Newsy

Tauron zaproponuje nowe projekty, by otrzymać darmowe uprawnienia do emisji CO2

2012-08-29  |  06:55
Mówi:Dariusz Lubera
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Tauron S.A
  • MP4

    Tauron znalazł się w gronie energetycznych koncernów, którym Komisja Europejska wykreśliła inwestycje dające możliwość otrzymania darmowych uprawnień do emisji dwutlenku węgla. To może oznaczać utratę pieniędzy na modernizację. Aby do tego nie dopuścić, spółka zaproponuje nowe projekty. Nie jednak pewne, czy Komisja je zaakceptuje.

     – Decyzja KE nie jest dla nas krzywdząca czy pogarszająca sytuację – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Lubera, prezes zarządu Tauron Polska Energia. – Komisja skreśliła tylko naszą inwestycję w Bielsku-Białej, jeśli chodzi o przydział darmowych limitów.

    Również nie wszystkie zgłoszone przez Tauron do Krajowego Planu Inwestycyjnego instalacje zakwalifikowano na listy kompensacyjne, czyli uprawniające do skorzystania z darmowych przydziałów emisji CO2. Jednak, jak wynika ze wstępnych analiz spółki, mimo to ogólny wolumen wydatków na inwestycje modernizacyjne (gwarantujące przydział limitów CO2, o które wystąpił Tauron) zostanie przez Grupę wykazany na wymaganym poziomie.
     
    Prezes Lubera dodaje, że ze spokojem czeka na dalsze decyzje w tej sprawie. Polski rząd do końca roku ma przedstawić Komisji Europejskiej poprawiony wniosek derogacyjny, czyli dotyczący przydziału darmowych pozwoleń na emisję dwutlenku węgla dla elektrowni na lata 2013-19. KE zaakceptowała w połowie lipca polski wniosek, ale pod warunkiem metodologicznych poprawek. Nie zaliczyła też 30 inwestycji, które znalazły się w Krajowym Planie Inwestycyjnym dołączonym do wniosku. W tym właśnie propozycji Taurona.

    Prezes spółki zdradza, gdzie widzi szansę na wprowadzenie korekty do planu tak, aby unijne pieniądze nie przepadły.

     – To mogą być zamienne projekty w obszarze dystrybucji, związane z modernizacją urządzeń, stacji zasilających i sieci elektroenergetycznych – wymienia Dariusz Lubera.

    Od przyszłego roku zacznie obowiązywać unijna dyrektywa o handlu emisjami CO2. Kilka państw, w tym Polska, wynegocjowała możliwość otrzymania części bezpłatnych uprawnień do tych emisji na lata 2013-19. W zamian przedsiębiorstwa energetyczne muszą przeznaczyć fundusze, które wydałyby na zakup uprawnień, na modernizację swoich instalacji. W przeciwnym razie utracą te pieniądze, ponieważ będą musiały kupić uprawnienia do emisji CO2.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.