Mówi: | Paweł Sanowski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag
Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
W całym 2024 roku liczba publikacji dotyczących deregulacji w tradycyjnych mediach wyniosła nieco ponad 13,1 tys. Tylko od 10 lutego do 10 marca 2025 roku było ich niemal 15,7 tys. Dla porównania w analizowanym miesiącu pojawiło się ok. 13,7 tys. publikacji na temat Roberta Lewandowskiego i 30,1 tys. na temat Orlenu.
– Porównaliśmy liczbę materiałów w mediach tradycyjnych na temat deregulacji w gospodarce z liczbą materiałów na temat Orlenu oraz Roberta Lewandowskiego. Co się okazuje, w analizowanym miesiącu, czyli od 10 lutego do 10 marca, więcej materiałów było na temat deregulacji niż na temat Roberta Lewandowskiego, trochę mniej niż na temat Orlenu. Natomiast zasięg, czyli miejsce, gdzie te informacje się ukazują, zdecydowanie jest na rzecz deregulacji. Więcej ważniejszych materiałów było na temat deregulacji niż Roberta Lewandowskiego – mówi agencji Newseria Paweł Sanowski, prezes zarządu Instytutu Monitorowania Mediów.
IMM szacuje liczbę dotarcia przekazu o deregulacji w mediach klasycznych na 512 mln (przy 280 mln w 2024 roku). W przypadku publikacji o Orlenie jest to 434 mln, a w przypadku materiałów o Robercie Lewandowskim – 522 mln. Jednocześnie wartość reklamowa publikacji o deregulacji była znacznie większa niż w obu pozostałych i wyniosła 267 mln zł przy odpowiednio 169 mln i 155 mln zł.
W mediach społecznościowych pojawiło się nieco ponad 15,1 tys. wpisów dotyczących deregulacji, które zyskały 726 tys. polubień, 95 tys. komentarzy i 67 tys. udostępnień.
– Media społecznościowe pokazują nam, jakie jest zainteresowanie Kowalskich, czyli społeczeństwa, nie tylko to, jakie jest nastawienie mediów. Deregulacja równie mocno wybrzmiewa w mediach społecznościowych jak w mediach klasycznych, czyli zainteresowanie jest bardzo duże. Co więcej, oprócz tego, że liczba wpisów dorównuje liczbom informacji w mediach klasycznych, to jest także bardzo dużo interakcji, czyli polubień, udostępnień, na 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych ukazało się prawie milion interakcji – wskazuje Paweł Sanowski.
Zdecydowana większość publikacji dotyczących deregulacji w mediach klasycznych ma wydźwięk neutralny lub pozytywny (81 proc.). Z analizy IMM wynika, że deregulacja jest przedstawiana przede wszystkim jako kluczowy impuls rozwojowy, klucz do konkurencyjności polskich firm, niezbędna reforma strukturalna, odpowiedź na nadmiar biurokracji i oddech dla biznesu.
– Przeprowadziliśmy to badanie na zasadzie grupowania najważniejszych tematów. Najważniejszym wątkiem była kwestia odbiurokratyzowania naszej gospodarki, ale również zwrócenia uwagi na regulacje w Unii Europejskiej. Przebrzmiewały takie stwierdzenia, że jesteśmy zbyt przeregulowani i powinniśmy zwrócić na to uwagę – wskazuje prezes IMM. – Jednak zdarzają się materiały negatywne, przede wszystkim w mediach związanych z opozycją.
Krytyczne głosy wskazują, że jest to fasadowa inicjatywa polityczna, powtórka nieudanych inicjatyw czy demontaż państwa, a zespół ds. deregulacji kierowany przez Rafała Brzoskę bywa przyrównywany do komisji Palikota 2.0.
– Można spotkać krytykę ze strony kandydatów na prezydenta. Magdalena Biejat twierdzi, że Rafał Brzoska nie ma mandatu społecznego, gdyż nie był wybierany. Również Adrian Zandberg twierdzi, że deregulacja nie powinna być przeprowadzona przez lisa w kurniku – mówi Paweł Sanowski.
W kontekście deregulacji najczęściej pojawiało się nazwisko Rafała Brzoski. Media przedstawiały go jako pragmatycznego biznesmena rozumiejącego problemy przedsiębiorców i eksperta w dziedzinie gospodarki, ale też jako gracza politycznego i przedstawiciela interesów wyłącznie dużych przedsiębiorstw.
– Jesteśmy na fali zmian w Stanach Zjednoczonych, ciekawym tematem jest porównywanie Rafała Brzoski do Elona Muska. Innym ważnym tematem jest analiza relacji między premierem Donaldem Tuskiem a Rafałem Brzoską – wskazuje Paweł Sanowski.
Raport IMM „Co mówi rząd, co słyszą obywatele? Deregulacja w mediach” został zaprezentowany podczas debaty zorganizowanej przez agencję Newseria 31 marca pt. „De:Regulacje. Biznes potrzebuje prostych zasad”. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, przedstawicieli organizacji przedsiębiorców i administracji, którzy w trakcie dwóch paneli omawiali kluczowe wyzwania i potencjalne korzyści związane z upraszczaniem przepisów prawa w Polsce i w UE. IMM był patronem merytorycznym debaty.
Debata „De:Regulacje. Biznes potrzebuje prostych zasad” [ZAPIS TRANSMISJI]: https://youtu.be/Mbs4TxsA0FU
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-04-07: Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-20: Prace nad deregulacją przyspieszają. Przedsiębiorcy wyczekują korzystnych zmian
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.