Mówi: | Łukasz Boroń |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie
PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Konkurencja z transportem samochodowym to szansa dla tej spółki. Najważniejsza inwestycja to budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie. Trwa także przetarg na 330 platform kontenerowych. PKP Cargo liczy na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.
PKP Cargo otrzymało już pozytywną decyzję Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie budowy terminala kontenerowego. CUPT to instytucja zajmująca się wdrażaniem unijnych dofinansowań w Polsce. Zgodnie z rozstrzygniętym w październiku ubiegłego roku przetargiem terminal wybuduje firma Skanska. Ma on powstać do końca 2013 r.
Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo podkreśla, że spółka zamierza się również ubiegać o wsparcie ze środków europejskich na zakup platform kontenerowych. Zgodnie z przewidywaniami, całe centrum logistyczne PKP Cargo w Poznaniu-Franowie będzie łącznie kosztować ok. 40 mln zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie niemal 15 mln zł.
Inwestycje w transport intermodalny to szansa dla przewoźnika z Grupy PKP, bo ta gałąź transportu rozwijała się dotychczas, według danych UTK, szybciej niż inne. Ponadto, zamiarem spółki jest dywersyfikacja działalności, a według Boronia inwestycje w transport intermodalny stanowią ku temu okazję. Dzięki budowie terminala kontenerowego w Poznaniu, PKP Cargo przewiduje, że będzie miało szansę skuteczniej konkurować z transportem drogowym.
– Będzie to obiekt dobrze zlokalizowany w pobliżu połączeń oraz w pobliżu górki rozrządowej w Poznaniu – podkreśla Łukasz Boroń. – To m.in. potwierdza jak bardzo zdeterminowani jesteśmy, żeby inwestować w ten segment rynku, gdzie spodziewamy się wzrostów.
PKP Cargo planuje również modernizować swój tabor.
– Planujemy inwestycję w modernizację lokomotyw spalinowych, a kluczem tej modernizacji jest wymiana silnika spalinowego na nowocześniejszy, pozwalający znacznie zmniejszyć zużycie paliwa – wyjaśnia Boroń.
Dodaje, że PKP Cargo planuje nadal wykorzystywać lokomotywy spalinowe, bo są w działalności spółki niezbędne. Są wykorzystywane między innymi do ruchu manewrowego, w tym do rozrządzania wagonów pociągów.
Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu
Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.