Mówi: | Jan Kolański |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Colian |
Zwalnia konsolidacja przemysłu spożywczego. Przejęcia czekają jeszcze rozdrobniony rynek mięsny
– Przejęcia na rynku spożywczym w ostatnim roku, a nawet i w dłuższym okresie, znacznie spowolniły w stosunku do tego, co miało miejsce wcześniej – mówi Jan Kolański, prezes Grupy Colian. Jak ocenia, na rynku nie zostało już zbyt wielu graczy do przejęcia, ale proces konsolidacji wciąż może jeszcze dotknąć mocno rozdrobniony w tej chwili przemysł mięsny.
– Na takie transakcje wpływa przede wszystkim koniunktura, która w tej chwili jest fantastyczna. Firmy bardzo dobrze prosperują, mają rewelacyjne wyniki i duże wzrosty – mówi agencji Newseria Biznes Jan Kolański, prezes Grupy Colian. – Mamy dość dużą hossę, ale w perspektywie najbliższych dwóch lat można się spodziewać zmiany koniunktury. Trudno powiedzieć, czy będzie to od razu kryzys, czy tylko spowolnienie. Biorąc pod uwagę fakt, że polska gospodarka jest w pewnym stopniu uzależniona od niemieckiej, która w tej chwili rozwija się znacznie wolniej, musimy być na to przygotowani.
Ostatnie lata na polskim rynku spożywczym upływały pod znakiem konsolidacji. Według KPMG w 2017 roku przeprowadzono w sumie jedenaście dużych transakcji w branży spożywczej i cztery w handlu detalicznym, z których największą było przejęcie sieci Żabka przez fundusz CVC Capital Partners. Ubiegły rok upłynął pod znakiem przejęć lokalnych sieci handlowych przez większych graczy (m.in. przejęcie sieci Aligator przez Grupę Specjał). Według KPMG w minionych dwóch latach wzrosła zarówno liczba, jak i wartość transakcji M&A na rynku spożywczym. W tym roku natomiast jedną z większych transakcji było przejęcie kontroli nad siecią Partner przez Eurocash, do którego należy m.in. sieć sklepów Delikatesy Centrum, Eko, sklepy zrzeszone w sieciach partnerskich i platforma internetowa Frisco.
– Transakcje na rynku spożywczym w ostatnim roku, a nawet i w dłuższym okresie, znacznie spowolniły w stosunku do tego, co miało miejsce wcześniej. W minionym roku nie było zbyt wielu takich transakcji – powiedział Jan Kolański podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu. – W ostatnim czasie dużo mówi się na temat przemysłu mięsnego, który jest mocno rozdrobniony. Przemysł cukierniczy już wcześniej w pewnym stopniu się skonsolidował. Jeśli chodzi o napoje, na polskim rynku mamy praktycznie wszystkich graczy międzynarodowych. Kolejne lata trudno prognozować, bo nie zostało już zbyt wielu graczy do przejęcia.
Jak podkreśla prezes Grupy Colian, do której należą takie marki, jak Grześki, Jutrzenka czy Hellena, każda taka transakcja to długotrwały proces, który musi być poparty dogłębnymi analizami rynku.
– Te podmioty, które przejmują, mają szansę nieporównywalnie szybszego rozwoju. Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że one często nie mają wartości dodanej i mogą stracić na takiej transakcji, oddając zdobyty wcześniej rynek. Przejęcia muszą być bardzo dobrze przemyślane i wymagają spojrzenia na portfel produktowy, o czym się często zapomina – mówi Jan Kolański.
Przemysł spożywczy odpowiada za ok. 18 proc. produkcji sprzedanej przemysłu w Polsce, która pod względem eksportu żywności zajmuje ósme miejsce wśród państw UE. Ten w ciągu trzech ostatnich lat zwiększył się o 1/5 i w ubiegłym roku zanotował rekordowy jak dotąd poziom 29,7 mld euro – wynika z danych KOWR. Jak szacuje IERiGŻ, na koniec tego roku eksport żywności może wzrosnąć o kolejne prawie 7 proc. do poziomu 31,8 mld euro.
– Polski przemysł spożywczy znacząco się zmienił w ostatnich latach. Wcześniej Polska sprzedawała bardzo dużo surowców, w tej chwili eksportujemy głównie produkty wysoko przetworzone. Nasze zakłady są już dobrze dostosowane do realiów rynkowych, bo w ostatnich 15 latach zainwestowano ogromne pieniądze w rozwój infrastruktury. Dzięki temu mamy w wielu obszarach dużą przewagę konkurencyjną pod względem ceny wytworzenia produktu – mówi Jan Kolański. – Polski przemysł nadal zbyt mało inwestuje w marki. To jeszcze przed nami. Wszystkie nasze firmy powinny zacząć się zastanawiać nad tym, jak budować swoją markę na rynkach międzynarodowych.
Czytaj także
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.