Mówi: | Mariusz Haładyj |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Resort gospodarki wspiera polskie porty – będą ułatwienia w płaceniu VAT i krótsze odprawy
Aktualizacja 20:50
Od decyzji Sejmu zależeć będą ułatwienia dla polskich portów, które branża od dawna postuluje. Założenia do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, która zawiera szereg przepisów, mających na celu zwiększenie ich konkurencyjności, na ostatnim posiedzeniu przyjął rząd. Główne propozycje zmian dotyczą wydłużenia terminu rozliczania VAT-u oraz skrócenie kontroli granicznej w portach morskich.
– Dziś mamy 670 tys. TEU [kontener o wymiarach 6,10x2,44x2,59 m - red.] polskich kontenerów odprawianych w Hamburgu. Mam nadzieję, że te zmiany sprawią, żeby przynajmniej część z tych kontenerów przechodziła przez polskie porty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Haładyj, wiceminister gospodarki.
Wzrost konkurencyjności polskich portów morskich to temat dyskutowany od dawna. Dzięki dokończeniu autostrady A1 pracom modernizacyjnym na kolei oraz rozbudowie portu w Gdyni rośnie szansa na przejęcie części kontenerów, które obecnie są przeładowywane w Hamburgu, Bremerhaven lub Rotterdamie. Obecnie nie trafiają one do Polski dlatego, że szybciej dojeżdżają do odbiorców zza zachodniej granicy niż znad polskiego morza.
Nowe prawo ma to zmienić. W założeniach do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, przyjętych 23 kwietnia przez Radę Ministrów, znalazły się dwie propozycje, które bezpośrednio dotyczą polskich portów morskich. Ministerstwo Gospodarki zaproponowało odejście od dziesięciodniowego terminu na zapłacenie VAT-u od towarów importowanych. Jeśli ustawa zostanie uchwalona przez Sejm, upoważnione przedsiębiorstwa z certyfikatem AEO (przyznawanym przez organy celne po spełnieniu warunków dotyczących m.in. przestrzegania wymogów celnych oraz wypłacalności) będą mogły rozliczać podatek od importu dopiero podczas składania deklaracji podatkowej VAT.
Jak przewiduje resort, powinno to wpłynąć na zwiększenie liczby towarów transportowanych przez polskie porty.
Druga propozycja to uproszczenie i skrócenie kontroli granicznej w portach. Resort chce wprowadzić obowiązek odprawienia towaru w ciągu 24 godzin. Dłuższa kontrola będzie dopuszczalna tylko w przypadku rewizji, kwarantanny lub badań laboratoryjnych.
– W tej sprawie spotykaliśmy się kilka razy z Pomorską Izbą Gospodarczą i z "Koalicją morską", współpracowaliśmy z Ministerstwem Finansów, z resortem rolnictwa i transportu – podkreśla wiceminister Haładyj i liczy na dalszą współpracę. – Ważna jest współpraca między administracją a środowiskiem gospodarczym – będziemy oczekiwali też na diagnozowanie kolejnych problemów tak, żeby się nimi zajmować.
Resort szacuje, że każdy dodatkowy tysiąc kontenerów, który przejdzie przez polskie porty, będzie generował ponad trzy miejsca pracy w samym porcie i w otoczeniu portowym.
Czytaj także
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-27: Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.
Transport
Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.
Handel
Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.