Mówi: | Ewa Fischer |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Ośrodek Studiów Wschodnich |
Polska wciąż trzy razy więcej importuje z Rosji niż eksportuje. Teraz ma się to zmienić
Chociaż wymiana handlowa między Polską a Rosją rośnie, to w tym roku będzie mniej więcej na poziomie z 2008 roku. W dodatku przeważającą jej część stanowi import z Rosji. – Potencjał Polski w relacjach handlowych z Rosją jest znacznie większy – ocenia Ewa Fischer, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich. Polskim eksporterom powinno pomóc członkostwo Rosji w Światowej Organizacji Handlu. Na razie efektów raczej nie widać, głównie ze względu na okresy przejściowe, jakie Rosja wywalczyła podczas negocjacji z WTO.
Do niedawna Polska była czwartym partnerem handlowym Rosji w Unii Europejskiej. W ubiegłym roku spadliśmy na piąte miejsce. Wartość wymiany handlowej na linii Warszawa – Moskwa sięgnęła 34 mld dolarów. Przeważającą część stanowił import, szacowany na 25,5 mld dolarów. Zaważyły na tym m.in. wysokie ceny sprowadzanych ze Wschodu surowców naturalnych, głównie gazu i ropy naftowej. W tym samym czasie Polska wyeksportowała do Rosji towary za łączną kwotę 8,5 mld dol. Nasz potencjał jest znacznie wyższy – ocenia ekspertka Ośrodka Studiów Wschodnich dodając, że trzeba zrobić wszystko, by poprawić niekorzystny bilans handlowy z Rosją.
– W stosunku do naszego potencjału i potrzeb rosyjskiego rynku możemy zrobić dużo więcej. Na to potrzeba nie tylko wysiłku samych przedsiębiorców, bo jest ogromne zainteresowanie, szczególnie teraz, kiedy popyt w krajach UE spada, ale również różnych instrumentów wsparcia polskich przedsiębiorców w wejściu na rynek rosyjski, który jest rynkiem ciekawym i perspektywicznym, ale bardzo trudnym – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Ewa Fischer.
Należy wykorzystać fakt, że w sierpniu br. po 18 latach negocjacji Rosja przystąpiła do Światowej Organizacji Handlu (WTO), stając się jej 156 członkiem. Zgodnie z wynegocjowanym porozumieniem Rosja obniży cła importowe na produkty rolne i na towary przemysłowe, ograniczy cła na eksport i otworzy swój rynek dla zagranicznych usługodawców i producentów, na czym może skorzystać również Polska. I to pomimo, że Rosja zapewniła sobie możliwość subsydiowania rolnictwa i czasowego utrzymania kontyngentów na dostawy mięsa.
– Przystąpienie Rosji do WTO pomoże nam. Na pewno wpłynie na aktywizację polskiego eksportu. Dotyczy to branży rolno-spożywczej, ale także towarów codziennego użytku. Jest wiele branż, które się ładnie rozwijają. W branży samochodowej, elementy samochodowe, kosmetyka samochodowa, bardzo ładnie idą produkty dla dzieci, wózki, siedzenia samochodowe i wiele innych. Jest jeszcze wiele nisz, a które mogli byśmy wejść – wymienia Ewa Fischer.
Dużą rolę do odegrania wciąż mają przemysł elektromaszynowy i chemiczny. Udział produktów należących do tego sektora w łącznej wartości eksportu na Wschód w ubiegłym roku sięgnął 60 proc. Szansa zaistnienia w Rosji otwiera się też przed producentami akcesoriów samochodowych, tym bardziej, że sprzedaje się tam rocznie około 3 mln pojazdów.
Nie tylko partnerzy handlowi Rosji liczą na korzyści, związane z jej przystąpieniem do Światowej Organizacji Handlu. Także i Moskwa oczekuje, że będzie miało to swój pozytywny skutek.
– W Rosji potrzeba wszystkiego, rozbudowy każdej w zasadzie gałęzi przemysłu, również turystyki – mówi ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich.
Dlatego Rosjanie liczą na nowe zagraniczne inwestycje. Stąd wysokie nakłady finansowe, ponoszone przez Moskwę po to, by przekonać do siebie potencjalnych inwestorów. Powstały specjalne strefy ekonomiczne, które mają zachęcić zagranicznych partnerów do uruchomienia produkcji. Choć jak na razie wydatki na ten cel przewyższają korzyści. Dziś zagraniczne inwestycje w 80 proc. skupione są w sektorze naftowo-gazowym. Co więcej, kolejny rok z rzędu obserwuje się odpływ kapitału zagranicznego z Rosji.
Jak podkreśla Ewa Fischer, w związku z obniżką ceł Rosja obawia się konkurencji producentów z krajów wysoko uprzemysłowionych, którzy wprowadzą na rynek rosyjski lepsze produkty. Prognozuje, że problemy mogą mieć rosyjskie zakłady, często niekonkurencyjne, np. przemysłu tekstylnego, farmaceutycznego, chemicznego czy AGD.
– W wyrażeniu wartościowym założyli, że import będzie rósł, aczkolwiek będą starali się podjąć działania, które będą miały na celu skierowanie popytu wewnętrznego na towary krajowe, a nie pochodzące z importu. Jednak przekonanie do tego społeczeństwa rosyjskiego nie tak bardzo uświadomionego ekonomicznie i na takiej przestrzeni będzie trudne – podkreśla Ewa Fischer.
Dodaje, że pierwszej wstępnej oceny skutków wstąpienia Rosji do WTO będzie można dokonać najwcześniej po roku członkostwa.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-14: S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
- 2025-03-24: Odsetki to za mało. Parlament Europejski chce, by zamrożone rosyjskie aktywa stopniowo wspierały Ukrainę
- 2025-03-19: Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.