Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | BRE Bank |
Prezes BRE Banku: To nie jest dobry czas na luzowanie wymogów kredytowych
Trudne chwile dla sektora bankowego. Osłabiły go m.in. problemy firm budowlanych. – Mieliśmy pewną kwotę odpisów z tym związaną, ale nieznaczną – zapewnia Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku. I to widać w wynikach. Zysk netto Grupy BRE Bank w II kwartale wyniósł niemal 320 mln zł. W najbliższych miesiącach bankom przyjdzie się również zmierzyć ze spowolnieniem gospodarczym. – To nie jest dobry czas na luzowanie wymogów kredytowych – uważa prezes banku.
– Cele polityki regulacyjnej i monetarnej zostały zaostrzone w minionym okresie. W sytuacji spowolnienia gospodarczego jedyne instrumenty, których można użyć to polityka stóp procentowych z jednej strony, a z drugiej – względne poluzowanie wymogów kredytowych – tak Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku komentuje sygnały dotyczące złagodzenia kryteriów przyznawania kredytów.
Nad możliwościami zmian w regulacjach pracują Związek Banków Polskich i Komisja Nadzoru Finansowego. Analizują obecne rekomendacje i ich wpływ na rynek.
– W jakim kierunku pójdą te działania KNF? Spodziewamy się pewnego poluzowania, ale też nie oczekiwałbym cudów. Uważam, że to nie są czasy na eksperymentowanie z liberalizmem – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Cezary Stypułkowski.
Tym bardziej, że nie jest to najlepszy czas na zmiany – sytuację sektora bankowego pogarszają problemy, które dotknęły budowlankę.
– Mamy około 7-8 proc. udział w rynku kredytów. W związku z tym też mamy w portfelu firmy budowlane. Ale w tym sensie jesteśmy różni od naszych konkurentów, że to jest zróżnicowany portfel, nieskoncentrowany na bardzo dużych firmach. Również mieliśmy pewną kwotę odpisów, ale nieznaczną, porównując z różnymi innymi bankami. Ale oczywiście obserwujemy ten sektor – wyjaśnia Cezary Stypułkowski.
Zaznacza, że kryzys nie dotknął Polski w takim stopniu, jak gospodarki pozostałych krajów. Mimo to, prognozy dotyczące przyszłego roku nie są optymistyczne.
– Nie spodziewamy się w 2013 roku odbicia. Ta tendencja spowolnienia gospodarki raczej się utrzyma. W naturalny sposób oczekiwania co do wyników banku są bardziej konserwatywne niż w bieżącym roku – informuje prezes BRE Banku.
Nadchodzący rok będzie wyjątkowy dla Grupy – rozpoczną się wówczas zmiany związane z rebrandingiem. BRE zatwierdził nową strategię spółki na lata 2012-2016. Jej głównym celem jest przekształcenie organizacji w jeden organizm. Co oznacza, że zarezerwowana dotąd dla bankowości elektronicznej marka mBank zastąpi docelowo pozostałe marki z Grupy, czyli BRE Bank i MultiBank.
Bank zamierza również wzmocnić pozycję Grupy w sektorze średnich i dużych firm, a w bankowości detalicznej utrzymać status lidera w obszarze innowacyjnych technologii oraz jakości obsługi klientów.Czytaj także
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.