Newsy

Polscy producenci okien i drzwi podbijają rynki europejskie. Do zagranicznych klientów trafiło blisko 9 mln produktów

2016-06-08  |  06:35

W ubiegłym roku Polska wyprzedziła Niemcy w sprzedaży za granicę stolarki budowlanej. Na eksport trafiło łącznie 8,8 mln okien i drzwi, a wartość sprzedaży, po wzroście o blisko 12 proc., przekroczyła 1,55 mld euro. – Na europejskim rynku stolarki budowlanej atutem polskich firm jest wciąż relatywnie niska cena, ale w połączeniu z wysoką jakością – przekonuje prezes Oknoplastu. Na znaczeniu zyskują także różnego rodzaju innowacje, głównie w zakresie energooszczędności i termoizolacji.

Atrakcyjność polskich producentów okien wynika przede wszystkim z konkurencyjnej ceny. Istotne są także innowacje, czyli wszelkiego rodzaju nowinki techniczne – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mikołaj Placek, prezes firmy Oknoplast.

Branża stolarki okiennej i budowlanej jest jedną z najbardziej konkurencyjnych sektorów polskiej gospodarki. Na krajowym rynku prowadzi działalność około 2,5 tys. producentów tego rodzaju wyrobów. Nawet 60–70 proc. ich produktów trafia za granicę, głównie do Unii Europejskiej.

Zdaniem Mikołaja Placka firmy dostosowują profil produkcji do wymagań rynku docelowego. W poszczególnych krajach klienci zwracają bowiem uwagę na nieco inne elementy. W Polsce jedną z najważniejszych cech okna jest termoizolacyjność, czyli oszczędności związane z ogrzewaniem. Na rynku niemieckim szczególnie ważne są aspekty techniczne – produkt musi dobrze działać, być ergonomiczny, łatwy w obsłudze i służyć latami. We Włoszech i Francji klienci przykładają większą niż w innych krajach wagę do designu, koloru oraz wykończenia.

W całej Europie rośnie przy tym zapotrzebowanie na okna energooszczędne – wskazuje Mikołaj Placek. – Trend ten widzimy od lat w Polsce, Niemczech i na pozostałych rynkach Europy Środkowej. Ostatnio postępuje on także na innych rynkach UE, szczególnie południowych, takich jak Włochy, Francja czy Hiszpania. Tam jednak nie jest to związane z oszczędnością energii w ogrzewaniu, ale w klimatyzacji.

Z danych Centrum Analiz Branżowych (CAB) wynika, że w ubiegłym roku powstało w Polsce prawie 13 mln okien, o 4,5 proc. więcej niż w 2014 roku, oraz ponad 8,2 mln drzwi (wzrost o 9,5 proc.). Boom w branży wynika w głównej mierze z szybko rosnącego eksportu. W tym samym czasie spadała aktywność najsilniejszych wcześniej producentów niemieckich. W rezultacie Polska, z 21-proc. udziałem, stała się największym eksporterem tego rodzaju wyrobów wśród krajów UE.

Obecnie 70 proc. okien sprzedanych za granicę trafia do Unii, z czego 60–70 proc. do Niemiec – precyzuje Mikołaj Placek. – Eksport stanowi dzisiaj ponad 70 proc. przychodów Oknoplastu. Nasz udział w eksporcie z Polski okien z tworzyw sztucznych wynosi ponad 15 proc.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.