Mówi: | Lorenzo Fiorani |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Indesit Company w Polsce |
Polska europejskim liderem w produkcji sprzętu AGD. Większość trafia na eksport
Choć rośnie sprzedaż sprzętu AGD w Polsce, to produkowane w kraju sprzęty w większości trafiają na eksport. Jak podkreślają przedstawiciele Indesitu, polska produkcja jest doceniana na zagranicznych rynkach. Włoska firma, która w Łodzi i Radomsku produkuje łącznie ok. 4 milionów urządzeń rocznie, sprzedaje je w całej Europie i Rosji.
‒ Kilka lat temu to Włochy były krajem, który produkował najwięcej AGD. Obecnie to Polska i Turcja. W Europie Polska jest pierwszym rynkiem, a europejscy konsumenci doceniają polską produkcję. Stoi ona na wysokim poziomie jakości i innowacji – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Lorenzo Fiorani, dyrektor zarządzający Indesit Company w Polsce.
Jak wynika z danych CECED Polska Związku Producentów AGD, w Polsce znajduje się 27 fabryk sprzętu z tego segmentu. Sześć z nich należy do włoskiego Indesitu, który pierwszy zakład w Polsce uruchomił w 1999 r. Produkcja w 2013 r. wyniosła ok. 22 mln sztuk, z czego najwięcej (ponad 5 mln) stanowią pralki. Indesit ma ok. 18 proc. udziału w produkcji.
Eksport produkcji AGD w 2013 r. miał wartość ponad 14 mld zł.
‒ Około 80–85 procent naszej produkcji jest przeznaczane na eksport, nie tylko do Europy, lecz także poza nią – podkreśla Fiorani. ‒ Najważniejsze dla nas rynki zbytu to kraje, w których mamy duży rynek, gdzie jesteśmy liderem. Są to Włochy, Wielka Brytania, Rosja i Portugalia.
Dodaje jednak, że polskie produkty, doceniane zresztą przez zagranicznych konsumentów, można kupić na całym obszarze tzw. większej Europy, czyli od Portugalii po wschodni skraj Rosji.
Pozycja Indesitu wśród firm sprzedających AGD jest słabsza niż w produkcji, bo dwie marki spółki (Indesit i Hotpoint) mają łącznie udział ok. 10-proc., co daje firmie dopiero szóstą pozycję na rynku. Liderem pod względem liczby sprzedanych urządzeń jest Amica, a pod względem wartości przodują Bosch i Siemens – wymienia Fiorani.
Szczególne miejsce w produkcji Indesitu w Polsce mają zmywarki. Ich linia produkcyjna działa od listopada 2008 r. w Radomsku. Fiorani podkreśla, że koncern zdecydował się skupić na produkcji tego typu urządzeń w Polsce. W grudniu 2012 r. ruszyła także nowoczesna linia produkcyjna okapów kuchennych w Łodzi.
‒ Jest to nowa inwestycja i niemal całą produkcję eksportujemy na europejskie i pozaeuropejskie rynki. Mamy bardzo nowoczesną fabrykę pralek: ładowanych od przodu, dużych i małych, standardowych i tzw. slim – wylicza Fiorani.
Jak wynika z danych CECED, zmywarki są drugim typem urządzeń AGD pod względem wielkości produkcji w Polsce. W 2013 r. wyprodukowano ich ok. 3,5 mln sztuk. Na trzecim miejscu znajdują się piekarniki zabudowane (niecałe 3 mln sztuk).
Rynek krajowy dla producentów AGD jest mniej ważny niż eksport, ale stopniowo rośnie. CECED przypomina, że do 2008 r. dynamika była dwucyfrowa i choć wzrosty nieco zmalały, cały czas są notowane.
‒ Rynek AGD rośnie. Wzrost ten opiera się na wskaźnikach makroekonomicznych, które pokazują, że polska gospodarka jest w coraz lepszej kondycji – podkreśla dyrektor zarządzający Indesit Company w Polsce.
Czytaj także
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2025-01-09: Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
- 2024-09-12: Bezpieczeństwo priorytetem dla branży chemicznej. Firmy na własną rękę wprowadzają systemy reagowania kryzysowego
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
- 2024-08-09: Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.