Newsy

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją

2013-04-24  |  06:03

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni stawia na transport intermodalny, czyli kolejowy przewóz kontenerów, po wyładowaniu ich ze statków. Z punktu widzenia kosztów i bezpieczeństwa jest to rozwiązanie znacznie bardziej opłacalne niż transport drogowy. Warunkiem dalszego rozwoju tego typu przewozów jest modernizacja infrastruktury kolejowej.

 – Przy dużej masie towarów pociąg jest lepszym narzędziem transportu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Gdynia. – Innymi słowy, lepiej wysłać 40 dużych kontenerów do klienta jednym składem niż wysłać do niego 40 ciężarówek, które będą jechać do niego później przez wiele dni i bezpieczeństwo tego przewozu będzie zagrożone ze względu na ryzyko wypadku czy korków. Przewóz koleją jest bardziej spójny i stosunkowo bezpieczniejszy.

Pewnym problemem związanym z przewozami kolejowymi pozostaje cena, zwłaszcza dostępu do torów.

 – Kolej nie jest szczególnie tania. Każdy przewożący musi zapłacić Polskim Liniom Kolejowym 4 euro za kilometr. Mimo wszystko jest to atrakcyjny kierunek dla eksporterów czy importerów, szczególnie dużych firm, np. meblarskich, produkujących artykuły gospodarstwa domowego czy przemysłu samochodowego. W takich przypadkach przewożenie dużymi pociągami jest łatwiejsze i ta forma transportu jest przyszłościowa – zauważa Szymborski.

Prognozuje, że będzie się dalej prężnie rozwijać, jednak musi to być ekonomicznie atrakcyjne dla firm. Warunkiem wzrostu opłacalności takich przewozów jest zakończenie remontów i modernizacji szlaków kolejowych.

 – Wtedy też otworzą się dla nas szerzej rynki sąsiednich krajów. Mam na myśli Słowację, Czechy i Węgry. Nad tym intensywnie pracujemy – mówi prezes BCT.

Plany inwestycyjne

Terminal BCT jako dzierżawca terenu należącego do państwowego portu, nie zajmuje się bezpośrednio inwestycjami w infrastrukturę. Kwestie takie, jak przedłużanie torów czy rozbudowa rampy kolejowej leżą w gestii zarządu portu. Nie oznacza to jednak, że spółka nie inwestuje.

 – My jesteśmy właścicielem urządzeń – wyjaśnia Szymborski. – W zeszłym roku rozpoczęliśmy duży program inwestycyjny, który polega na kupowaniu nowych suwnic na rampie kolejowej i nabrzeżu. Rozbudowujemy ponadto systemy informatyczne – chcemy, by nasza działalność była bardziej zautomatyzowana. Dążymy m.in. do automatyzacji bram, a także do bardziej automatycznej obsługi klientów, kierowców, pojazdów. Te wszystkie inwestycje kosztują nas 60 milionów dolarów, co jest dużą sumą jak na BCT.

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni przeładowuje około 400 tys. kontenerów rocznie.

 – W zeszłym roku zrobiliśmy ok. 410 tys. dwudziestostopowych kontenerów, w tym roku nieznacznie mniej, bo nie wszystkie rynki zachowują się tak samo. Jednak wracamy do poziomu z zeszłego roku i jestem przekonany, że już w tym miesiącu będzie to zeszłoroczny poziom, a później będzie rosło – prognozuje prezes BCT.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest jednym z największych w Polsce terminali kontenerowych. Jego maksymalne możliwości przeładunkowe wynoszą 750 tysięcy TEU (jednostek pojemności równoważnych objętości kontenera o wymiarach 6,10x2,44x2,59 metra). Od 2003 r. właścicielem gdyńskiego terminalu jest firma ICTSI (Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych), zajmująca się rozwojem, obsługą i zarządzaniem portami i terminalami.

Więcej na temat
Transport Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją Wszystkie newsy
2013-04-24 | 06:03

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni stawia na transport intermodalny, czyli kolejowy przewóz kontenerów, po wyładowaniu ich ze statków. Z punktu widzenia kosztów
Transport Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
2013-03-06 | 06:25

Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności

Aktualizacja 17:30 Przewozy intermodalne, czyli łączące różne środki transportu, mogą do 2020 roku  o 2,7 mld zł obniżyć koszty generowane przez transport, a
Infrastruktura Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
2012-09-03 | 06:08

Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury

Polska gospodarka w coraz większym stopniu czerpie korzyści, jakie daje transport intermodalny, czyli połączenie w jeden mechanizm trzech tradycyjnych dróg: morskiej, drogowej

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.