Newsy

Polska ma szansę stać się liderem handlu mobilnego w Europie Środkowo-Wschodniej

2013-06-20  |  06:00
Mówi:Piotr Krawiec
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:mGenerator.pl
  • MP4
  • Aktualizacja 15:33

    W ciągu 5 najbliższych lat 80 proc. ruchu w Internecie będzie pochodzić z urządzeń mobilnych.  Już dziś co 15 sekund ktoś w Europie dokonuje zakupu przez smartfony lub tablety. Według raportu Praktycy.com przygotowanego na zlecenie mGenerator.pl Polska ma szansę stać się liderem mobilnego handlu w naszym regionie. Problem w tym, że e-sklepy nie są na to gotowe.

    Wartość polskiego handlu mobilnego (m-commerce) ma w tym roku osiągnąć pół miliarda złotych. Już 5 milionów Polaków korzysta z internetu mobilnego, a 2/3 kupowanych w Polsce telefonów to smartfony. Eksperci wskazują, że ten rynek będzie stale rósł.

     –  Polska stoi przed ogromnym rozwojem rynku handlu mobilnego, a wszystko wskazuje, że w bieżącym roku będziemy świadkami bardzo dużych zmian – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. – Wiele danych jest bardzo optymistycznych, ale są też problemy.

    E-sklepy muszą się przystosować do handlu mobilnego

    Problemem jest brak przygotowania sklepów internetowych. Według badań Praktycy.com 3/4 polskich sklepów nie ma mobilnej wersji strony ani aplikacji mobilnej.

     – Te firmy już dziś sporo tracą z tego powodu, a w niedalekiej przyszłości te straty będą dla nich jeszcze większe, gdyż w tym roku rynek m-commerce się podwoi. Myślę, że w ciągu najbliższych 2-3 lat będzie odpowiadał za 5 proc. rynku handlu elektronicznego. Jego wartość powinna więc wynosić ok. 1,5 miliarda złotych – prognozuje Krawiec.

    Choć e-sklepy nie inwestują w mobilność, to jednocześnie 76 proc. właścicieli e-sklepów uważa, że aplikacje mobilne zwiększają zainteresowanie sklepem. Tylko 10 proc. ankietowanych nie widzi potrzeby wdrażania takich rozwiązań. Wśród tych, którzy mają taki zamiar, 41 proc. chce to zrobić w ciągu kolejnych sześciu miesięcy. Tyle samo e-sklepów taką inwestycję planuje w ciągu dwóch lat. 

    Najszybciej rozwijają się branże związane z usługami finansowymi typu płatności mobilne, opłaty za bilety, a także kupowanie książek czy produktów elektronicznych.

     – Najszybciej rozwijają się branże związane przede wszystkim z usługami finansowymi typu płatności mobilne, płatności za bilety. Kolejna rzecz to są wszelkiego typu możliwości kupowania książek, produktów związanych z elektroniką. Choć na rynku m-commerce nie ma głębokiej specjalizacji – zauważa Krawiec.

    Agencja Praktycy.com przebadała w maju 2013 r. 347 właścicieli e-sklepów w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.