Newsy

Nowy system informacji kolejowej pokaże pasażerom opóźnienia pociągów z dokładnością co do minuty

2013-03-22  |  06:35
Mówi:Sławomir Nowicki
Funkcja:Prezes
Firma:PKP Informatyka
  • MP4

    PKP Informatyka ma w planach realizację systemu informacji pasażerskiej na dworcach kolejowych. Jeżeli system zostanie wdrożony, pasażerowie będą na bieżąco dowiadywać się o opóźnieniach z dokładnością co do minuty. To skomplikowany projekt, który potrwa kilka lat i według wstępnych szacunków może kosztować 320-375 mln zł. Przyczyni się do poprawy jakości obsługi pasażerów, a w szczególności osób, które przesiadają się na inne pociągi.

     Dziś na dworcach mamy dobry, ale nieco przestarzały system informacji pasażerskiej, który przede wszystkim nie jest dynamiczny, nie pokazuje na bieżąco opóźnień pociągów. W planach mamy zbudowanie systemu, który takie informacje będzie pokazywać na bieżąco – mówi Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyki.

    Nowy system ma być nie tylko użyteczny i nowoczesny, ale i atrakcyjny wizualnie. Prezes PKP Informatyki podkreśla, że to jego użytkownicy, czyli pasażerowie, muszą być z niego zadowoleni.

    System sam w sobie nie jest drogi. Opiera się na lokalizacji lokomotyw na podstawie sygnałów GPS oraz porównywaniu tych informacji z rozkładem jazdy. PKP Informatyka uzyska w ten sposób informacje na temat bieżącego położenia pociągu i przewidywanego czasu dojazdu do określonych stacji.

     – Taka informacja musi być przede wszystkim przekazana pasażerowi, bo to pasażer jest naszym klientem i on chciałby wiedzieć, czy dany pociąg jest opóźniony o 2 minuty czy o 7. Dla niego to czasami bardzo duża różnica – podkreśla Sławomir Nowicki w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    To właśnie instalacja wyświetlaczy i przekazywanie informacji pasażerom będą najdroższym elementem systemu. Prezes PKP Informatyki przewiduje, że łączny koszt może wynieść od 320 do 375 mln zł. Suma inwestycji jest też uzależniona m.in. od możliwości instalacji systemu dynamicznego wyświetlania informacji na peronach i dostępnego miejsca. PKP Informatyka planuje rozłożyć jednak koszty na kilka lat.

     – Nie zakładamy, że zrealizujemy ten projekt w ciągu roku. To jest projekt na najbliższe kilka lat w ramach modernizacji linii kolejowych, stacji, peronów – podkreśla prezes spółki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.