Mówi: | Tadeusz Respondek |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli |
Krajowy rynek mebli rośnie wolniej niż eksport
Polski rynek mebli rośnie znacznie wolniej niż eksport krajowych producentów z tej branży. W ubiegłym roku za granicę sprzedano aż o 14 proc. więcej mebli, jednak w Polsce sprzedaż rosła znacznie wolniej. Szansa na wzrost jednak jest, bo Polacy coraz częściej wymieniają meble – średnio co 8 lat.
‒ Rynek krajowy rośnie w nieznacznym stopniu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tadeusz Respondek, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. ‒ Zmienia się jednak podejście do mebli. Dawniej klienci traktowali je jako zakup na całe życie. Młode pokolenie już dzisiaj nie chce takich mebli.
Tę zmianę widać szczególnie w segmencie luksusowych mebli. Jak podkreśla Respondek, obecnie Polacy średnio co 8 lat chcą zmieniać elementy wyposażenia mieszkania. To trend podobny do tego, jaki panuje np. w branży motoryzacyjnej. Według Respondka ta skłonność może się jeszcze nasilać, co doprowadzi do jeszcze częstszej wymiany mebli.
Poza większą częstotliwością zakupu krajowy rynek pobudza też poprawa koniunktury gospodarczej w Polsce. Zgodnie z badaniami OIGPM już w 2013 r. ponad 25 proc. klientów deklarowało, że kupiło w tamtym roku nowe meble. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa kupujących może przybywać.
‒ Zakładamy, że wzbogacanie się Polaków ‒ mimo że potrafimy mocno na ten temat narzekać ‒ następuje i będzie następowało – ocenia Respondek.
Z ubiegłorocznych badań TNS Polska na zlecenie Agata Meble wynika, że dwie trzecie Polaków deklaruje konieczność wymiany mebli w swoim mieszkaniu. Częściej są to osoby młode, do 29 lat, oraz kobiety. Ponad połowa przyznała, że zamierza zmienić wystrój wnętrz w najbliższym czasie, w związku z tym kupi też nowe meble. Przy wyborze najczęściej wskazywanym kryterium jest jakość, stosunek ceny do jakości oraz styl mebli.
To jednak nie wystarcza, by napędzić rozwój sprzedaży na rynku krajowym. Jak przypomina Respondek, badania sprzed kilku lat pokazały, że Polacy są dziesięciokrotnie mniej skłonni niż Niemcy do wydawania pieniędzy na meble. O ile statystyczny Polak jest gotowy przeznaczyć na meble 40 euro, to przeciętny Niemiec – 400 euro.
‒ Polska jako rynek wewnętrzny nie jest w stanie wchłonąć takiej ilości mebli, jaką produkuje polskie meblarstwo, dlatego jesteśmy skazani na eksport – podkreśla Respondek.
Obecnie niemal 90 proc. produkcji polskiej branży meblarskiej trafia na eksport, głównie do Niemiec. W ubiegłym roku sprzedaż za granicę wzrosła średnio o 14 proc., a do Hiszpanii i Chin o nawet ponad 30 proc. Wartość eksportu polskich mebli sięgnęła w zeszłym roku 8 mld euro. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie i siódmym największym producentem.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-02-28: Kolejne rozmowy ministerstwa z Ukrainą i protestującymi rolnikami. Wiceprezes PUIG: W dyskusji o granicy i Ukrainie przeważają emocje, a nikt nie patrzy na twarde dane
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.