Newsy

Dziś w większości sklepów internetowych zakupy z darmową dostawą

2013-12-02  |  06:15
Tagi: ustawa
Mówi:Małgorzata Cieloch
Funkcja:Rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • MP4
  • Dziś Dzień Darmowej Dostawy – produkty zakupione w poniedziałek przez internet w 2,5 tysiąca sklepów zostaną dostarczone za darmo.  A już niedługo klienci e-sklepów będą lepiej chronieni dzięki unijnym regulacjom.

    Dzień Darmowej Dostawy organizowany od 2009 roku ma spopularyzować zakupy na odległość. W tym roku udział w akcji bierze prawie 2,5 tys. sklepów internetowych. Do kupowania w sieci zachęcić może też to, że e-klienci mają więcej praw niż przy zakupach tradycyjnych. Wkrótce prawa te będą jeszcze poszerzone po przyjęciu przepisów wdrażających dyrektywę Unii Europejskiej 2011/83 w sprawie praw konsumentów.

     – Ten i najbliższy rok to implementacja dyrektywy, tzw. ustawy konsumenckiej – pakietu praw zmieniających zarówno kodeks cywilny w Polsce, jak i ustawę o sprzedaży konsumenckiej, czyli dotyczącej zakupów tradycyjnych, ale również zakupów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

    Zmiany mają służyć lepszej ochronie konsumentów. Nie będzie już budzić wątpliwości np. kwestia tego, że to sprzedawca ma płacić za przesyłkę zwrotną, kiedy konsument uzna, że zakupiony towar mu nie odpowiada.

     – Nie będzie trzeba już powoływać się na wyrok trybunału europejskiego: będziemy mieć jasny przepis, który mam nadzieję, znajdzie się w przyszłym roku w obowiązującym prawie – tłumaczy Małgorzata Cieloch.

    Nowe prawo dotyczące zakupów przez internet spowoduje także wydłużenie czasu przysługującego na zwrot produktu. Teraz każdy klient kupujący na odległość może w ciągu 10 dni oddać towar bez żadnych wyjaśnień. Wdrażana dyrektywa wydłuża ten termin do 14 dni.

     – Zapis sprzyja konsumentom kupującym transgranicznie, zapewniając więcej czasu na odstąpienie od umowy – informuje rzeczniczka UOKiK.

    Nowe przepisy wprowadzą kilka innych zmian przewidzianych przez unijną dyrektywę. Przy zakupie usług sprzedawca będzie musiał jasno podać wszelkie informacje o usługach dodatkowych związanych z zakupem. Typowy przykład to kupno biletów tanich linii lotniczych, gdzie do ceny biletu dolicza się kilka opłat dodatkowych, np. za bagaż czy opłaty lotniskowe.

    W praktyce przepis wyeliminuje narzucanie klientom dodatkowych usług: kupujący sam będzie zaznaczał dodatkowe rzeczy, które chciałby kupić przy okazji, na przykład, zakupu biletu, wynajmu samochodu czy jakiejś innej usługi.

     – Dyrektywa wprowadza wiele zmian prokonsumenckich i miejmy nadzieję, że w przyszłym roku nowy akt prawny będzie obowiązywał w Polsce – podsumowuje rzeczniczka UOKiK.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.