Newsy

Handel internetowy w Chinach rośnie szybciej niż globalny rynek. Ten potencjał coraz częściej wykorzystują polskie marki kosmetyczne

2021-12-22  |  06:15

Chiński rynek handlu elektronicznego jest największy na świecie i wciąż bardzo dynamicznie rośnie. Prawie 30-proc. tempo rozwoju rok do roku wyprzedza tempo wzrostu globalnego rynku e-commerce. To zasługa rosnącego zaufania konsumentów do zakupów online i coraz szerszej oferty licznych platform handlu elektronicznego. Ten potencjał z powodzeniem mogą wykorzystać polskie marki. – Rynek chiński wymaga jednak dobrej znajomości klienta, dostępnych platform, dużo cierpliwości i dosyć dużego budżetu marketingowego, aby markę wprowadzić i wypromować – mówi Piotr Purchała z Primavera Parfum.

Chiński rynek e-commerce jest największym rynkiem handlu internetowego na świecie. Jego wartość do końca tego roku ma wzrosnąć do 2,7 bln dol., a za cztery lata – do 3,3 bln. dol.

– Dla porównania nasz rodzimy rynek e–commerce’owy szacowany jest obecnie na około 21 mld dol. – zwraca uwagę Piotr Purchała, dyrektor eksportowy Primavera Parfum, spółki świadczącej usługi w obszarze dystrybucji e-commerce.

Przy różnych okazjach i świętach firmy handlujące w sieci w Chinach osiągają niebagatelne obroty. Przykładem jest 11 listopada, który w Państwie Środka jest Dniem Singla i jednocześnie największym świętem zakupowym, takim chińskim Black Friday. W tym roku w tym okresie platformy Alibaba i JD.com wygenerowały 139 mld dol. obrotu, ustanawiając nowy rekord. Dla przykładu Amerykanie w czasie wyprzedaży związanych z Black Friday i Cyber Monday wydają ok. 10–11 mld dol.

Na sukces chińskich platform składa się prawie miliard wiernych konsumentów, kupujących stale przez platformy e-commerce’owe. 98 proc. z nich korzysta ze smartfonów. 50 proc. rynku należy do czterech platform, z czego trzy z nich są chińskie. Dwa pierwsze miejsca to Taobao i Tmall, których właścicielem jest Alibaba, na trzecim miejscu plasuje się Amazon i za nim JD.com – kolejny chiński gigant – wymienia ekspert.

Sprzedaż kosmetyków przez platformy e-commerce w Chinach notuje niebagatelne tempo wzrostu. Według raportu The NPD Group w pierwszej połowie 2021 roku zwiększyła się ona o 47 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, osiągając 5,4 mld dol. Największy wzrost odnotowała sprzedaż e-commerce produktów do pielęgnacji włosów i skóry, odpowiednio o 84 proc. i 50 proc., a perfumy o 48 proc. Jak tłumaczy przedstawiciel Primavera Parfum, klienci w Chinach poszukują produktów marek europejskich czy japońskich o znanych i uznanych nazwach.

– Chińczycy lubią produkty luksusowe o wysokiej jakości i wysokiej rozpoznawalności marki. Na pewno poszukują produktów funkcyjnych, które niosą ze sobą jakąś dodatkową wartość. Nie wystarczy już zwykły krem do rąk czy twarzy, produkt musi dawać dodatkowe działanie bądź być skierowany na określony problem czy typ skóry – mówi Piotr Purchała.

Jak dodaje, polskie marki mają szansę i możliwość zaistnienia na rynku azjatyckim właśnie ze względu na wysoką jakość połączoną z przystępną ceną. Europejskie produkty cieszą się na chińskim rynku dużą popularnością i są kojarzone z dobrą jakością. Polskie wyroby niejednokrotnie dorównują bądź przewyższają pod tym względem inne znane europejskie brandy. Częstokroć produkty z Europy przywożone są przez turystów czy podróżujących obywateli Chin. Aby ukrócić to zjawisko, chiński rząd wprowadził możliwość transgranicznego handlu internetowego.

 E-commerce cross-borderowy jest dużo łatwiejszą i szybszą metodą wprowadzenia produktu niż klasyczny detal, ponieważ nie musimy robić żadnych testów laboratoryjnych czy testów na zwierzętach, przez co niektóre marki kosmetyczne boją się wchodzić na rynek chiński. Nie musimy również tłumaczyć i etykietować produktów w języku chińskim, wystarczy język angielski – wyjaśnia dyrektor eksportowy Primavera Parfum.

To duże ułatwienie dla polskich przedsiębiorców. Jednak chiński rynek – jak podkreśla ekspert – pozostaje bardzo wymagający. Największym problemem, z jakim borykają się polskie marki, jest brak znajomości podobnych produktów „made in China” oraz wysoki koszt wejścia na ten rynek.

Należy też pamiętać, że jest to rynek ogromny i nie można implementować strategii bądź pomysłów wykorzystywanych przy wchodzeniu na poszczególne rynki europejskie, ponieważ mamy do czynienia z rynkiem wielkości całej Europy. To tak, jakbyśmy wchodzili na wszystkie rynki europejskie jednocześnie – wyjaśnia Piotr Purchała. – Kolejnym błędem jest brak znajomości klienta, rynku oraz platform, na których możemy promować i sprzedawać produkty. Rynek chiński wymaga sporo cierpliwości, długofalowej strategii i dosyć dużego budżetu marketingowego, aby wprowadzić i odpowiednio wypromować markę.

Jak podkreśla, Primavera Parfum wspomaga polskie oraz europejskie marki we wchodzeniu na chińskie platformy sprzedażowe i prowadzeniu tam kampanii marketingowych. Usługa ta nie dotyczy tylko marek kosmetycznych, lecz także innych sektorów. Zakres „wschodniej działalności” krajowego dystrybutora e-commerce obejmuje kilka krajów, ale kluczowym rynkiem, z uwagi na liczbę odbiorców i tempo jego rozwoju, pozostają Chiny. Współpraca z firmą rozpoczyna się od przeprowadzenia badania rynku i sprawdzenia, czy dany produkt bądź marka są odpowiednie do sprzedaży na chińskim gruncie.

– Na pewno nie jesteśmy w stanie wprowadzić tam wszystkich produktów, tylko takie, które będą się tam dobrze sprzedawały. Kolejnym krokiem jest stworzenie odpowiednich kart produktowych, przetłumaczenie wszystkich opisów na język chiński, wstawienie ładnych zdjęć i pokazanie produktu klientowi. Produkt musi być tak zaprezentowany, aby tylko poprzez stronę zachęcić konsumenta do zakupu. Następnie jesteśmy w stanie przygotować plan marketingowy oraz pomóc w jego wdrożeniu i przeprowadzeniu – opisuje dyrektor eksportowy Primavera Parfum.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Przedsiębiorcy wypowiedzą się na temat dekarbonizacji. Nowy indeks pokaże ich nastroje względem zielonej transformacji

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki ma pokazać, jak wygląda nastawienie krajowego biznesu do kwestii związanych z zieloną transformacją. To nowe narzędzie, wzorowane na wskaźniku PMI, stworzone przez Pracodawców PR, Fundację Instrat i spółkę Qemetica. Indeks, na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród przedsiębiorstw, ma uzupełniać dostępne obecnie dane klimatyczne oraz wskazać trendy i aktualne wyzwania dla polskiej gospodarki związane z dekarbonizacją i zrównoważonym rozwojem. Docelowo nowe narzędzie ma się też stać platformą do wymiany opinii między firmami, regulatorami oraz administracją centralną.

Transport

Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych

 Nie boję się, że powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego zagrozi istnieniu lotnisk regionalnych, w tym Modlina – mówi Tomasz Szymczak, p.o. prezesa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Jak podkreśla, mniejsze porty lotnicze będą obsługiwały inny ruch, w tym m.in. przewoźników low-costowych i czarterowych, będzie więc zapotrzebowanie na ich rozwój. Tym bardziej że prognozy dla ruchu lotniczego w regionach są optymistyczne. Władze lotniska w Modlinie planują rozbudowę portu o nowe gate’y.

Bankowość

Banki coraz śmielej wdrażają generatywną sztuczną inteligencję. Podchodzą jednak do tej technologii z dużą ostrożnością

Rośnie rola generatywnej AI w biznesie: w tę technologię inwestuje już 43 proc. przedsiębiorstw na całym świecie, w tym w Polsce, a w ciągu nadchodzącego roku planuje to zrobić kolejne 30 proc. – wynika z raportu EY „Reimagining Industry Futures Study 2024”. Jedną z branż, które dostrzegają w GenAI największy potencjał, są finanse. Banki chętnie inwestują w tę technologię, licząc m.in. na wzrost sprzedaży, usprawnienie procesów i możliwość lepszej personalizacji produktów i usług. Z drugiej strony GenAI niesie też ze sobą szereg wyzwań, związanych chociażby z poufnością i integralnością danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.