Newsy

Cushman & Wakefield: mimo kryzysu galerii handlowych nadal przybywa

2013-07-09  |  06:05

W branży galerii handlowych kryzysu nie widać. W tym roku powstały lub powstaną w Polsce 22 centra handlowe, łącznie pół miliona metrów kwadratowych powierzchni handlowych. Niektóre inwestycje są wprawdzie odkładane ze względu na trudności z pozyskiwaniem finansowania, ale nie są zawieszane. W ciągu dwóch lat rynek ma się zwiększyć o 1 mln metrów kwadratowych i wciąż planowane są dalsze inwestycje.  

 – Nie doświadczamy już boomu sprzed 5-7 lat, ale galerie ciągle się rozwijają – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Noetzel, partner w dziale powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

W tym roku powstanie łącznie pół miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni. Tyle samo eksperci prognozują na przyszły rok.

 – Wciąż zapowiadane są nowe inwestycje. Zważywszy na kryzys panujący teraz na rynku, są one odwlekane w czasie, a proces uzyskania finansowania jest dużo dłuższy. Jednak chociaż projekty się opóźniają, to nie są zawieszane, a to jest najważniejsze – wyjaśnia Marek Noetzel.

Chociaż obecnie czynsze wynajmu w galeriach są niższe, to do inwestowania zachęcają mniejsze koszty inwestycji, wynikające z najniższych w historii stóp procentowych.

Jak podkreśla Noetzel, w tym roku przybędzie wyjątkowo dużo nowoczesnych powierzchni handlowych w największych aglomeracjach.

 – W ciągu najbliższych kilku kwartałów będziemy świadkami bardzo znaczących otwarć w dużych aglomeracjach, bo mówimy tutaj o Galerii Katowickiej, o Poznań City Center w Poznaniu czy Centrum Riviera w Trójmieście – wymienia ekspert firmy Cushman & Wakefield.

Jak wskazuje, dwa obiekty spośród wymienionych galerii są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi. Taki trend jest możliwy dzięki prowadzonej przez PKP polityce uwalniania gruntów i potencjału, jaki się z nimi wiąże.

 – Kolejne grunty będą uwalniane, więc rynek i potencjał tych miejsc na pewno jest. Jest kwestia dostępności tych gruntów i poradzenia sobie z dokumentacją, biurokracją, która związana jest z przebrnięciem przez proces przygotowania takiego projektu. Są to jednak projekty o dużo większym stopniu skomplikowania, bo są to centra miast. Tam łączą się funkcje handlowe, transportowe, więc są to dużo dłuższe projekty, ale też dużo bardziej perspektywiczne – podkreśla Marek Noetzel.

Polska w czołówce regionu

Pod względem rozwoju rynku powierzchni handlowych niezmiennie od kliku lat pozostajemy w czołówce państw z naszego regionu.

 – Polska jest w pierwszej piątce krajów regionu, które w ciągu najbliższych dwóch lat dostarczą nowoczesną powierzchnie handlową na rynek – zauważa Noetzel.

Nic nie wskazuje na to, żeby w kolejnych latach mogło się to zmienić, bo popyt ze strony najemców wciąż rośnie. Mimo że powoli i czynsze w Polsce wzrastają.

 – W porównaniu do czynszów w UE w Polsce wciąż są one niższe. To jest pochodną chociażby tego, że dużo niższa jest siła nabywcza naszego społeczeństwa, czyli niższe są obroty, a to się przekłada na czynsze. Natomiast ta różnice się wyrównują i są projekty, które swoją jakością są porównywalne do najlepszych projektów europejskich, ale też pod względem uzyskiwanych czynszów – wyjaśnia ekspert.

Cushman & Wakefield to firma zajmująca się doradztwem na rynku nieruchomości komercyjnych. Według ostatniego opublikowanego przez nią raportu podaż nowej powierzchni w centrach handlowych w 2013 r. w Europie wyniesie 7 mln mkw. Aż 70 proc. z nich przypadnie na kraje Europy Wschodniej. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.