Newsy

Gdynia kusi inwestorów... Terenami po stoczni

2012-03-28  |  06:40
Mówi:Teresa Kamińska
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
  • MP4

    Gdynia chce walczyć o inwestorów. Na terenach dawnej stoczni powstaje nowoczesne centrum przemysłowo-biznesowe. Do końcu roku ma się zakończyć modernizacja budynków biurowych i budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Właściciel części majątku stoczniowego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, liczy na pierwsze inwestycje już w przyszłym roku.

    PSSE kupiła część majątku Stoczni Gdynia po tym, jak Komisja Europejska uznała za nielegalną udzieloną jej pomoc publiczną. Do 2013 roku chce stworzyć tam nowoczesne centrum przemysłowe, które będzie wizytówką Gdyni i Polski.

     - Chcemy zachować tradycje stoczni i portu w Gdyni. Co prawda stocznia została zlikwidowana w tej formule, w której była, ale za to mamy świetnych inwestorów na tym terenie, którzy mogą się wspaniale rozwijać. Chcemy im pomóc i stworzyć podstawy pod to, żeby to była wizytówka nie tylko Pomorza, ale także Polski, jeśli chodzi o tereny przemysłowe - zapewnia Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

    Nowych inwestorów ma przyciągnąć przede wszystkim dostęp do morza, który umożliwi produkcję wielkogabarytowych elementów.

     -  W tej chwili w Europie są to bardzo deficytowe grunty. Mamy rozwój produkcji wielkich gabarytów. To nie są tylko wiatraki i elementy do elektrowni jądrowej, ale też elementy do różnych instalacji, platform, które są na morzu. One muszą być produkowane z dostępem do nabrzeża, ponieważ inaczej transport przez miasta, trakcje i wiadukty jest bardzo drogi - mówi prezes PSSE.

    Na terenach byłej stoczni działają już m.in. prywatna stocznia Crist, Stocznia Nauta Gdynia i Energomontaż Północ Gdynia, które są również właścicielami części majątku stoczniowego. Między innymi dla nich PSSE planuje stworzenie całego zaplecza okołobiznesowego, czyli miejsc biurowych, konferencyjnych i nowoczesnych hal przemysłowych. Zaplecze biurowo-konferencyjne ma powstać jeszcze w tym roku, podobnie jak infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna.

     - Do końca przyszłego roku wchodzi mała infrastruktura i przebudowa dróg. Do tej pory transport był w kierunku morza. Teraz, kiedy teren został podzielony na działki i mamy wielu inwestorów, potrzebny jest dostęp dla tirów. To wymaga całkowitej przebudowy dróg - wymienia Teresa Kamińska.

    Dodatkowo przebudowywany będzie cały węzeł komunikacyjny, aby skomunikować teren z trasą Kwiatkowskiego oraz z autostradą A1. Żeby ułatwić pracownikom zatrudnionych na tych terenach, w planach jest również uruchomienie przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

    Teresa Kamińska zapewnia, że wielki przemysł nie będzie jedyną działalnością prowadzoną na terenach byłej stoczni.

     -  Chcemy również, żeby to był bufor między terenem przemysłowym a centrum miasta. To są wspaniałe grunty, więc np. w jednej z zabytkowych hal ciepłowni, którą chcemy pięknie zrewitalizować, będzie wytwórnia filmowa, nie tylko filmów animowanych, ale już mamy zainteresowanie władz Festiwalu Filmów Fabularnych, aby tam była możliwość zainstalowania studium filmowego - wyjaśnia prezes PSSE.

    I dodaje: - To jest teren prawie w centrum Gdyni i chcemy, aby on był nie tylko piękny, ale żeby się świetnie wkomponowywał w miasto.

    Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2014 rok.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.