Newsy

Grzybiarze rozpoczęli sezon. Polska eksportuje 20 tys. ton grzybów rocznie

2014-09-02  |  06:10
Mówi:Marek Wcisło
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Kompass Poland
  • MP4
  • Grzybiarze już rozpoczęli tegoroczny sezon. Duże i urodzajne lasy, przychylne grzybiarzom prawo i tradycje kulinarne sprawiają, że polski rynek grzybiarski jest jednym z największych w Europie. Co roku Polska eksportuje do krajów europejskich ok. 20 tys. ton grzybów o łącznej wartości 200 mln zł. Najlepiej sprzedają się pieczarki. Szacuje się, że 25 proc. tych grzybów dostępnych na rynku unijnym pochodzi z Polski.

    Grzyby są naszą mocną stroną. Przede wszystkim dzięki dużym i urodzajnym lasom – zajmują one 29 proc. powierzchni Polski. Poza tym mamy prawo, które umożliwia nieograniczone zbieranie runa leśnego, w tym grzybów – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Wcisło, dyrektor zarządzający w firmie Kompass Poland, dostarczającej biznesowych baz danych do firm.

    Grzyby mają wysoki udział w polskim eksporcie. Co roku, niezależnie od warunków pogodowych, do krajów europejskich trafia 20 tys. ton grzybów. Generuje to ok. 200 mln zł zysku rocznie.

    Największy eksport mamy ze zbieranych w sposób naturalny borowików, maślaków i podgrzybków. W Niemczech czy we Włoszech 90 proc. grzybów w supermarketach pochodzi z Polski. Eksportujemy również dużo kurek, produkujemy pieczarki – mówi Wcisło.

    W Polsce występują 44 gatunki grzybów dopuszczonych do obrotu i produkcji przetworów grzybowych i produktów spożywczych zawierających grzyby. To m.in. koźlarze, maślaki, prawdziwki, opieńki i popularne podgrzybki. Najbardziej urodzajne są lasy w Wielkopolsce (w 2012 roku zebrano tam 2,8 tys. ton) oraz woj. pomorskim (1 tys.) i lubuskim (637 ton). Szacunkowa wartość zebranych w ciągu roku grzybów to ok. 500 mln zł.

    Dużą popularnością cieszą się pieczarki dostarczane przede wszystkim do Rosji – eksperci banku BGŻ szacują, że to 19 proc. łącznego wolumenu eksportu. Sytuacja na Wschodzie spowodowała jednak, że w I kwartale sprzedaż spadła o 12 proc. i wyniosła 12,6 tys. ton. Jak podkreśla Wcisło, zdaniem producentów długofalowo jest to korzystny rynek dla polskich pieczarek. Wciąż jednak zdecydowana większość eksportowanych pieczarek (75 proc.) trafia m.in. do Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec. Firma Kompass szacuje, że 25 proc. wszystkich dostępnych na rynku unijnym pieczarek pochodzi właśnie z Polski.

    Do sąsiednich krajów eksportujemy przede wszystkim świeże grzyby. Im dalej, tym więcej mrożonych.

    W świetle polskiego prawa grzyboznawca musi nadać atest, grzyby muszą być zebrane nie dalej niż dwie doby wstecz i utrzymywane w temperaturze nie wyższej niż 10 st. C. Później eksportowane są do krajów zachodnich. Im bliżej jest dany kraj, tym więcej trafia tam świeżych grzybów – zaznacza Wcisło.

    Ceny grzybów utrzymują się na stałym poziomie – u sprzedających przy drogach za kilogram trzeba zapłacić ok. 30 zł, znacznie tańsze są u producentów (5-6 zł). Wpływ na cenę ma duża konkurencja. Eksporterami są kraje Europy Wschodniej i bałkańskie, dużym dostawcą są też Chiny.

    Choć ilość grzybów zależy w dużej mierze od pogody, to niezależnie od warunków co roku zbiory utrzymują się na zbliżonym poziomie.

    Polska jest rajem dla grzybiarzy. Mamy urodzajną ziemię, nie ma też takich ograniczeń prawnych, jak np. w Niemczech, gdzie jednorazowo można wynieść 1 kg grzybów – podkreśla Marek Wcisło.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.