Newsy

Polski handel czeka na przedświąteczny boom. Początek już w listopadzie

2014-11-06  |  06:40

Z początkiem listopada zaczyna się jeden z najlepszych w roku okresów dla handlu detalicznego. Polacy zaczynają coraz intensywniejsze zakupy, które swój szczyt osiągają tuż przed świętami. Na większe obroty liczy również branża odzieżowa.

Sprzedaż przedświąteczna, czyli IV kwartał każdego roku, to jest najbardziej dochodowy okres dla branży odzieżowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Marek Dworczak, prezes CDRL, do której należy marka Coccodrillo.

Z publikowanego przez brytyjską firmę Experian plc indeksu FootFall Indeks Polska wynika, że koniec października to czas, gdy handel w Polsce notuje bardzo słabe wyniki. Indeks, którym mierzona jest liczba klientów odwiedzających centra handlowe, spada do poziomu, który osiąga w okresie wakacyjnych wyjazdów, gdy polskie sklepy świecą pustkami. W tym roku, w ostatnim tygodniu października, FootFall spadł o 16,9 proc, porównując z połową miesiąca (w ujęciu rocznym wzrósł o 2,7 proc.).

To jednak chwilowy trend, bo jak pokazują doświadczenia poprzednich lat, wraz z początkiem listopada liczba kupujących zaczyna rosnąć.

We wrześniu, zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 1,6 proc. w ujęciu rocznym, ale spadła o 0,9 proc. w ujęciu miesięcznym. Wyniki z grudnia ubiegłego roku pokazują, że końcówka roku dla handlu jest znacznie lepsza niż początek jesieni. Sprzedaż wzrosła o 5,8 proc. rok do roku, ale aż o 17,3 proc. w porównaniu z listopadem 2013 roku.

I w tym roku właściciele sklepów liczą na przedświąteczną zakupową gorączkę. Jednocześnie wprowadzają do sklepów nową ofertę przygotowaną właśnie z tej okazji.

– Nam najbardziej zależy na tym, żeby stworzyć taką ofertę, dzięki której klient, który kupi u nas w tym roku, będzie chciał potem wrócić, bo będzie zadowolony z tych towarów. Przede wszystkim są to ubiory okazjonalne, czyli typowo świąteczne. Mniej mamy oferty sportowej, w której też się bardzo dobrze czujemy, ale staramy się zadowolić klienta ofertą typowo przedświąteczną. – deklaruje prezes CDRL. Przygotowujemy szereg niespodzianek związanych z tym okresem. Będą to najróżniejsze wycinanki, bombki, kolorowanki, które mają wzmocnić sprzedaż. Oczywiście pojawią się także różne promocje, które będą uzależnione od wartości zakupu. Wszystko po to, by zapewnić naszym klientom jak najlepszą dostępność do naszych towarów.

Jak podkreśla, klienci poszukują w tym okresie nieco innych rzeczy niż w pozostałych miesiącach. Również w samym okresie przedświątecznym potrzeby klientów się zmieniają.

– Na Mikołaja, czyli w momencie, gdy zaczynamy sprzedaż przedświąteczną, klienci szukają drobnych, okazjonalnych prezentów – ocenia prezes CDRL SA. Przed samymi świętami zaczynamy sprzedawać bardziej eleganckie rzeczy, jak sukienki czy marynarki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Ochrona środowiska

Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje

Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.

Polityka

1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności

Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.