Mówi: | Mariusz Haładyj |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Resort gospodarki wspiera polskie porty – będą ułatwienia w płaceniu VAT i krótsze odprawy
Aktualizacja 20:50
Od decyzji Sejmu zależeć będą ułatwienia dla polskich portów, które branża od dawna postuluje. Założenia do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, która zawiera szereg przepisów, mających na celu zwiększenie ich konkurencyjności, na ostatnim posiedzeniu przyjął rząd. Główne propozycje zmian dotyczą wydłużenia terminu rozliczania VAT-u oraz skrócenie kontroli granicznej w portach morskich.
– Dziś mamy 670 tys. TEU [kontener o wymiarach 6,10x2,44x2,59 m - red.] polskich kontenerów odprawianych w Hamburgu. Mam nadzieję, że te zmiany sprawią, żeby przynajmniej część z tych kontenerów przechodziła przez polskie porty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Haładyj, wiceminister gospodarki.
Wzrost konkurencyjności polskich portów morskich to temat dyskutowany od dawna. Dzięki dokończeniu autostrady A1 pracom modernizacyjnym na kolei oraz rozbudowie portu w Gdyni rośnie szansa na przejęcie części kontenerów, które obecnie są przeładowywane w Hamburgu, Bremerhaven lub Rotterdamie. Obecnie nie trafiają one do Polski dlatego, że szybciej dojeżdżają do odbiorców zza zachodniej granicy niż znad polskiego morza.
Nowe prawo ma to zmienić. W założeniach do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, przyjętych 23 kwietnia przez Radę Ministrów, znalazły się dwie propozycje, które bezpośrednio dotyczą polskich portów morskich. Ministerstwo Gospodarki zaproponowało odejście od dziesięciodniowego terminu na zapłacenie VAT-u od towarów importowanych. Jeśli ustawa zostanie uchwalona przez Sejm, upoważnione przedsiębiorstwa z certyfikatem AEO (przyznawanym przez organy celne po spełnieniu warunków dotyczących m.in. przestrzegania wymogów celnych oraz wypłacalności) będą mogły rozliczać podatek od importu dopiero podczas składania deklaracji podatkowej VAT.
Jak przewiduje resort, powinno to wpłynąć na zwiększenie liczby towarów transportowanych przez polskie porty.
Druga propozycja to uproszczenie i skrócenie kontroli granicznej w portach. Resort chce wprowadzić obowiązek odprawienia towaru w ciągu 24 godzin. Dłuższa kontrola będzie dopuszczalna tylko w przypadku rewizji, kwarantanny lub badań laboratoryjnych.
– W tej sprawie spotykaliśmy się kilka razy z Pomorską Izbą Gospodarczą i z "Koalicją morską", współpracowaliśmy z Ministerstwem Finansów, z resortem rolnictwa i transportu – podkreśla wiceminister Haładyj i liczy na dalszą współpracę. – Ważna jest współpraca między administracją a środowiskiem gospodarczym – będziemy oczekiwali też na diagnozowanie kolejnych problemów tak, żeby się nimi zajmować.
Resort szacuje, że każdy dodatkowy tysiąc kontenerów, który przejdzie przez polskie porty, będzie generował ponad trzy miejsca pracy w samym porcie i w otoczeniu portowym.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.