Newsy

Producenci części motoryzacyjnych osiągnęli rekordowe przychody w wysokości 60 mld złotych

2014-02-14  |  06:25
Mówi:Alfred Franke
Funkcja:prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
  • MP4
  • Ubiegły rok okazał się dla polskich producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych niezwykle udany. Odnotowano wzrost wartości produkcji o 10 proc., a łączny przychód z ich sprzedaży sięgnął 60 mld złotych. Ponad połowa produkcji przeznaczona jest na eksport. Dystrybutorzy cieszą się  natomiast 12-proc. wzrostem i obrotem rzędu 10 mld złotych. 

    Wartość produkcji części motoryzacyjnych jest wyższa o około 15 mld złotych od wartości produkcji samych samochodów.

     – To kolejny rok z rzędu, w którym odnotowujemy kilkunastoprocentowe wzrosty – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – Wyjątkiem był 2012 rok, gdy wyniki oscylowały w okolicach 1-2 proc. na plusie. Wciąż były to jednak wzrosty. 

    Rynek części motoryzacyjnych podlega silnie trendom sezonowym, a każdy kwartał może przynosić inne wyniki sprzedaży. Ubiegły rok rozpoczął się słabo – aż 29 proc. producentów i 60 proc. dystrybutorów narzekało na spadki obrotów. Sytuacja zmieniła się w kwietniu, gdy wyniki ostro poszybowały w górę i utrzymywały się na wysokim poziomie przez kolejne miesiące. W czwartym kwartale, z uwagi na późną zimę, na którą przypada zwykle najsłabszy obrót, sprzedaż nadal była wysoka, co zrekompensowało słaby początek roku. Bieżący rok zapowiada się równie udanie.

     – Ponad 52 proc. dystrybutorów spodziewa  się wzrostu rzędu 10 procent – mówi Alfred Franke. – Oznaczałoby to podobny wynik, jak w roku 2013. Producenci części są nieco mniejszymi optymistami, ale wciąż około 40 proc. z nich zakłada minimum 10-proc. poprawę wyników. Jest też niewielki procent, który uważa, że spadek sprzedaży jest realny.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    Transport

    Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

    Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.