Mówi: | Marek Noetzel |
Funkcja: | partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych |
Firma: | Cushman & Wakefield |
Nowy Świat najdroższy w Polsce, ale wciąż 30 razy tańszy od Piątej Alei w Nowym Jorku. Warszawa na 44. miejscu w rankingu najdroższych ulic handlowych świata
Warszawski Nowy Świat nieznacznie awansował w globalnym rankingu najdroższych ulic handlowych i zajął w nim 44. pozycję. Wynajęcie sklepu przy najdroższej polskiej ulicy jest jednak 30 razy tańsze niż przy najdroższej ulicy świata, czyli nowojorskiej Piątej Alei – wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield.
W tym roku zostało przebadanych 330 lokalizacji w 65 krajach. Pierwsze trzy miejsca w rankingu zajmują Nowy Jork z Piątą Aleją, Hongkong z dzielnicą Causeway Bay oraz Pola Elizejskie w Paryżu. Do pierwszej dziesiątki zakwalifikowała się też m.in. Moskwa.
– Czynsze w dziesięciu najdroższych lokalizacjach wahają się od 4 800 euro za mkw. rocznie do około 30 tys. euro – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Noetzel, partner i dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield. – Największą dynamiką wzrostu cen znowu wyróżnia się Ameryka Północna i Południowa [o 5,8 proc. – red.]. Nieco słabiej niż przed rokiem wypadła Azja i rejon Pacyfiku – wzrost około 3,6 proc. Europa radzi sobie całkiem dobrze – wzrost o 2,3 proc.
W ostatnich 12 miesiącach do września 2014 r. czynsze w skali globalnej wzrosły średnio o 2,4 proc. Trend wzrostowy się utrzymuje, ale jest on wolniejszy niż przed rokiem. Mimo to – jak podkreśla Noetzel – w ponad 80 proc. lokalizacji odnotowano wzrost lub stabilizację cen. Poziom czynszów na najdroższych ulicach można uznać za ekonomiczny barometr. Wzrosty i spadki cen pokazują, w jakiej kondycji jest i lokalna, i światowa gospodarka.
– Aktywność gospodarcza przekłada się na wydatki konsumenckie, a to z kolei determinuje wysokość czynszów – zwraca uwagę Marek Noetzel. – Fakt, że czynsze są stabilne lub rosną, świadczy o tym, że gospodarka ma się coraz lepiej. W niektórych regionach bardzo dobrze, a w innych jeszcze lepiej, bo wzrosty ponad 15-proc., 20-proc. należy uznać już za wyśmienite.
Spośród dziesięciu najdroższych lokalizacji największym, bo 25-proc. wzrostem cen wyróżniła się Pitt Street Mall w Sydney. Czynsz w Moskwie wzrósł o 20 proc., a w Seulu o 17,6 proc. W tej grupie lokalizacji czynsze obniżyły się tylko w Hongkongu – o 6,8 proc. Eksperci oceniają, że wpłynął na to spadek wydatków konsumpcyjnych i wolniejszy rozwój turystyki.
Według rankingu Cushman & Wakefield najdroższa ulica w Polsce, zajmująca ex aequo 44. miejsce z serbskim Belgradem, znalazła się pomiędzy Bangkokiem w Tajlandii oraz Cape Town w RPA.
– Warszawski Nowy Świat jest po raz kolejny najdroższą polską ulicą – podkreśla dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield. – Warszawa awansowała o jedną pozycje, na miejsce 44. Czynsze na Nowym Świecie kształtują się w okolicach 1000 euro za metr kwadratowy rocznie. Jest to stawka aż trzydziestokrotnie niższa niż na najdroższej ulicy handlowej świata, czyli Piątej Alei.
Warszawa znajduje się mniej więcej pośrodku rankingu miast środkowoeuropejskich. Wyprzedza takie stolice, jak Bukareszt, Sofia czy Bratysława, natomiast plasuje się za stolicą Czech i Węgier czy Kijowem. Wygląda jednak na to, że ceny za lokale handlowe na Nowym Świecie będą jeszcze rosły.
– Perspektywy dla ulicy Nowy Świat na awans w rankingu wydają się całkiem dobre, na co w największej mierze wpłynie budowa linii metra – uważa ekspert. – Bliska lokalizacja stacji podziemnej kolei zwiększy liczbę osób, które tą ulicą będą się przemieszczać, a w efekcie atrakcyjność znajdujących się tam lokali handlowych powinna rosnąć, a wraz z nią czynsze.
Czytaj także
- 2025-08-06: Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami
- 2025-08-05: KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-30: Anna Dec: Często zapominamy, że poza ekranami telefonów jest prawdziwe życie i wartościowi ludzie. Bądźmy blisko nich i komunikujmy się najprościej, jak tylko się da
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-07-21: Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.