Mówi: | Renata Juszkiewicz |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji |
Hipermarkety szukają nowych strategii. Kierunek zmian wyznaczają rosnące wymagania klientów
Stagnacja na rynku hipermarketów powoduje, że duzi gracze na rynku szukają nowych strategii rozwoju. Zmiany będą przechodzić również dominujące na rynku dyskonty oraz sieci franczyzowe. Nowe kierunki wyznaczają rosnące oczekiwania klientów i coraz większa konkurencja.
– Już pierwsze jaskółki pokazują, że w branży dyskontów mogą nastąpić pewne zmiany w samym podejściu do klienta. Będą się zmieniać z typowego hard dyskontu – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD). – Sieci hipermarketów przeżywają stagnację, dlatego muszą przebudować swoje praktyki i strategie.
W przypadku sieci dyskontowych wyraźnie widać, że ich oferta jest coraz bardziej rozbudowana. Sięgają również po produkty premium. Przekształcanie się z typowych sieci dyskontowych jest spowodowane tym, że dla klientów coraz ważniejsza – obok ceny – staje się jakość kupowanych produktów.
Jak szacuje analizująca ten rynek firma PMR, w 2014 r. udział największych sieci hipermarketów w detalicznym handlu spożywczym zmalał o 2 proc. Juszkiewicz podkreśla, że sieci hipermarketów intensywnie pracują nad nowymi kierunkami rozwoju. Szukają możliwości optymalizacji kosztów i sposobów na przyciągniecie nowych i zatrzymanie dotychczasowych klientów. Rosnące oczekiwania konsumentów są jednym z najważniejszych impulsów do zmian na rynku.
– Widzimy zmiany w nastawieniu klientów, w ich oczekiwaniach. Pojawiają się nowinki technologiczne. Firmy istniejące na rynku już od dłuższego czasu muszą dostosowywać i zmieniać swoje koncepty, tak by klient otrzymała to, czego oczekuje – mówi Renata Juszkiewicz. – Ważne jest utrzymanie pozycji, żeby klient do nas wracał. Musimy udowodnić, że mimo zmieniających się warunków rynkowych i ekonomicznych handel reaguje najszybciej jak można, by klienta zatrzymać oraz nie stracić jego zaufania i lojalności.
Zmiany dotyczą także mniejszych sieci handlowych działających w oparciu o model franczyzowy.
– Także pozostałe sieci, w tym polskie, które muszą znaleźć dla siebie drogę poprzez franczyzę i grupy zakupowe, będą pokazywać najlepiej, w jaki sposób można obronić swoją pozycję – ocenia prezes POHiD.
Według GUS w lutym br. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej w cenach bieżących o 1,3 proc. w skali roku. W porównaniu ze styczniem nastąpił spadek o 2 proc.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.