Mówi: | Łukasz Boroń |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo będzie jeździć po węgierskich torach. Spółka chce być liderem środkowoeuropejskiego rynku.
PKP Cargo może już samodzielnie obsługiwać przewozy po węgierskich torach. Przewoźnik otrzymał certyfikat bezpieczeństwa od NHK, czyli węgierskiego odpowiednika Urzędu Transportu Kolejowego na wykonywanie przewozów towarowych na lokalnej sieci kolejowej. Kolejny rynek, o który stara się polska firma, to Holandia. PKP Cargo ma nadzieję, że w ciągu roku będą tam możliwe samodzielne przewozy.
Zarząd PKP Cargo nie kryje satysfakcji ze zdobytego pozwolenia. Jego otrzymanie poprzedziły wielomiesięczne przygotowania. Spółka musiała wykazać, że jest w stanie samodzielnie realizować przewozy towarowe na Węgrzech, postępując przy tym zgodnie z przyjętymi tam zasadami bezpieczeństwa.
Zdobyty certyfikat wpisuje się w politykę międzynarodowego rozwoju firmy, która chce wykonywać swoje usługi na obszarze Europy Środkowej i w krajach Beneluksu.
– Paradokslanie łatwiej nam rozwijać się poza granicami Polski, gdzie jest mniejsza konkurencja, niż w naszym kraju, gdzie ta konkurencja jest bardzo silna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo. – Dlatego zależy nam na zwiększaniu liczby krajów, gdzie możemy samodzielnie wjeżdżać naszymi pociągami, abyśmy mogli wydłużać trasy, które obsługujemy.
Przez Węgry właśnie przebiega jeden z istotniejszych korytarzy transportowych, który łączy północ z południem kontynentu. Jak podkreśla prezes polskiej firmy przewozowej, dzięki takim certyfikatom może ona oferować klientom przewóz przez terytorium kilku krajów.
– Korzyść dla klienta jest oczywista, bo nie musi korzystać z usług wielu przewoźników, rozmawia natomiast z jednym – podkreśla Łukasz Boroń Spółka PKP Cargo mogła do tej pory obsługiwać samodzielnie przewozy po Polsce, jak również po torach w Austrii, Belgii, Niemczech, Czechach i Słowacji. Trwa postępowanie, którego celem jest uzyskanie certyfikatu, który umożliwiłby poruszanie się po Holandii. Jest to szczególnie atrakcyjny dla przewoźnika rynek ze względu na lokalizację dwóch największych portów morskich.
– Jesteśmy w trakcie prac i dyskusji z lokalnymi władzami, które takie certyfikaty wydają – mówi szef PKP Cargo.
Rozmowy na ten temat powinny się zakończyć do końca tego roku. Wydania koniecznych zaświadczeń należy oczekiwać w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.– Duża część towarów, które wpływają do największych portów w krajach Beneluksu czy w Niemczech finalnie trafia do Polski. Bardzo nam zależy, żeby przechwytywać ruch np. kontenerów, by zamiast drogami trafiały one do naszego kraju koleją – tłumaczy Łukasz Boroń.
To w pewnym stopniu już się udaje. PKP Cargo wspólnie z holenderskim partnerem obsługuje regularne połączenia między Poznaniem i Rotterdamem. Pociąg wiozący kontenery i platformy kontenerowe kursuje regularnie, kilka razyw tygodniu.
PKP Cargo przewozi poza granice Polski przede wszystkim surowce. Chodzi tu m.in. o węgiel, koks, rudy żelaza, ale nie tylko. Na eksport z wykorzystaniem największego, polskiego przewoźnika kolejowego trafiają wyroby stalowe, samochody i części samochodowe.
Spółka PKP Cargo działa od 12 lat. Jej głównym udziałowcem jest Skarb Państwa, który skupia w swych rękach ponad 90 procent akcji. W 2012 roku firma przewiozła ponad 116 mln ton ładunków, zarabiając na tym ponad 200 mln zł netto według polskich standardów rachunkowości,
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.