Mówi: | Teresa Kamińska |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna |
Trwają rozmowy na temat utworzenia na Pomorzu centrów logistycznych dla inwestorów z Chin
Pomorze stawia na współpracę Chinami. Podpisana w październiku umowa pomiędzy portami w Gdyni i w Zhuhai była pierwszym poważnym krokiem do pogłębienia współpracy, która trwała już od dwóch lat. Teraz prowadzone są rozmowy na temat utworzeniu na Pomorzu centrów logistycznych dla inwestorów z Chin.
Jak podkreśla Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, chiński port bardzo się rozbudowuje, a delta Rzeki Perłowej, gdzie się znajduje, ma strategiczne znaczenie dla chińskiej gospodarki.
– Umowa to jednak dopiero pierwszy krok, bo tak naprawdę wszystko zależy od armatorów. Ale jeśli doprowadzimy do powstania wspólnego projektu między portem w Zhuhai a Portem Gdynia, mam nadzieję, że również gdański port się do tego włączy, jeśli dla armatorów stworzona zostanie wspólna oferta obsługi na Unię i na Indochiny, pojawią się ułatwienia w ramach tej współpracy, to myślę, że efekty tego porozumienia będą ogromne – zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Teresa Kamińska, prezes PSSE.
Jej zdaniem, to dobry prognostyk dla dalszej współpracy Pomorza z Chinami. Tym bardziej że i chińscy inwestorzy coraz bardziej otwierają się na kooperację z Polską.
– Dwa lata temu przyjęliśmy strategię, że dążymy do połączenia rynków. Staramy się pomóc Chińczykom wprowadzać produkty na rynki unijne, a naszym firmom – na rynek chiński. Gdyby ta współpraca się rozwijała, mogłyby powstać centra logistyczne, a później chińskie inwestycje w produkcję – dodaje rozmówczyni Newserii Biznes. – W tej chwili jesteśmy na poziomie rozmów o centrach logistycznych, więc zapowiada się nieźle. Ten rok może być przełomowy, bo rozmowy są już bardzo zaawansowane.
W porcie w Zhuhai odbywają się głównie przeładunki suchych i płynnych towarów masowych, petrochemicznych, ropy i kontenerów; świadczone są także inne usługi portowe. Port zarządzany jest przez Zhuhai Port Holdings Group, który osiągnął w 2010 r. obrót 1,5 miliarda jenów. Przedstawiciele holdingu odwiedzali Gdynię m.in. we wrześniu 2012 r. i w czerwcu 2013 r.
Czytaj także
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-03-24: Julia Kamińska: Materiał z mojej debiutanckiej płyty jest kontrowersyjny i raczej ciężki, ale ludzie chcą tego słuchać
- 2025-04-10: Julia Kamińska: Nie boję się krwi, ale raz podczas takiej procedury zdarzyło mi się zemdleć
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-03-14: Julia Kamińska: Dzięki roli lekarki z większą pewnością wykonywałabym teraz masaż serca. Potrafiłabym pewnie też zrobić szew na skórze
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.