Newsy

Polski e-handel rozwija się najszybciej w Europie

2012-11-26  |  06:25
Mówi:Dorota Bachman
Funkcja:Dyrektor Marketingu i Rozwoju Biznesu
Firma:E-commerce Services
  • MP4

    Dziś Cyber Monday, czyli dzień, w którym sklepy internetowe w Stanach Zjednoczonych i w państwach Europy Zachodniej szykują promocje sięgające nawet 50 proc. i darmowe dostawy do każdego miejsca w kraju. W USA tego dnia zakupy robi nawet 4 mln osób na minutę. Moda zza oceanu przychodzi również do Polski. Na razie niewiele sklepów internetowych oferuje tego dnia specjalne okazje, ale to może sie zmienić, bo Polski rynek e-commerce rośnie najszybciej w Europie. W ubiegłym roku wartość sprzedaży przez internet sięgnęła 4,5 mld euro, czyli o jedną trzecią więcej w porównaniu z 2010 rokiem.

     – Cyber Monday to święto, które przychodzi do nas ze Stanów Zjednoczonych. Dotyczy przenoszenia zakupów z tradycyjnego handlu do handlu internetowego. Bardzo prężnie weszło już do Europy, głównie na rynki zachodnioeuropejskie – mówi Dorota Bachman, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu w E-commerce Services.

    Podczas Cyber Monday za oceanem ruch w sieci potrafi wzrosnąć o około 40 proc., a liczba kupujących przekroczyć 4 miliony na minutę. W branży najczęściej porównywany jest on z Czarnym Piątkiem (Black Friday), czyli dniem po Święcie Dziękczynienia, kiedy z kolei klienci ruszają do sieci handlowych. Zależnie od branży ceny obniżane są wówczas nawet o 70-80 proc.

    Jak przekonują eksperci, to właśnie e-handel w najbliższym czasie ma zyskiwać więcej niż tradycyjni detaliści. W zeszłym roku światowa branża e-commerce zanotowała wzrost o 18,2 proc. do ponad 200 mld euro. W tej chwili jednym z największych i najbardziej dojrzałych rynków jest Wielka Brytania, w której – według rankingu TOP 400 Europe magazynu Internet Retailer – sprzedaż w 2011 roku podskoczyła o blisko 14 proc., do około 60 mld euro.

    Polacy także coraz chętniej kupują w sieci, a polski rynek e-commerce jest teraz najszybciej rozwijającym się w Europie. W najbliższym czasie liczba kupujących może się zwiększyć o blisko 25 proc.

    Z raportu firmy Nielsen, przeprowadzonego dla Empik.com wynika, że około 60 proc. Polaków na stronach WWW zaopatruje się już w książki, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, ubrania i buty oraz telefony i akcesoria GSM. Najchętniej wybierane są: muzyka w formacie mp3 (22 proc.), e-booki (19 proc.), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17 proc).

     – Przede wszystkim chodzi o oszczędność czasu i zakres oferty. Dodatkowo, to, co jest istotne, to możliwość dokonywania zakupów 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu – wyjaśnia Dorota Bachman.

    Ankietowani przez Nielsen najczęściej chwalili możliwość dostawy do domu (79 proc.), oszczędność czasu (76 proc.), szeroki wybór produktów (75 proc.), a także możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74 proc.) i konkurencyjne ceny (72 proc.). Bardzo ważna okazała się także sama możliwość porównania cen produktów przed zakupem (66 proc.) i możliwość zakupu towarów niedostępnych nigdzie indziej (63 proc.).

    Pomimo zalet e-sklepów wiele osób wciąż kupuje wyłącznie w sklepach tradycyjnych.

     – Cały czas klienci boją się kupowania w Internecie. Dbają o bezpieczeństwo zakupów. Zastanawiają się, czy jeśli produkt będzie wadliwy, uszkodzony będą mieli możliwość zwrotu produktu – mówi dyrektor w E-commerce Service. spółce będącej właścicielem m.in. platformy empik.com, smyk.com.

    Potencjalne problemy z reklamacją i gwarancją odstraszają 35 proc. respondentów. 27 proc. natomiast boi się, że w ogóle nie otrzyma swojego zamówienia.

    42 proc. z tych, którzy deklarują zakupy wyłącznie tradycyjne, chce dokładnie obejrzeć daną rzecz przed jego zakupem, a 37 proc. obawia się, że otrzyma inny produkt niż zamawiany.

    Ale wśród osób, które teraz nie robią zakupów w sieci ponad połowa deklaruje, że w przyszłości to się zmieni. Za pośrednictwem internetu będą chcieli płacić za telefony i akcesoria GSM (38 proc.), książki, ubrania i buty (po 37 proc.), muzykę, bilety i filmy (po 36 proc.) oraz gry, sprzęt komputerowy i wycieczki oraz bilety lotnicze (35 proc.).

    Wśród kupujących online najliczniejszą grupę stanowią mężczyźni (56 proc.) w wieku do 25 lat (58 proc.).

     – Są to głównie osoby w wieku 18-35 lat, mieszkający częściej w dużych miastach, posiadające dochody na osobę między 500 zł a 1,5 tys. zł, żyjące w rodzinie 3-, 4-osobowej, i z wykształceniem powyżej średniego – mówi Dorota Bachman.

    W zeszłym roku było w Polsce około 12 tysięcy. e-sklepów, ale ich liczba stale rośnie. W tej chwili może już przekraczać –  według niektórych szacunków – nawet 25 tysięcy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.