Newsy

Nowy pas w Modlinie ma wytrzymać 40 lat. Użyto odpowiedniej technologii i kruszyw

2013-06-21  |  06:50

Spółka APB, która nadzorowała remont drogi startowej na lotnisku w Modlinie zapewnia, że pas wytrzyma aż 40 lat, bo tym razem użyto odpowiednich kruszyw, które nie będą powodować uszkodzeń nawierzchni. Dzięki dobremu przygotowaniu technicznemu, m.in. sprowadzeniu wydajnych maszyn, udało się zbudować nową nawierzchnię w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, dotrzymując wszystkich procedur.

 – Wcześniejsze kruszywa pomarglowe powodowały uszkodzenia nawierzchni, odpryski i powierzchniowe łuszczenie. Natomiast wykonawca przedłożył nam nową receptę, która została pozytywnie zaopiniowana przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i dopuszczona przez nas do realizacji. Użyte przez nas kruszywa i technologia pozwoliła na to, żebyśmy ten pas wykonali w sposób prawidłowy – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria mgr inż. Paweł Nowak, właściciel firmy APB, który nadzorował remont pasa.

Lotnisko w Modlinie w grudniu zostało zamknięte dla dużych samolotów, w tym maszyn używanych przez linie Ryanair i Wizz Air, latających z tego portu lotniczego. Powodem były złuszczenia betonowych fragmentów nawierzchni drogi startowej, które stwarzały zagrożenie dla ruchu lotniczego. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał całkowitą wymianę nawierzchni na mierzących łącznie kilometr fragmentach.

Ze względu na długą zimę prace przy nowej drodze startowej ruszyły dopiero w połowie kwietnia. Nowak zapewnia jednak, że pomimo krótkiego czasu wszystkie procedury zostały dotrzymane.

 – To, że wykonaliśmy pas w tak krótkim czasie, było możliwe dzięki temu, że wykonawca tym razem był lepiej przygotowany do tych robót sprzętowo. Sprowadzono wytwórnie betonu o wydajności 250 m3 na godzinę, która pozwoliła na wyprodukowanie betonu pod użyty sprzęt. Tutaj mieliśmy zastosowany sprzęt w module 15-metrowym, także maszyny, które to układały  praktycznie ułożenie jednego pasa długości 540 metrów trwało 10 godzin – wyjaśnia techniczne szczegóły Paweł Nowak.

Dzięki zastosowaniu maszyn układających nawierzchnię o szerokości 15 metrów cała droga startowa składa się z trzech pasów. Łączna szerokość drogi to 45 metrów. Dzięki zmniejszeniu liczby łączeń pasów do dwóch nawierzchnia będzie bardziej wytrzymała. 

Istotne dla wytrzymałości pasa są zastosowane kruszywa. Nowak podkreśla, że podczas remontu pasa przed uruchomieniem lotniska w Modlinie dla ruchu cywilnego w lipcu 2012 r. podstawowym błędem były właśnie złe surowce. Tym razem są to kruszywa granitowe stosowane powszechnie na lotniskach, nie nasiąkające wodą i nie powodujące uszkodzeń nawierzchni. Nowak podkreśla, że dzięki prawidłowym materiałom oraz dotrzymaniu wszystkich procedur nowy pas powinien wytrzymać nawet 40 lat. Mimo to co roku należy wykonywać przeglądy – tego wymaga prawo budowlane.

 – 40 lat – taki się zakłada czas przy budowie tego rodzaju obiektów z nawierzchni betonowej. Wszystko zostało dotrzymane, także ta nawierzchnia powinna ten okres zapewnić – przewiduje Nowak.

Firma APB nadzorowała inwestycję przez 24 godziny na dobę. Dzięki temu gwarantuje, że wszystko przebiegło zgodnie ze sztuką inżynierską. 

Przed zamknięciem lotniska w Modlinie dla dużych samolotów korzystały z niego dwie niskokosztowe linie lotnicze – irlandzki Ryanair i węgierski Wizz Air, który miał w podwarszawskim porcie lotniczym jedną ze swoich baz. Od grudnia obydwaj przewoźnicy korzystają z Lotniska Chopina.

Władze portu lotniczego w Modlinie chcą ponownie przyjmować większe samoloty już od 1 lipca. Ryanair zapowiada, że zostanie na głównym warszawskim lotnisku do 2 września, a Wizz Air – do 26 października. Terminy te ulegały już jednak wielokrotnym zmianom.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.