Mówi: | Andrzej Faliński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji |
Ostatnie dni przed Świętami to żniwa dla handlowców
Długie kolejki w sklepach, supermarketach i na bazarach to dowód na to, że Wielkanoc coraz bliżej. Na zyski liczą nie tylko sprzedawcy hurtowi, ale również detaliści. W ostatnim tygodniu przed Świętami obroty handlowców są średnio o połowę większe niż w zwykle.
Produkty żywnościowe to główne pozycje na liście przedświątecznych zakupów. Jaja, mięso, wędliny, warzywa i ciasta są nieodzownym elementem Wielkanocy. Handlowcy zacierają ręce. Dla nich ostatnie dni przed świętami to jeden z najgorętszych okresów w roku.
- Jeśli mamy jakąś średnią obrotów tygodniowych, to sądzę, że dodatkowe 50 proc. to jest taka dobra miara pokazująca to, co się dzieje w rynku przed Świętami. Oczywiście, jedni mają 20 proc. więcej, inni mają 80 proc., a jeszcze inni mogą podwoić te przeciętne przychody. To są żniwa i ten ostatni tydzień, to są naprawdę wzmożone zakupy - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Większe obroty to również szansa na zwielokrotnienie zysków. Jednak, jak podkreśla Andrzej Faliński, nie musimy się obawiać wzrostów cen związanych z przedświąteczną gorączką zakupów.
- W Polsce jest piekielna konkurencja. Firmy raczej starają się grać promocją, żeby wzmóc obrót, żeby zarobić na większej sprzedaży niż na podnoszeniu ceny - wyjaśnia dyrektor generalny POHiD.
Polska jest jednym z najgęstszych rynków: działa na nim ok. 150 tys. sklepów, z czego 92 tys. to sklepy z żywnością.
- Jak gdziekolwiek robi się drożej, to konkurent tylko czeka, żeby tak się stało i natychmiast zaproponuje tańszy produkt. Na tym polega ten rynek. Dlatego pomimo różnych zjawisk inflacyjnych, wzrosty cen w okresach takich szczególnych zakupów są minimalne, mniejsze niż wynikałoby to z jakichkolwiek średnich statystycznych czy ze wzrostów z rynków surowcowych i rynków hurtowych - podkreśla Andrzej Faliński.
Nawet i bez takich podwyżek tegoroczna Wielkanoc będzie droższa niż w ubiegłym roku, głównie za sprawą rosnących cen jajek.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.