Mówi: | Marta Cieśla |
Funkcja: | kierownik zespołu ds. produktu, Departament Kart Kredytowych |
Firma: | Citi Handlowy |
Polacy prezenty kupowali głównie w galeriach handlowych. Wydali na nie około 250 zł
Połowa Polaków wydała na prezenty tyle samo co przed rokiem. Z badania przeprowadzonego przez Citi Handlowy wynika, że inspiracji szukaliśmy najczęściej w galeriach handlowych. – Decydując się na wybór prezentów zwracaliśmy uwagę na promocje – podkreśla Marta Cieśla z Departamentu Kart Kredytowych Citi Handlowy.
Większość z nas – 60 proc. – szukała inspiracji na prezenty w galeriach handlowych. To tam prezenty kupiło 74 proc. osób spośród tych, którzy wybrali zakupy tradycyjne. Zaledwie co trzeci z nas zwiększył upominkowy budżet w porównaniu z ubiegłym rokiem. 52 proc. Polaków wydało na ten cel tyle ile rok temu, czyli średnio 250 zł.
– Tylko 30 proc. respondentów deklaruje, że wyda więcej niż w zeszłym roku. To jest ten czas, kiedy wydajemy najwięcej – wyjaśnia Marta Cieśla.
Citi Handlowy zapytał respondentów o to, w jaki sposób wybierają prezenty. 60 proc. pytanych wskazało, że szuka inspiracji w galeriach handlowych, co drugi Polak – w rozmowach z bliskimi. Prawie połowa z nas sugeruje się informacjami umieszczonymi w broszurach oraz reklamami.
– Na podstawie naszych analiz widzimy również, że wydatki związane są głównie z zakupem biżuterii, kosmetyków i książek. To jest stały wzrost w tych okresach świątecznych – tłumaczy przedstawicielka banku.
Duży wpływ na nasze wybory mają rabaty i promocje oferowane przez sklepy. Autorzy badania twierdzą, że zwraca na to uwagę 66 proc. z nas. Częściej takich okazji szukają przede wszystkim kobiety.
– Kobiety jak zwykle więcej wydają od mężczyzn, pokazują to nasze badania i raporty – mówi Cieśla. – Smart zakupy oznaczają płacenie za nie mniej niż więcej. Po co płacić więcej skoro mogę zapłacić kartą i otrzymać rabat? To samo dotyczy internetu. Wielu respondentów sprawdza to, co chciałoby kupić w centrum handlowym, a potem szuka danej rzeczy w sieci.
Wciąż rośnie grupa tych, którzy zdają się tylko na internet. W tym roku prezenty w sieci planowało kupić 47 proc. Polaków. W sieci upominki kupują głównie mężczyźni.
– Dużo Polaków dokonuje transakcji za granicą i jest to związane z tym, że dużo brandów nie ma w Polsce. Polacy szukają okazji także w transakcjach zagranicznych. Niemniej nadal jest to mały odsetek kupujących, więc ten rynek na pewno będzie się rozwijał – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
Decydując się na zakupy internetowe najczęściej płacimy przelewem bezpośrednim, czyli tzw. pay-by-link, najczęściej robi tak 79 procent z nas. Z kart płatniczych korzysta w sieci zaledwie 37 procent pytanych.
Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Citi Handlowy wynika, że Polacy kupując w sieci zapominają o bezpieczeństwie.
– Przede wszystkim czytajmy regulaminy sklepów w internecie, w których dokonujemy zakupów. Sprawdzajmy, kto jest dostawcą płatności, sprawdzajmy nasze prawa. Róbmy zakupy rozsądnie – radzi Marta Cieśla.
Czytaj także
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-29: Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
- 2024-03-28: Monika Richardson: Co roku na święta organizujemy zjazd rodzinny w pięknym dworku w Wielkopolsce. Do śniadania wielkanocnego siada 40 osób
- 2024-03-25: Marta Wiśniewska: Nie rozumiem fenomenu mazurka. Na Wielkanoc zrobię pyszną, tłustą paschę z bakaliami
- 2024-03-26: Piotr Zelt: W tym roku na Wielkanoc jadę na narty w Alpy. Chyba wszystkim jest na rękę, że będę gdzieś daleko
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-27: Enej: Wielkanoc musi być w rodzinnym gronie. Nie jesteśmy fanami wyjazdów do hoteli, żeby spędzać święta z obcymi ludźmi
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2023-12-22: Aneta Glam-Kurp: Tym razem święta i sylwestra spędzimy w Miami. W domu zawsze mamy szampana na 800 osób
- 2023-12-20: Edyta Zając: Prezenty świąteczne dla bliskich kolekcjonuję już od pół roku. Po prostu lubię być przygotowana
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.