Newsy

GPW na niebiesko. Dla Światowego Dnia Wiedzy o Autyzmie

2012-04-02  |  15:00
Mówi:Adam Maciejewski
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Giełda Papierów Wartościowych
  • MP4

    2 kwietnia na niebiesko podświetli się wiele budynków na całym świecie. W Polsce, oprócz warszawskiej giełdy będzie to również Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, Zamek w Lublinie, Ratusz w Kaliszu czy Spodek w Katowicach. Światowa akcja ma propagować wiedzę wśród społeczeństwa na temat autyzmu.

    Jak podkreślają organizatorzy akcji na problem autyzmu trzeba zwrócić uwagę jak największej liczby osób.

     - To pewien pomysł wykorzystania giełdy i innych instytucji w kraju po to, by zwrócić uwagę społeczeństwa na problem autyzmu. Bo przebić się wprost jakiejkolwiek fundacji do środków masowego przekazu wcale nie jest prosto. Na giełdę skierowane są oczy milionów Polaków, dlatego tym razem ta akcja zagościła na parkiecie - mówi Adam Maciejewski, członek zarządu GPW.

    W ubiegłorocznej edycji Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu na niebiesko podświetlono 2000 budynków w 180 miastach w 48 krajach. Tym razem do akcji włączyły się giełdy na całym świecie.

     - Jest szereg instytucji, które postanowiły w jakiś sposób podkreślić wagę tego problemu społecznego. Oprócz GPW jest to m.in. NYSE Euronext, czyli Nowy Jork, ale też giełda w Paryżu, Deutsche Boerse i inne miasta europejskie - wymienia Adam Maciejewski.

    Organizatorem akcji w Polsce jest Fundacja SYNAPSIS na co dzień zajmująca się leczeniem i diagnozowaniem autyzmu, ale również rozpowszechnianiem wiedzy o tych zaburzeniach wśród społeczeństwa. Świadomość społeczna w tej kwestii wciąż jest w kraju bardzo niska, a reakcje na odmienne zachowanie osób chorych bywają krzywdzące.

     - Chcielibyśmy dotrzeć z takim przekazem, że osoby z autyzmem, z zaburzeniami spektrum autyzmu i ich rodziny żyją wśród nas. Są to tacy sami ludzie jak my, tylko odbierający świat inaczej, w związku z tym zachowujący się inaczej. Są to ludzie, którzy czują, odczuwają wszystko i zasługują na naszą uwagę, tolerancję i otwartość i na to, żebyśmy wiedzieli coś więcej nt. autyzmu - mówi Joanna Grochowska, wiceprezes Fundacji SYNAPSIS.

    Tym bardziej, że niektóre cechy posiadane przez osoby autystyczne mogłyby być szczególnie przydatne w takich branżach, jak finanse czy IT.

     - To specyficzne postrzeganie świata, logiczne, precyzyjne, uporządkowane niesłychanie mogłoby się przydać w pewnych dziedzinach życia. Dolina Krzemowa jest nazywana zagłębiem Aspergerowców. Ten typowy schemat programisty, społecznie wycofanego, który nie ma relacji z otoczeniem, nie potrafi się komunikować, a jednocześnie wymyśla genialne rzeczy, wynika właśnie stąd, że wielu Aspergerowców pracuje w branży IT. Zajmując się rynkiem finansowym widzę, że pewne kompetencje mogłyby się przydać w niektórych segmentach rynku finansowego - mówi Grzegorz Zalewski, ekspert Domu Maklerskiego BOŚ i ojciec dziecka, u którego zdiagnozowano zespół Aspergera.

    Z roku na rok liczba osób z zaburzeniami autyzmu rośnie. Przede wszystkim dlatego, że zwiększa się wykrywalność choroby.

     - Rzeczywiście zwiększa się ona szczególnie wśród grupy osób wysokofunkcjonujących czy też osób z zespołem Aspergera. O ile 10 lat temu było to 4-5 osób na 10 tys., dziś statystyki mówią, że jest to 1 osoba na 150, a nawet na 100 osób, czyli 1 proc. populacji - podkreśla Joanna Grochowska z Fundacji SYNAPSIS.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.