Mówi: | Łukasz Boroń |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie
PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Konkurencja z transportem samochodowym to szansa dla tej spółki. Najważniejsza inwestycja to budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie. Trwa także przetarg na 330 platform kontenerowych. PKP Cargo liczy na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.
PKP Cargo otrzymało już pozytywną decyzję Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie budowy terminala kontenerowego. CUPT to instytucja zajmująca się wdrażaniem unijnych dofinansowań w Polsce. Zgodnie z rozstrzygniętym w październiku ubiegłego roku przetargiem terminal wybuduje firma Skanska. Ma on powstać do końca 2013 r.
Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo podkreśla, że spółka zamierza się również ubiegać o wsparcie ze środków europejskich na zakup platform kontenerowych. Zgodnie z przewidywaniami, całe centrum logistyczne PKP Cargo w Poznaniu-Franowie będzie łącznie kosztować ok. 40 mln zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie niemal 15 mln zł.
Inwestycje w transport intermodalny to szansa dla przewoźnika z Grupy PKP, bo ta gałąź transportu rozwijała się dotychczas, według danych UTK, szybciej niż inne. Ponadto, zamiarem spółki jest dywersyfikacja działalności, a według Boronia inwestycje w transport intermodalny stanowią ku temu okazję. Dzięki budowie terminala kontenerowego w Poznaniu, PKP Cargo przewiduje, że będzie miało szansę skuteczniej konkurować z transportem drogowym.
– Będzie to obiekt dobrze zlokalizowany w pobliżu połączeń oraz w pobliżu górki rozrządowej w Poznaniu – podkreśla Łukasz Boroń. – To m.in. potwierdza jak bardzo zdeterminowani jesteśmy, żeby inwestować w ten segment rynku, gdzie spodziewamy się wzrostów.
PKP Cargo planuje również modernizować swój tabor.
– Planujemy inwestycję w modernizację lokomotyw spalinowych, a kluczem tej modernizacji jest wymiana silnika spalinowego na nowocześniejszy, pozwalający znacznie zmniejszyć zużycie paliwa – wyjaśnia Boroń.
Dodaje, że PKP Cargo planuje nadal wykorzystywać lokomotywy spalinowe, bo są w działalności spółki niezbędne. Są wykorzystywane między innymi do ruchu manewrowego, w tym do rozrządzania wagonów pociągów.

Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu

Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności

Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.