Newsy

Fiat Auto Poland: po fuzji Fiata z Chryslerem Polska pozostaje jednym z kluczowych rynków dla koncernu

2014-04-09  |  06:30
Mówi:Rafał Grzanecki
Funkcja:szef Biura PR & Komunikacji
Firma:Fiat Auto Poland SA
  • MP4
  • Fiat ma w Polsce dwie fabryki. Oprócz tego obecnych jest kilkadziesiąt spółek grupy Fiat, produkujących komponenty dla przemysłu samochodowego i rolniczego. Po połączeniu włoskiej marki z Chryslerem pozycja polskich zakładów produkcyjnych powinna dodatkowo się umocnić.

    Fiat 500, niezwykle popularny wśród naszych klientów, produkowany jest w Tychach, także w prestiżowej wersji Abarth – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Grzanecki, szef Biura PR & Komunikacji Fiat Auto Poland. – W Polsce powstaje także Lancia Ypsilion, a w Bielsku-Białej montowane są silniki 1.3 MultiJet i 0.9 Tweener. Pracuje dla nas także blisko 20 spółek grupy Fiat, które dostarczają komponenty. Polska jest i będzie więc jednym z kluczowych rynków europejskich dla Fiata, i fuzja z Chryslerem nic tu nie zmienia. Dzięki niej mamy natomiast szansę włączyć się do globalnej polityki koncernu.

    Przypomnijmy, że grupa Fiat połączyła swoje struktury z Chryslerem na początku tego roku, tworząc firmę Fiat-Chrysler Automobiles. Reprezentuje ona marki: Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Dodge oraz Ferrari i Maserati.

    – Nasza strategia jest na skalę globalną – wyjaśnia Rafał Grzanecki. – Firma inwestuje w marki, które w danym regionie sprzedają się najlepiej. Przykładowo, Fiat jest bardzo mocny w Ameryce Południowej. Posiadamy w Brazylii dwie fabryki, budujemy trzecią. W Ameryce Północnej po kryzysie sprzed 4-5 lat grupa Fiat-Chrysler rośnie z miesiąca na miesiąc.

    W Ameryce Północnej koncern notuje 20-30 proc. wzrosty sprzedaży. Dobrze sprzedają się tam lekkie samochody dostawcze.

    Wprowadziliśmy również Fiata 500 i przez wiele miesięcy rynek północnoamerykański był rynkiem numer jeden dla tego modelu – mówi Grzanecki. – W Europie strategia grupy opiera się obecnie na marce Fiat samochody osobowe, i mówimy tu głównie o polskiej 500, która kolejny rok z rzędu jest autem numer jeden w segmencie A w Europie.

    W Polsce istotnym segmentem dla Fiat-Chrysler Automobiles są auta dostawcze i lekkie auta dostawcze. Fiat Ducato, będąc liderem w tym segmencie, znajduje się także na liście dziesięciu najczęściej kupowanych samochodów w naszym kraju.

    Problemem, z którym muszą borykać się producenci i dealerzy samochodów w Polsce, jest utrzymujący się od kilku lat dość niski poziom sprzedaży nowych pojazdów. Chłonność naszego rynku zmniejszyła się po otwarciu rynków Unii Europejskiej i wprowadzeniu przepisów umożliwiających sprowadzanie używanych aut z zagranicy. Obecnie na jeden nowy sprzedany samochód przypadają 3-4 rejestracje aut używanych.

    Średnia wieku samochodu to ponad 14 lat, a średni wiek samochodu rejestrowanego w zeszłym roku w Polsce to 10 lat, czyli niestety kupujemy samochody w znacznej mierze używane, wyeksploatowane. Potencjał jest, ponieważ w Polsce sprzedaje się milion samochodów, tylko chcielibyśmy, żeby 70 proc. to były samochody nowe, ekologiczne, a nie używane – podkreśla Rafał Grzanecki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.