Newsy

Inflacja niższa od prognoz. Euro nie podbija cen

2012-06-13  |  06:50
Mówi:Ignacy Morawski
Funkcja:Główny Ekonomista
Firma:Polski Bank Przedsiębiorczości
  • MP4

    aktualizacja 14:20

    Jak podał dziś Główny Urząd Statystyczny, inflacja w maju wyniosła 3,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Resortu gospodarki prognozował wzrost cen na poziomie 3,8 proc.  Mimo prognoz niektórych członków Rady Polityki Pieniężnej, podwyżki cen związane z organizacją Euro 2012, nie powinny przełożyć się na znaczący wzrost inflacji.

    Ceny już przed turniejem wzrosły m.in. w branży hotelarskiej, gastronomicznej, spożywczej, a także niektórych usługach. Nic jednak nie wskazuje na to, żeby wyższe ceny miały się utrzymać również po zakończeniu imprezy.

      Oczywiście, podwyżki cen w hotelach czy niektórych restauracjach mogą podbić bardzo nieznacznie inflację. Jednak to będzie łatwo wyczytać z danych, sprawdzić, w których kategoriach te podwyżki cen nastąpiły i w ten sposób spróbować oszacować ewentualny wpływ Euro 2012 na inflację  uważa Ignacy Morawski, główny ekonomista Polskiego Banku Przedsiębiorczości.

    Dlatego, w jego opinii, Rada Polityki Pieniężnej nie powinna zwracać uwagi na jednorazowe czynniki, jakim z pewnością jest piłkarski turniej. Decyzja o wysokości stóp procentowych powinna zapaść po zbadaniu, czy mamy do czynienia z tzw. uporczywością inflacji, czyli utrzymywaniem się wskaźnika przez długi czas na wysokim poziomie, czy też jest to tylko przejściowa zwyżka cen.

      W pierwszym przypadku należy podnosić stopy procentowe i zaostrzać politykę pieniężną. W drugim przypadku należy przeczekać wzrost inflacji i pozwolić jej samej się obniżyć  radzi Ignacy Morawski.

    Na ostatnim czerwcowym posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie. W maju główna stopa procentowa została podniesiona o 0,25 punktów bazowych i wynosi teraz 4,75 proc. W ubiegłym roku RPP czterokrotnie decydowała się na podwyżkę stóp procentowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.