Newsy

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją

2013-04-24  |  06:03

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni stawia na transport intermodalny, czyli kolejowy przewóz kontenerów, po wyładowaniu ich ze statków. Z punktu widzenia kosztów i bezpieczeństwa jest to rozwiązanie znacznie bardziej opłacalne niż transport drogowy. Warunkiem dalszego rozwoju tego typu przewozów jest modernizacja infrastruktury kolejowej.

 – Przy dużej masie towarów pociąg jest lepszym narzędziem transportu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Gdynia. – Innymi słowy, lepiej wysłać 40 dużych kontenerów do klienta jednym składem niż wysłać do niego 40 ciężarówek, które będą jechać do niego później przez wiele dni i bezpieczeństwo tego przewozu będzie zagrożone ze względu na ryzyko wypadku czy korków. Przewóz koleją jest bardziej spójny i stosunkowo bezpieczniejszy.

Pewnym problemem związanym z przewozami kolejowymi pozostaje cena, zwłaszcza dostępu do torów.

 – Kolej nie jest szczególnie tania. Każdy przewożący musi zapłacić Polskim Liniom Kolejowym 4 euro za kilometr. Mimo wszystko jest to atrakcyjny kierunek dla eksporterów czy importerów, szczególnie dużych firm, np. meblarskich, produkujących artykuły gospodarstwa domowego czy przemysłu samochodowego. W takich przypadkach przewożenie dużymi pociągami jest łatwiejsze i ta forma transportu jest przyszłościowa – zauważa Szymborski.

Prognozuje, że będzie się dalej prężnie rozwijać, jednak musi to być ekonomicznie atrakcyjne dla firm. Warunkiem wzrostu opłacalności takich przewozów jest zakończenie remontów i modernizacji szlaków kolejowych.

 – Wtedy też otworzą się dla nas szerzej rynki sąsiednich krajów. Mam na myśli Słowację, Czechy i Węgry. Nad tym intensywnie pracujemy – mówi prezes BCT.

Plany inwestycyjne

Terminal BCT jako dzierżawca terenu należącego do państwowego portu, nie zajmuje się bezpośrednio inwestycjami w infrastrukturę. Kwestie takie, jak przedłużanie torów czy rozbudowa rampy kolejowej leżą w gestii zarządu portu. Nie oznacza to jednak, że spółka nie inwestuje.

 – My jesteśmy właścicielem urządzeń – wyjaśnia Szymborski. – W zeszłym roku rozpoczęliśmy duży program inwestycyjny, który polega na kupowaniu nowych suwnic na rampie kolejowej i nabrzeżu. Rozbudowujemy ponadto systemy informatyczne – chcemy, by nasza działalność była bardziej zautomatyzowana. Dążymy m.in. do automatyzacji bram, a także do bardziej automatycznej obsługi klientów, kierowców, pojazdów. Te wszystkie inwestycje kosztują nas 60 milionów dolarów, co jest dużą sumą jak na BCT.

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni przeładowuje około 400 tys. kontenerów rocznie.

 – W zeszłym roku zrobiliśmy ok. 410 tys. dwudziestostopowych kontenerów, w tym roku nieznacznie mniej, bo nie wszystkie rynki zachowują się tak samo. Jednak wracamy do poziomu z zeszłego roku i jestem przekonany, że już w tym miesiącu będzie to zeszłoroczny poziom, a później będzie rosło – prognozuje prezes BCT.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest jednym z największych w Polsce terminali kontenerowych. Jego maksymalne możliwości przeładunkowe wynoszą 750 tysięcy TEU (jednostek pojemności równoważnych objętości kontenera o wymiarach 6,10x2,44x2,59 metra). Od 2003 r. właścicielem gdyńskiego terminalu jest firma ICTSI (Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych), zajmująca się rozwojem, obsługą i zarządzaniem portami i terminalami.

Więcej na temat
Transport Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją Wszystkie newsy
2013-04-24 | 06:03

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni stawia na transport intermodalny, czyli kolejowy przewóz kontenerów, po wyładowaniu ich ze statków. Z punktu widzenia kosztów
Transport Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
2013-03-06 | 06:25

Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności

Aktualizacja 17:30 Przewozy intermodalne, czyli łączące różne środki transportu, mogą do 2020 roku  o 2,7 mld zł obniżyć koszty generowane przez transport, a
Infrastruktura Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
2012-09-03 | 06:08

Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury

Polska gospodarka w coraz większym stopniu czerpie korzyści, jakie daje transport intermodalny, czyli połączenie w jeden mechanizm trzech tradycyjnych dróg: morskiej, drogowej

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.