Newsy

Rynek sprzedaży bezpośredniej warty jest już ponad 2,7 mld zł. I wciąż rośnie

2014-10-27  |  06:35
Mówi:Ewa Kudlińska-Pyrz
Funkcja:przewodnicząca zarządu
Firma:Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
  • MP4
  • W tym roku wartość sprzedaży bezpośredniej wzrosła o 4 proc. w stosunku do roku 2013, kiedy przekroczyła 2,7 mld zł. Prawie 80 proc. to kosmetyki, ale inne grupy produktów też sprzedają się coraz lepiej. W branży pracuje prawie milion osób.

    Aż 77 proc. osób, które korzystają ze sprzedaży bezpośredniej, kupuje kosmetyki – mówi Ewa Kudlińska-Pyrz, przewodnicząca zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. – Następną grupą jest chemia gospodarcza i środki czystości, którą kupuje aż 32 proc. osób. Co piąty kupuje naczynia kuchenne, 14,5 proc. – i to też jest rosnąca grupa – AGD. 12 proc. to suplementy i środki dietetyczne.

    W ciągu ostatnich lat nastąpiły zmiany w tej strukturze. Kiedyś kosmetyki stanowiły ponad 90 proc. produktów kupowanych w ramach sprzedaży bezpośredniej. Teraz pozostałe grupy zmniejszają ten dystans – głównie dotyczy to środków chemicznych i produktów dietetycznych.

    To jest związane z trendem well-being, który się pojawia w społeczeństwie – tłumaczy Ewa Kudlińska-Pyrz.

    Sprzedażą bezpośrednią zajmuje się – według szacunków PSSB – 900 tys. osób. Jedną czwartą stanowią osoby w wieku 18-25 lat.

    To prawie 250 tys. osób, czyli więcej niż studiuje dzisiaj na sześciu największych uniwersytetach w Polsce – wylicza Kudlińska-Pyrz.

    Dla większości jest to sposób na dorobienie – sprzedaż bezpośrednia pozwala na bardzo elastyczną organizację pracy. Może to być kilka godzin dziennie lub tylko kilka godzin w miesiącu.

    Mamy też sporą grupę osób, szczególnie młodych, którzy na sprzedaży bezpośredniej budują swoją przyszłość – mówi przewodnicząca PSSB. – Pokolenie Y lubi niezależność, samodzielne podejmowanie swoich decyzji i dużą elastyczność czasową. Chcą decydować sami o tym, jak i z kim pracować, a to właśnie umożliwia sprzedaż bezpośrednia.

    Jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu przez Instytut Homo Homini na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej, Polacy wskazują wygodę jako największą zaletę tego kanału dystrybucji (42 proc.). Klienci cenią zniżki i promocje (32 proc.) i drobne upominki (24 proc.).

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.