Mówi: | Ryszard Tomaszewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Tesco Polska |
Co czwarty kupowany w Polsce produkt to marka własna sieci handlowej. Na Zachodzie ich popularność jest dwa razy większa
Polacy coraz chętniej kupują produkty marek własnych supermarketów. W Tesco ich udział w sprzedaży wynosi już ok. 25 proc., a po wliczeniu produktów sprzedawanych luzem ‒ nawet ponad 30 proc. To jednak wciąż dwa razy mniej niż na Zachodzie. Sieci handlowe widzą w tym segmencie duży potencjał rozwoju.
‒ W takich krajach jak Wielka Brytania czy Francja marka własna ma nawet 55-60 proc. udziału w sprzedaży. W Polsce ten poziom, dzięki Tesco jako marce bardzo znanej, osiąga mniej więcej 25 proc. – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ryszard Tomaszewski, prezes zarządu Tesco Polska. ‒ Widzimy potencjał, to może być nawet 45, 50 czy 55 proc.
Tesco ma obecnie główne trzy marki własne, których sprzedaż łącznie zwiększa się o kilka procent rocznie. Najtańszą jest Tesco Value, która kilka miesięcy temu zadebiutowała w nowej odsłonie. Tomaszewski ocenia, że istnieje potencjał na co najmniej podwojenie sprzedaży w tej kategorii, dzięki czemu Tesco stanie się bardziej konkurencyjne i tanie.
Marka Tesco to produkty, które mają jakość porównywalną z rozpoznawalnymi markami, ale są sprzedawane w korzystniejszych cenach. To kategoria, w której wzrosty sprzedaży są najbardziej dynamiczne. Najmniejszy udział mają niedawno wprowadzone produkty Tesco Finest z segmentu premium.
Jak dodaje Anna Grabowska, dyrektor działu zakupów artykułów żywnościowych, wiceprezes zarządu Tesco Polska, w okresie świątecznym spółka wprowadzi ok. 150 produktów marki Finest.
‒ Większość z nich to produkty kontynentalne, importowane z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Jeśli chodzi o produkty Tesco Finest pochodzące z Polski, to skoncentrowaliśmy się na wędlinach i mięsie. Przyglądamy się, jak klient zareaguje na tę ofertę – wylicza Grabowska.
Tesco stawia na rozwój marki własnej, bo jak pokazują badania, konsumenci coraz chętniej po nie sięgają. Z raportu On Board PR Ecco Network wynika, że aż 97 proc. Polaków kupuje takie produkty. 83 proc. konsumentów wskazuje, że skłania ich do tego atrakcyjna cena, ale już 64 proc. dostrzega dobrą relację jakości do ceny.
Tomaszewski podkreśla, że dzięki koncentracji na markach własnych i ich rozwojowi Tesco ma nie tylko lepszą kontrolę nad asortymentem, lecz także nad jego jakością i ceną.
Prace nad produktami pod markami własnymi Tesco będą prowadzone w otwartym w Krakowie Europejskim Centrum Innowacji. Opracowywane tam produkty będą trafiały również do Czech, Węgier i na Słowację. Jak podkreślają przedstawiciele sieci, to szansa dla polskich dostawców, by ze swoimi produktami trafili na nowe rynki zbytu.
Czytaj także
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-07-24: Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-06-25: Naukowcy stworzyli zdrowszą odmianę czekolady. Wykorzystali do tego wyrzucane dotąd części owocu kakaowca
- 2024-06-24: Przepisy dotyczące tzw. nowej żywności nie nadążają za tempem badań. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych produktów opracowanych w laboratoriach
- 2024-05-29: Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.
Ochrona środowiska
Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.
Polityka
1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.