Newsy

Nowy system informacji kolejowej pokaże pasażerom opóźnienia pociągów z dokładnością co do minuty

2013-03-22  |  06:35
Mówi:Sławomir Nowicki
Funkcja:Prezes
Firma:PKP Informatyka
  • MP4

    PKP Informatyka ma w planach realizację systemu informacji pasażerskiej na dworcach kolejowych. Jeżeli system zostanie wdrożony, pasażerowie będą na bieżąco dowiadywać się o opóźnieniach z dokładnością co do minuty. To skomplikowany projekt, który potrwa kilka lat i według wstępnych szacunków może kosztować 320-375 mln zł. Przyczyni się do poprawy jakości obsługi pasażerów, a w szczególności osób, które przesiadają się na inne pociągi.

     Dziś na dworcach mamy dobry, ale nieco przestarzały system informacji pasażerskiej, który przede wszystkim nie jest dynamiczny, nie pokazuje na bieżąco opóźnień pociągów. W planach mamy zbudowanie systemu, który takie informacje będzie pokazywać na bieżąco – mówi Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyki.

    Nowy system ma być nie tylko użyteczny i nowoczesny, ale i atrakcyjny wizualnie. Prezes PKP Informatyki podkreśla, że to jego użytkownicy, czyli pasażerowie, muszą być z niego zadowoleni.

    System sam w sobie nie jest drogi. Opiera się na lokalizacji lokomotyw na podstawie sygnałów GPS oraz porównywaniu tych informacji z rozkładem jazdy. PKP Informatyka uzyska w ten sposób informacje na temat bieżącego położenia pociągu i przewidywanego czasu dojazdu do określonych stacji.

     – Taka informacja musi być przede wszystkim przekazana pasażerowi, bo to pasażer jest naszym klientem i on chciałby wiedzieć, czy dany pociąg jest opóźniony o 2 minuty czy o 7. Dla niego to czasami bardzo duża różnica – podkreśla Sławomir Nowicki w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    To właśnie instalacja wyświetlaczy i przekazywanie informacji pasażerom będą najdroższym elementem systemu. Prezes PKP Informatyki przewiduje, że łączny koszt może wynieść od 320 do 375 mln zł. Suma inwestycji jest też uzależniona m.in. od możliwości instalacji systemu dynamicznego wyświetlania informacji na peronach i dostępnego miejsca. PKP Informatyka planuje rozłożyć jednak koszty na kilka lat.

     – Nie zakładamy, że zrealizujemy ten projekt w ciągu roku. To jest projekt na najbliższe kilka lat w ramach modernizacji linii kolejowych, stacji, peronów – podkreśla prezes spółki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.