Newsy

Rośnie zainteresowanie zmianą sprzedawcy gazu. Zdecydowało się na nią ponad 120 tys. Polaków

2017-11-16  |  06:45
Mówi:Piotr Kasprzak, członek zarządu ds. operacyjnych, Hermes Energy Group

Marek Kołtonik, dyrektor ds. marketingu, Hermes Energy Group

  • MP4
  • Już ponad 120 tys. konsumentów zmieniło firmę, od której kupuje gaz, a liczba ta z roku na rok rośnie coraz szybciej – wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki. Rozwojowi rynku sprzyja jego liberalizacja oraz działania samych sprzedawców, które podnoszą świadomość konsumentów na temat możliwości dokonania zmiany. Jak wynika z najnowszego badania Hermes Energy Group 9 na 10 klientów tej firmy jest zadowolonych ze zmiany sprzedawcy gazu.

    W październiku HEG przeprowadził wraz z domem badawczym 4P Research Mix badanie satysfakcji swoich klientów.

    9 na 10 naszych klientów jest zadowolonych z faktu zmiany sprzedawcy oraz ze współpracy z naszą firmą – informuje o wynikach badania Marek Kołtonik, dyrektor ds. marketingu w Hermes Energy Group SA. – 90 proc. naszych klientów jest również zadowolonych z samego procesu zmiany sprzedawcy, czasu, jaki musieli na niego poświęcić, który był znacznie krótszy, niż zakładali, ze spotkania z naszym doradcą, który wytłumaczył im w sposób rzetelny wszelkie aspekty związane z fakturą, umową, przedstawił i wyliczył im konkretne oszczędności oraz przeprowadził ich przez proces zmiany sprzedawcy.

    W badaniu wzięło udział 779 klientów firmy, która podkreśla, że wysoki był także wskaźnik rekomendacji, który wyniósł +28 punktów przy średniej dla rynku energetycznego na poziomie -29 punktów.

    – Co istotniejsze, ten poziom rekomendacji rośnie wraz z stażem obecności w naszej firmie. Klienci bardzo chętnie polecają sobie markę HEG, uczestniczą w programie poleceń, który jest dla nich również dodatkowym benefitem. Co drugiemu naszemu klientowi marka została zarekomendowana przez jego najbliższych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Kołtonik.

    Rynek gazu ziemnego w Polsce znajduje się w początkowym etapie rozwoju – mówi Piotr Kasprzak, członek zarządu ds. operacyjnych w Hermes Energy Group SA. – W 2016 roku mieliśmy do czynienia z około 50 tys. zmian sprzedawcy gazu ziemnego w Polsce. HEG prognozuje, że w 2017 roku tych zmian będzie więcej, co wynika z dynamicznych działań prowadzonych przez alternatywnych sprzedawców gazu ziemnego, jakim jest również HEG.

    Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że liczba zmian sprzedawców gazu, choć w odniesieniu do liczby gospodarstw domowych (14 mln) w Polsce jest niewielka, to jednak z roku na rok wzrasta. Możliwość wyboru sprzedawcy istnieje od lipca 2007 roku, ale do końca 2011 roku dokonano zaledwie 4 takich zmian. W kolejnym roku ich liczba przekroczyła 200, a 429 odbiorców zdecydowało się na ten ruch w 2013 rok. Rok później rozpoczął się proces liberalizacji rynku gazu i nastąpiło wyraźne przyspieszenie – na koniec 2014 roku wszystkich narastająco było już ponad 7 tys., a po następnych dwunastu miesiącach ponadczterokrotnie więcej. Ubiegły rok przyniósł niemal 50 tys. nowych umów, zaś trzy kwartały tego roku – ok. 44 tys.

    Należy zwrócić uwagę na fakt, że odbiorcy końcowi wciąż są mało świadomi – zarówno tego, co wiąże się z procesem, jak i możliwości, jakie daje zmiana sprzedawcy paliwa gazowego. Co za tym idzie, są bardzo nieufni i wpływa to na obserwowany poziom zmian sprzedawcy gazu ziemnego – przekonuje Piotr Kasprzak. – Działania HEG skoncentrowane na pozyskiwaniu odbiorców detalicznych polegają głównie na sprzedaży bezpośredniej. Oznacza to, że staramy się z wszystkimi naszymi klientami spotkać w domu, zaprezentować im nasza ofertę, przedstawić spółkę, wyliczyć oszczędności, pokazać kluczowe warunki i zapisy umowne, poinformować o prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 14 dni.

    Z raportu Federacji Konsumentów „Konsument na rynku gazu w Polsce” płynie wniosek, że co czwarty pytany nie wie, czy może zmienić sprzedawcę gazu, czy nie. Choć dwie trzecie badanej grupy odpowiedziało na to pytanie twierdząco, na faktyczną zmianę zdecydowało się 6 proc. Ponad połowa z tej grupy zrobiła to, by obniżyć swoje rachunki za gaz, a 37 proc. dało się przyciągnąć lepszą ofertą produktową. Co piąty skorzystał z możliwości połączenia dostawy z inną usługą. W więcej niż połowie przypadków (54 proc.) to przedstawiciel firmy był inicjatorem kontaktu bądź to osobiście, bądź telefonicznie.

    – Chciałbym zwrócić uwagę na fakt raportu, który został przeprowadzony w 2017 roku przez Federację Konsumentów, gdzie również zostało wskazane, że umowy i zapisy umowne stosowane przez HEG są transparentne, uczciwe i rzetelne. Mamy nadzieję, że jako firma, która jest liderem na polskim rynku gazu ziemnego, w ten sposób będziemy zmieniać rzeczywistość nas otaczającą i wpływać na to, że procesy liberalizacyjne będą przebiegały bardziej dynamicznie w naszym kraju – podsumowuje Kasprzak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Przemysł

    Polityka

    Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność

    Parlament Europejski w tym tygodniu zaakceptował przyszłoroczny budżet Unii Europejskiej. Jest o 6 proc. wyższy niż tegoroczny i znalazły się w nim dodatkowe środki na skuteczniejsze wsparcie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy humanitarnej, zarządzania granicami i zmian klimatu. – Wielkim zadaniem, które dzisiaj w budżecie nie ma swojego finansowania, jest pomaganie europejskiemu rynkowi zbrojeniowemu. Musimy znaleźć europejskie źródło finansowania tzw. militarnej strefy Schengen – ocenia europoseł Andrzej Halicki.

    Infrastruktura

    PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku

    Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.