Newsy

Rośnie sprzedaż części samochodowych przez internet. Powstają e-platformy łączące sprzedaż i usługi naprawcze

2014-06-17  |  06:35

Firmy motoryzacyjne dostarczające części samochodowe pracują nad zwiększeniem swojego udziału w rynku dzięki rozszerzaniu zakresu usług, szerokiej dystrybucji części oraz postawieniu na sprzedaż internetową, która w ostatnich miesiącach znacząco rośnie. Kluczem do sukcesu może być też łączenie usług sprzedażowych oraz pomocy przy naprawie auta.

Perspektywy dla rynku motoryzacyjnego wydają się być niezłe – uważa Robert Kierzek, prezes Inter Cars SA. – By skorzystać na tym wzroście, trzeba jednak szybko reagować na potrzeby klientów i w jakimś stopniu próbować samemu kreować rynek.

Internetowe sklepy z częściami i akcesoriami samochodowymi zdobywają coraz silniejszą pozycję na rynku. W sieci zaopatrują się zarówno warsztaty, jak i klienci indywidualni. Prezes zauważa, że aby zwiększać udziały w tym rynku, nie wystarczy już dobra oferta produktowa dla klientów, ale połączenie jej z innymi usługami.

Sprzedaż online stanowi ponad 40 proc. udziału w całości składanych zamówień. Głównie mówimy o biznesie B2B, czyli nasi klienci mają możliwość dobierania części poprzez elektroniczny katalog, którym dysponują. Składają zamówienia, my przygotowujemy towar, który do nich dostarczamy. Włącza się w to zamówienia z segmentu B2C, czyli od klientów indywidualnych, bo to jest dużo większy biznes – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Kierzek.

Dzięki temu klienci indywidualni mają możliwość samodzielnego zamówienia potrzebnych do samochodu części i komponentów. Inter Cars oferuje im jednak możliwość dostarczenia towaru do wybranego warsztatu, gdzie naprawa zostanie wykonana.

Poprzez platformę Motointegrator.pl chcielibyśmy łączyć użytkownika samochodu z warsztatem. Większość z firm działających w sieci to zwykłe sklepy. My mamy naziemną sieć dystrybucji, mamy współpracujące z nami warsztaty i chcemy te elementy naszego biznesu wzmocnić poprzez pozyskanie dodatkowych klientów z internetu. Naszym zadaniem jest, by użytkownik samochodu trafił w dobre ręce, które mu sprawnie i skutecznie naprawią auto – mówi Kierzek.

Zdaniem prezesa Inter Cars tego typu usługi będą stanowić coraz istotniejszy segment rynku. Oprócz umożliwienia wyboru prostych akcesoriów samochodowych, taki system przy poważniejszych naprawach skieruje kierowcę do serwisu, gwarantując jakość wykonanej w nim usługi i monitorując postępy w naprawie.

Dostawy mogą być również wysłane na adres wskazany przez klient. Jednak zdaniem firmy lepszym rozwiązaniem jest odbiór zamówionego towaru w jednej ze 160 filii IC na terenie kraju lub w wybranym przez klienta warsztacie, który w takim przypadku spełnia rolę punktu odbioru. Takie rozwiązanie ma szereg plusów, jak choćby możliwość obejrzenia towaru przed odbiorem czy zwrot towaru w punkcie, jeśli zachodzi taka konieczność.

Ten kanał sprzedaży sprawdza się przy takich częściach, jak wycieraczki, żarówki, wszelkiego rodzaju akcesoria czy bagażniki. Według prezesa Inter Cars, właściwe wykorzystanie internetu to jeden z elementów strategii „one stop shop” czyli „wszystko pod jednym dachem”.

Serwis motoryzacyjny korzystając z jednej platformy, może zaopatrzyć się nie tylko w części do naprawy pojazdów, lecz także we wszystkie potrzebne urządzenia i narzędzia. Może też przede wszystkim zdobyć potrzebną mu do działania wiedzę techniczną i dane techniczne potrzebne do napraw. Kolejne ogniwo tego łańcucha to kierowca. Chcemy wykorzystać siłę marki Inter Cars do tego, by zwiększyć intensywność korzystania z usług naszej platformy Motointegrator.pl służącej do zakupu części wraz z usługą wykonania naprawy w jednym ze współpracujących z nami serwisów samochodowych – wyjaśnia Kierzek.

Serwisy internetowe Inter Cars (jest ich 60) co miesiąc mają 2 mln unikalnych użytkowników. Już dziś dzięki wyszukiwarce warsztatów blisko 15 tys. klientów jest przekierowywanych do współpracujących z nami warsztatów. Spółka zapewnia, że inwestycja w rynek e-commerce pozwoli dodatkowo zwiększyć zasięg ofertowy, głównie dzięki rozbudowanej sieci punktów dystrybucyjnych w kraju i za granicą oraz rozwojem strategii „one stop shop”.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.