Mówi: | Zygmunt Kostkiewicz |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych |
Polski eksport rośnie w siłę, zwłaszcza w kierunku wschodnim
Przez ostatnie 2 lata głównym odbiorcą naszych towarów była Białoruś, ale bardzo dynamicznie rośnie eksport do Rosji. Ok. 40 proc. ubezpieczeń eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski.
Z szacunków Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wynika, że w tym roku polski eksport będzie o ponad 10 proc. większy niż w 2011 roku i sięgnie blisko 630 mld zł.
- Wyraźnie i szybko rośnie polski eksport na rynki wschodnie. Gwiazdą ostatnich 2 lat była Białoruś, ale dynamicznie rośnie także eksport do Rosji, Kazachstanu oraz do innych krajów Azji Środkowej - mówi Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
Rosja stała się dla KUKE największym rynkiem ubezpieczeniowym. Ok. 40 proc. ubezpieczeń kredytów eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski. Jak podkreśla Zygmunt Kostkiewicz, na Wschód sprzedajemy wszystko, na co znajdą się kupujący.
- Począwszy od żywności poprzez towary konsumpcyjne typu meble, dobra inwestycyjne, maszyny i urządzenia. W zakresie kontaktów długoterminowych gwiazdą naszego eksportu są dostawy kompletnych obiektów przemysłowych, handlowych, hotelarskich. Kilka takich kontaktów, co roku ubezpieczamy - wymienia prezes KUKE.
W jego opinii coraz bardziej widoczna jest stagnacja wymiany handlowej z Ukrainą.
- Wydaje się, że stan gospodarki ukraińskiej zniechęca część polskich przedsiębiorców do większej aktywności w tym kraju. Mieliśmy przypadki wycofywania się polskich inwestorów z Ukrainy - mówi Kostkiewicz.
Inwestorom zagranicznym nie sprzyja otoczenie biznesowe na Ukrainie. Szczególnie uciążliwe są skomplikowane przepisy.
- Chodzi głównie o korupcję, o przepisy, o sposób egzekucji prawa, o słynną sprawę VAT-u, którego polscy przedsiębiorcy nie są w stanie odzyskać, pomimo prawomocnych sądów ukraińskich. Generalnie atmosfera nie jest najlepsza, co jednak nie oznacza, że handel spada, on po prostu przestał rosnąć - podkreśla prezes KUKE.
W zdobywaniu zagranicznych rynków eksporterom pomaga Rządowy Program Wspierania Eksportu, który jest realizowany od 1,5 roku. Dzięki kredytom eksportowym udzielanym przez BGK, czyli głównego operatora programu, polscy przedsiębiorcy mogą zaoferować swoim zagranicznym partnerom tańsze finansowanie, bez ryzyka związanego z jego spłatą. Do końca 2015 roku bank zamierza udzielić kredytów na kwotę 5,7 mld zł.
Czytaj także
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-24: Zmiany w sektorze finansowym od 1 lipca. Będą dotyczyć ubezpieczeń oferowanych przez banki
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-05-29: Rosną koszty transportu morskiego. Wszystko przez ataki bojowników Huti na statki handlowe
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-03-28: Poparcie Europejczyków dla Ukrainy pozostaje silne. Bardziej kontrowersyjna jest kwestia jej wejścia do NATO
- 2024-02-28: Kolejne rozmowy ministerstwa z Ukrainą i protestującymi rolnikami. Wiceprezes PUIG: W dyskusji o granicy i Ukrainie przeważają emocje, a nikt nie patrzy na twarde dane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.