Mówi: | Ewa Fischer |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Ośrodek Studiów Wschodnich |
Polska wciąż trzy razy więcej importuje z Rosji niż eksportuje. Teraz ma się to zmienić
Chociaż wymiana handlowa między Polską a Rosją rośnie, to w tym roku będzie mniej więcej na poziomie z 2008 roku. W dodatku przeważającą jej część stanowi import z Rosji. – Potencjał Polski w relacjach handlowych z Rosją jest znacznie większy – ocenia Ewa Fischer, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich. Polskim eksporterom powinno pomóc członkostwo Rosji w Światowej Organizacji Handlu. Na razie efektów raczej nie widać, głównie ze względu na okresy przejściowe, jakie Rosja wywalczyła podczas negocjacji z WTO.
Do niedawna Polska była czwartym partnerem handlowym Rosji w Unii Europejskiej. W ubiegłym roku spadliśmy na piąte miejsce. Wartość wymiany handlowej na linii Warszawa – Moskwa sięgnęła 34 mld dolarów. Przeważającą część stanowił import, szacowany na 25,5 mld dolarów. Zaważyły na tym m.in. wysokie ceny sprowadzanych ze Wschodu surowców naturalnych, głównie gazu i ropy naftowej. W tym samym czasie Polska wyeksportowała do Rosji towary za łączną kwotę 8,5 mld dol. Nasz potencjał jest znacznie wyższy – ocenia ekspertka Ośrodka Studiów Wschodnich dodając, że trzeba zrobić wszystko, by poprawić niekorzystny bilans handlowy z Rosją.
– W stosunku do naszego potencjału i potrzeb rosyjskiego rynku możemy zrobić dużo więcej. Na to potrzeba nie tylko wysiłku samych przedsiębiorców, bo jest ogromne zainteresowanie, szczególnie teraz, kiedy popyt w krajach UE spada, ale również różnych instrumentów wsparcia polskich przedsiębiorców w wejściu na rynek rosyjski, który jest rynkiem ciekawym i perspektywicznym, ale bardzo trudnym – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Ewa Fischer.
Należy wykorzystać fakt, że w sierpniu br. po 18 latach negocjacji Rosja przystąpiła do Światowej Organizacji Handlu (WTO), stając się jej 156 członkiem. Zgodnie z wynegocjowanym porozumieniem Rosja obniży cła importowe na produkty rolne i na towary przemysłowe, ograniczy cła na eksport i otworzy swój rynek dla zagranicznych usługodawców i producentów, na czym może skorzystać również Polska. I to pomimo, że Rosja zapewniła sobie możliwość subsydiowania rolnictwa i czasowego utrzymania kontyngentów na dostawy mięsa.
– Przystąpienie Rosji do WTO pomoże nam. Na pewno wpłynie na aktywizację polskiego eksportu. Dotyczy to branży rolno-spożywczej, ale także towarów codziennego użytku. Jest wiele branż, które się ładnie rozwijają. W branży samochodowej, elementy samochodowe, kosmetyka samochodowa, bardzo ładnie idą produkty dla dzieci, wózki, siedzenia samochodowe i wiele innych. Jest jeszcze wiele nisz, a które mogli byśmy wejść – wymienia Ewa Fischer.
Dużą rolę do odegrania wciąż mają przemysł elektromaszynowy i chemiczny. Udział produktów należących do tego sektora w łącznej wartości eksportu na Wschód w ubiegłym roku sięgnął 60 proc. Szansa zaistnienia w Rosji otwiera się też przed producentami akcesoriów samochodowych, tym bardziej, że sprzedaje się tam rocznie około 3 mln pojazdów.
Nie tylko partnerzy handlowi Rosji liczą na korzyści, związane z jej przystąpieniem do Światowej Organizacji Handlu. Także i Moskwa oczekuje, że będzie miało to swój pozytywny skutek.
– W Rosji potrzeba wszystkiego, rozbudowy każdej w zasadzie gałęzi przemysłu, również turystyki – mówi ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich.
Dlatego Rosjanie liczą na nowe zagraniczne inwestycje. Stąd wysokie nakłady finansowe, ponoszone przez Moskwę po to, by przekonać do siebie potencjalnych inwestorów. Powstały specjalne strefy ekonomiczne, które mają zachęcić zagranicznych partnerów do uruchomienia produkcji. Choć jak na razie wydatki na ten cel przewyższają korzyści. Dziś zagraniczne inwestycje w 80 proc. skupione są w sektorze naftowo-gazowym. Co więcej, kolejny rok z rzędu obserwuje się odpływ kapitału zagranicznego z Rosji.
Jak podkreśla Ewa Fischer, w związku z obniżką ceł Rosja obawia się konkurencji producentów z krajów wysoko uprzemysłowionych, którzy wprowadzą na rynek rosyjski lepsze produkty. Prognozuje, że problemy mogą mieć rosyjskie zakłady, często niekonkurencyjne, np. przemysłu tekstylnego, farmaceutycznego, chemicznego czy AGD.
– W wyrażeniu wartościowym założyli, że import będzie rósł, aczkolwiek będą starali się podjąć działania, które będą miały na celu skierowanie popytu wewnętrznego na towary krajowe, a nie pochodzące z importu. Jednak przekonanie do tego społeczeństwa rosyjskiego nie tak bardzo uświadomionego ekonomicznie i na takiej przestrzeni będzie trudne – podkreśla Ewa Fischer.
Dodaje, że pierwszej wstępnej oceny skutków wstąpienia Rosji do WTO będzie można dokonać najwcześniej po roku członkostwa.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.