologii przekazy do Indii, które można realizować z wszystkich obsługiwanych przez nas krajów wyjściowych. Dzięki temu środki naszych klientów mogą trafić do odbiorcy w ciągu niespełna pięciu minut, a przekaz zlecić można 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Blockchain odgrywa dla więc coraz większą rolę w naszych procesach – podkreśla Daumantas Dvilinskas.
Czytaj także
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-11-22: Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-10-08: Magda Bereda: Chcę się totalnie poświęcić muzyce. Właśnie Piotr Rubik w Miami, a ja w Warszawie tworzymy wspólną płytę
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-09-23: Monika Miller: Troszkę odeszłam z polskiego show-biznesu, bo ja nie do końca do niego pasuję. Na co dzień nie czytam i nie mówię po polsku
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-10-04: Anna Głogowska: Długo wstydziłam się stanąć na scenie teatralnej. Teraz zaczynam myśleć o sobie jako o aktorce
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.