Newsy

Dobre wyniki finansowe Trakcji za pierwsze półrocze. Drugi kwartał lepszy dzięki redukcji kosztów i poprawie pogody

2013-08-05  |  06:35
Mówi:Roman Przybył
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Trakcja S.A.
  • MP4
  • Grupa zajmująca się m.in. budową torów, mostów i dróg oraz energetyką kolejową w drugim kwartale osiągnęła sprzedaż na poziomie 400 mln zł. Od początku roku szacunkowy zysk to niecałe 400 tys. zł. Dzięki zmniejszeniu zadłużenia z tytułu obligacji i scentralizowaniu zakupów spółka będzie ograniczać koszty, mając na celu poprawę marży na realizowanych kontraktach.

      Szacunkowe wyniki pierwszego półrocza są dobre – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes Trakcji Roman Przybył. – Drugi kwartał był pogodowo znacznie lepszy od pierwszego, dzięki czemu mogliśmy rozwinąć front robót i zafakturować ponad 400 mln zł. W pierwszym kwartale było to 150 mln zł.

    Dzięki lepszej pogodzie i intensywnym pracom Trakcji udało się zwiększyć sprzedaż. Portfel zamówień spółki ma wartość niemal 4 mld zł. Tylko w tym roku Trakcja podpisała kontrakty na ponad 1 mld zł. Szacunkowy skonsolidowany zysk brutto całej Grupy Trakcja ze sprzedaży za pierwsze półrocze to niemal 35 mln zł. Całkowity zysk netto jest szacowany na 377 tys. zł. Zysk brutto ze sprzedaży, który w pierwszym półroczu 2012 r. wynosił ponad 26 mln zł w analogicznym okresie 2013 roku wyniósł 34,8 mln zł. Wyniki finansowe są szacunkowe i nie były jeszcze badane przez biegłego rewidenta.

     Przybył podkreśla, że spółka ma na celu podniesienie marży na podpisywanych w czasie kryzysu w branży kontraktach. Choć w portfelu zamówień jest kilkanaście projektów o wartości przekraczającej 100 mln zł, to marża dla Trakcji na nich jest niezadowalająca.

    Dlatego spółka podjęła szereg działań, które miały na celu ograniczenie kosztów. Dzięki zamianie obligacji na akcje oraz na nowe obligacje o dłuższym terminie zapadalności (do końca 2015 r.) a także spłacie części obligacji Trakcja zmniejszyła zadłużenie z tego tytułu o 110 mln zł – ze 161 mln do 51 mln zł. To pozwoliło na obniżenie odsetek, czyli kosztów obsługi długu z tytułu obligacji.

    Udało nam się dzięki scentralizowaniu zakupów uzyskać większe rabaty na materiały, które kupujemy – podkreśla Przybył. – Wykorzystujemy w większym stopniu efekt skali. Kupujemy ogromne ilości kruszyw, miedzi, kupujemy szyny oraz osprzęt. W skali grupy uzyskujemy lepsze upusty, warunki płatności. To będzie przekładać się w sposób zauważalny na wynik firmy.

    Wyjaśnia, że spółka podjęła starania, by zmniejszyć ilość środków finansowych zamrożonych w zapasach.

    W związku z tym podjęliśmy decyzję o koncentracji magazynów – wyjaśnia Przybył. – Zlikwidowaliśmy dwa duże magazyny i zwolniliśmy w ten sposób działkę, którą sprzedaliśmy. To  poprawiło zarówno naszą pozycję gotówkową, jak i wynik jednostkowy Trakcji.

    Część nieruchomości należącej do Trakcji, położonej przy ul. Oliwskiej w Warszawie została sprzedana spółce z Grupy Trakcja PRK7 Nieruchomości sp. z o.o., która zamierza realizować w tym miejscu projekt deweloperski.

    Niższe koszty przełożą się na poprawę marży na podpisywanych w czasach złej koniunktury kontraktach.

    Wykorzystywanie  takich działań jak efekt skali przy zakupach, lepsze zarządzanie kontraktami, lepsze panowanie nad ryzykami kontraktowymi, które się przejawiają z jednej strony w zabezpieczeniu przed roszczeniami klientów z tytułu wydłużeń kontraktów, kar, a z drugiej strony umożliwiają nam tam uzyskiwanie wpływu z tytułu wydłużenia trwania kontraktu, pozwala osiągnąć na końcu lepszy efekt  niż w momencie podpisywania kontaktu – zaznacza Przybył.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.