Newsy

Pomimo debiutu w samym środku pandemii Primark w Polsce notuje dobre wyniki sprzedaży. Irlandzka sieć pracuje nad otwarciami sklepów w Katowicach i Krakowie

2021-07-19  |  06:15
Mówi:Maciej Podwojski
Funkcja:area manager na Polskę, Słowenię oraz Czechy
Firma:Primark
  • MP4
  • – Sprzedaż w Polsce, zarówno w Warszawie, jak i Poznaniu, jest dla nas bardzo satysfakcjonująca i napawa optymizmem na dalsze plany ekspansji w regionie – mówi Maciej Podwojski, area manager w Primark na Polskę, Słowenię oraz Czechy. Popularna irlandzka sieć otworzy wkrótce w Polsce dwa nowe sklepy: w Katowicach i Krakowie. Planuje także otwarcia w Czechach oraz na Słowacji. Ambitnych planów ekspansji nie zahamowała nawet pandemia COVID-19, która dla całej branży odzieżowej była bezprecedensowym wyzwaniem.

    – Pandemia okazała się czymś, czego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy jako biznes – ani my, ani cała branża. Na początku zeszłego roku w ciągu 12 dni musieliśmy zamknąć wszystkie nasze sklepy, co wiązało się ze spadkiem sprzedaży na poziomie około 650 mln funtów miesięcznie. Mamy jednak to szczęście być częścią dużej grupy, mamy zaplecze ludzi i zasobów, dzięki czemu możemy stawiać czoła wyzwaniom – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Podwojski.

    Primark to popularna irlandzka sieć odzieżowa, która do Polski weszła w sierpniu zeszłego roku, otwierając swój pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Młociny. Drugi ruszył w maju tego roku w poznańskiej galerii Posnania. Debiut Primark na polskim rynku przypadł w środku pandemii COVID-19, dlatego marka musiała dołożyć wiele starań, żeby otwarcia nowych sklepów przebiegały w zgodzie z zasadami reżimu sanitarnego.

    – Plany otwarcia sklepu w Poznaniu zostały zweryfikowane – planowaliśmy otworzyć go w marcu, ale postanowiliśmy przesunąć otwarcie do momentu, kiedy byliśmy przekonani, że możemy zabezpieczyć naszych pracowników i klientów, przygotować bezpieczną przestrzeń zakupową – mówi manager Primark w Polsce.

    Jak podkreśla, mimo kolejnych lockdownów i ograniczeń w sprzedaży oba sklepy marki pod względem odwiedzalności i wyników finansowych radzą sobie bardzo dobrze.

    – Warszawski sklep od samego początku cieszył się bardzo dobrymi wynikami. Przeżyliśmy kilka lockdownów, po każdym wracaliśmy lepsi i silniejsi, klienci na nas czekali, z czego bardzo się cieszymy, a wyniki sprzedażowe są satysfakcjonujące. Natomiast sklep w Poznaniu otworzyliśmy w maju tego roku i też od samego początku funkcjonuje bardzo dobrze – zapewnia Maciej Podwojski. – Te dwie lokalizacje są zupełnie inne pod względem potencjału. W Warszawie jesteśmy w Galerii Młociny, która ma świetną ofertę rozrywkową i gastronomiczną dla klientów. To nowe centrum handlowe i cieszymy się, że wspólnie możemy budować nową bazę lojalnych klientów. Natomiast w Poznaniu jesteśmy obecni w stabilnym centrum handlowym Posnania, które jest centrum lifestyle’owym i zakupowym dla Poznania i okolic.

    Kolejny sklep Primark w Polsce ruszy w 2022 roku w Katowicach. Salon o powierzchni ponad 3,5 tys. mkw. będzie zlokalizowany w jednej z największych galerii w całym województwie śląskim – Silesia City Center. Następne otwarcie Primark planuje również w krakowskim centrum handlowym Bonarka. To właśnie galerie handlowe są w centrum zainteresowania sieci, chociaż przykłady z Wielkiej Brytanii czy Ameryki Północnej wskazują, że ulice handlowe również mają potencjał.

    – Warto jednak zauważyć, że powierzchnie, których szukamy, są dosyć specyficzne, bo są to duże lokale – wyjaśnia Maciej Podwojski. – Otwarcie nowego sklepu to duże przedsięwzięcie, które wymaga przygotowania i aranżacji powierzchni handlowej, zabezpieczenia odpowiednich sprzętów, wyposażenia, zatowarowania sklepu i przede wszystkim zrekrutowania i przeszkolenia ekipy. Jest więc zbyt wcześnie, żeby mówić o jeszcze dalszych planach. Na razie naszym priorytetem są Katowice, Kraków oraz dwa obecne sklepy w Warszawie i Poznaniu.

    Manager marki podkreśla, że pandemia COVID-19 nie zahamowała ambitnych planów dalszej ekspansji Primark w Europie Środkowo-Wschodniej.

     Ekspansja jest bardzo ważną częścią strategii naszej firmy i zakłada penetrację rynków, na których już jesteśmy, oraz nowych. Z kolei Polska jest dla nas bardzo ważną częścią Europy Centralnej i Wschodniej, do której należą również nasze sklepy w Słowenii, w Lublanie i nowo otwarty trzy tygodnie temu sklep w Pradze – w centrum miasta, na placu Wacława. Kolejne kroki to otwarcia w Polsce – w Katowicach oraz w Krakowie. Będziemy też otwierali pierwszy sklep na Słowacji – w Bratysławie – oraz drugi w Czechach, w Brnie – mówi Maciej Podwojski.

    Primark na całym świecie posiada obecnie ponad 390 sklepów w 14 krajach i zatrudnia ponad 70 tys. pracowników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

    Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

    Infrastruktura

    Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

    W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.