Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | BRE Bank |
Prezes BRE Banku: To nie jest dobry czas na luzowanie wymogów kredytowych
Trudne chwile dla sektora bankowego. Osłabiły go m.in. problemy firm budowlanych. – Mieliśmy pewną kwotę odpisów z tym związaną, ale nieznaczną – zapewnia Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku. I to widać w wynikach. Zysk netto Grupy BRE Bank w II kwartale wyniósł niemal 320 mln zł. W najbliższych miesiącach bankom przyjdzie się również zmierzyć ze spowolnieniem gospodarczym. – To nie jest dobry czas na luzowanie wymogów kredytowych – uważa prezes banku.
– Cele polityki regulacyjnej i monetarnej zostały zaostrzone w minionym okresie. W sytuacji spowolnienia gospodarczego jedyne instrumenty, których można użyć to polityka stóp procentowych z jednej strony, a z drugiej – względne poluzowanie wymogów kredytowych – tak Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku komentuje sygnały dotyczące złagodzenia kryteriów przyznawania kredytów.
Nad możliwościami zmian w regulacjach pracują Związek Banków Polskich i Komisja Nadzoru Finansowego. Analizują obecne rekomendacje i ich wpływ na rynek.
– W jakim kierunku pójdą te działania KNF? Spodziewamy się pewnego poluzowania, ale też nie oczekiwałbym cudów. Uważam, że to nie są czasy na eksperymentowanie z liberalizmem – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Cezary Stypułkowski.
Tym bardziej, że nie jest to najlepszy czas na zmiany – sytuację sektora bankowego pogarszają problemy, które dotknęły budowlankę.
– Mamy około 7-8 proc. udział w rynku kredytów. W związku z tym też mamy w portfelu firmy budowlane. Ale w tym sensie jesteśmy różni od naszych konkurentów, że to jest zróżnicowany portfel, nieskoncentrowany na bardzo dużych firmach. Również mieliśmy pewną kwotę odpisów, ale nieznaczną, porównując z różnymi innymi bankami. Ale oczywiście obserwujemy ten sektor – wyjaśnia Cezary Stypułkowski.
Zaznacza, że kryzys nie dotknął Polski w takim stopniu, jak gospodarki pozostałych krajów. Mimo to, prognozy dotyczące przyszłego roku nie są optymistyczne.
– Nie spodziewamy się w 2013 roku odbicia. Ta tendencja spowolnienia gospodarki raczej się utrzyma. W naturalny sposób oczekiwania co do wyników banku są bardziej konserwatywne niż w bieżącym roku – informuje prezes BRE Banku.
Nadchodzący rok będzie wyjątkowy dla Grupy – rozpoczną się wówczas zmiany związane z rebrandingiem. BRE zatwierdził nową strategię spółki na lata 2012-2016. Jej głównym celem jest przekształcenie organizacji w jeden organizm. Co oznacza, że zarezerwowana dotąd dla bankowości elektronicznej marka mBank zastąpi docelowo pozostałe marki z Grupy, czyli BRE Bank i MultiBank.
Bank zamierza również wzmocnić pozycję Grupy w sektorze średnich i dużych firm, a w bankowości detalicznej utrzymać status lidera w obszarze innowacyjnych technologii oraz jakości obsługi klientów.Czytaj także
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Przybywa pozwów związanych z sankcją kredytu darmowego. Nawet 90 proc. umów kredytowych może zawierać uchybienia
- 2025-01-27: Przeciw bankom szykują się pozwy w sprawie złotowych kredytów hipotecznych. Na pierwszy ogień pójdą umowy sprzed 2020 roku
- 2025-01-20: Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.