Newsy

Prof. E. Mączyńska: pierwsze półrocze będzie trudne. W drugim gospodarka zacznie się rozkręcać

2013-01-04  |  06:15
Mówi:Prof. Elżbieta Mączyńska
Funkcja:prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego
  • MP4

     – Na szczęście nie mamy recesji, ale prognozy na pierwsze dwa kwartały tego roku nie są zbyt optymistyczne – mówi prof. Elżbieta Mączyńska, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Wyraźniejsze efekty ożywienia gospodarczego, jej zdaniem, powinny być widoczne w połowie roku, choć już dziś dostrzec można tego pierwsze symptomy.

    Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przypomina, że w Polsce, inaczej niż w wielu innych krajach Europy, nie występuje zjawisko recesji. Wciąż rozwijamy się i bogacimy, choć wolniej niż wcześniej. W trzecim kwartale ubiegłego roku Produkt Krajowy Brutto urósł o 1,4 proc. Według założeń rządu, przyjętych w planach budżetowych na ten rok, Polska rozwijać się będzie w 2013 roku w tempie 2,2 proc.

     – Początek 2013 będzie niekorzystny, natomiast już w drugiej połowie 2013 te niekorzystne trendy zostaną przełamane – prognozuje prof. Elżbieta Mączyńska.

    Pozytywne sygnały płyną z warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Główne indeksy zakończyły miniony rok najwyższymi wzrostami od trzech lat. WIG wzrósł o 26,2 proc., WIG20 o ponad jedną piątą. Wprawdzie kryzys dość mocno zachwiał wiarą inwestorów w możliwość odniesienia sukcesu, ale bieżące rezultaty są więcej niż dobre.

     – Na ogół jest tak, że po kilku miesiącach te rezultaty korzystne z giełdy przenoszą się na sektor tzw. realny, czyli w tym także na budownictwo, które bardzo ucierpiało pod wpływem kryzysu – tłumaczy prof. Mączyńska.

    Z badań okresowych, przeprowadzonych i opublikowanych przez Szkołę Główną Handlową, wynika, że wskaźnik koniunktury w budownictwie w IV kwartale ubiegłego roku zmniejszył się o 17 punktw. Blisko 60 proc. właścicieli firm operujących w tej branży dostrzega ciągłe pogarszanie się sytuacji. Produkcja się kurczy i trudno dziś spodziewać się tu nagłego ożywienia. Ale nie dotyczy to wszystkich branż.

    Zdaniem prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego szansę rozwoju mają eksporterzy. Poprawia się sytuacja w Niemczech, w kraju, który jest dzisiaj naszym głównym partnerem handlowym. Rosną tam wskaźniki dotyczące eksportu.

     – Niemcy, żeby mogły eksportować, muszą importować i importują od nas sporo różnych produktów niezbędnych do ich produkcji, inwestowania itd. – wyjaśnia tę zależność prof. Elżbieta Mączyńska.

    Zdaniem ekonomistki nie tylko Europa Zachodnia może być atrakcyjnym rynkiem zbytu dla rodzimych producentów. Należy dziś szukać swoich szans gdzie indziej, m.in. w Azji, Afryce i Australii, których potencjał jest wciąż w Polsce niedoceniany. Dużą rolę do odegrania mają tutaj zarówno służby dyplomatyczne, jak i sami przedsiębiorcy. Chodzi o promowanie polskich marek. Dobrym przykładem jest polska żywność, która ma zagranicą wielu odbiorców. Dobre wyniki nie wzięły się znikąd. Zadziałała tzw. „poczta pantoflowa”. Jedni drugim zachwalali wysoką jakość naszych produktów, dzięki czemu ich eksport wyraźnie wzrósł. W podobny sposób – zdaniem ekspertki – należy postępować z innymi produktami, pochodzącymi z Polski.

     – Dobrą markę można stracić z dnia na dzień, ale żeby ją mieć trzeba latami pracować. Tylko kiedyś trzeba zacząć – dodaje prof. Mączyńska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.