Newsy

Hipermarkety szukają nowych strategii. Kierunek zmian wyznaczają rosnące wymagania klientów

2015-04-10  |  06:30

Stagnacja na rynku hipermarketów powoduje, że duzi gracze na rynku szukają nowych strategii rozwoju. Zmiany będą przechodzić również dominujące na rynku dyskonty oraz sieci franczyzowe. Nowe kierunki wyznaczają rosnące oczekiwania klientów i coraz większa konkurencja.

Już pierwsze jaskółki pokazują, że w branży dyskontów mogą nastąpić pewne zmiany w samym podejściu do klienta. Będą się zmieniać z typowego hard dyskontu – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD). – Sieci hipermarketów przeżywają stagnację, dlatego muszą przebudować swoje praktyki i strategie.

W przypadku sieci dyskontowych wyraźnie widać, że ich oferta jest coraz bardziej rozbudowana. Sięgają również po produkty premium. Przekształcanie się z typowych sieci dyskontowych jest spowodowane tym, że dla klientów coraz ważniejsza – obok ceny – staje się jakość kupowanych produktów.

Jak szacuje analizująca ten rynek firma PMR, w 2014 r. udział największych sieci hipermarketów w detalicznym handlu spożywczym zmalał o 2 proc. Juszkiewicz podkreśla, że sieci hipermarketów intensywnie pracują nad nowymi kierunkami rozwoju. Szukają możliwości optymalizacji kosztów i sposobów na przyciągniecie nowych i zatrzymanie dotychczasowych klientów. Rosnące oczekiwania konsumentów są jednym z najważniejszych impulsów do zmian na rynku.

Widzimy zmiany w nastawieniu klientów, w ich oczekiwaniach. Pojawiają się nowinki technologiczne. Firmy istniejące na rynku już od dłuższego czasu muszą dostosowywać i zmieniać swoje koncepty, tak by klient otrzymała to, czego oczekuje – mówi Renata Juszkiewicz. – Ważne jest utrzymanie pozycji, żeby klient do nas wracał. Musimy udowodnić, że mimo zmieniających się warunków rynkowych i ekonomicznych handel reaguje najszybciej jak można, by klienta zatrzymać oraz nie stracić jego zaufania i lojalności.

Zmiany dotyczą także mniejszych sieci handlowych działających w oparciu o model franczyzowy.

Także pozostałe sieci, w tym polskie, które muszą znaleźć dla siebie drogę poprzez franczyzę i grupy zakupowe, będą pokazywać najlepiej, w jaki sposób można obronić swoją pozycję – ocenia prezes POHiD.

Według GUS w lutym br. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej w cenach bieżących o 1,3 proc. w skali roku. W porównaniu ze styczniem nastąpił spadek o 2 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

Prawo

Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

Firma

Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.