Newsy

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie

2013-05-20  |  06:40

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Konkurencja z transportem samochodowym to szansa dla tej spółki. Najważniejsza inwestycja to budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie. Trwa także przetarg na 330 platform kontenerowych. PKP Cargo liczy na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.

PKP Cargo otrzymało już pozytywną decyzję Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie budowy terminala kontenerowego. CUPT to instytucja zajmująca się wdrażaniem unijnych dofinansowań w Polsce. Zgodnie z rozstrzygniętym w październiku ubiegłego roku przetargiem terminal wybuduje firma Skanska. Ma on powstać do końca 2013 r.

Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo podkreśla, że spółka zamierza się również ubiegać o wsparcie ze środków europejskich na zakup platform kontenerowych. Zgodnie z przewidywaniami, całe centrum logistyczne PKP Cargo w Poznaniu-Franowie będzie łącznie kosztować ok. 40 mln zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie niemal 15 mln zł.

Inwestycje w transport intermodalny to szansa dla przewoźnika z Grupy PKP, bo ta gałąź transportu rozwijała się dotychczas, według danych UTK, szybciej niż inne. Ponadto, zamiarem spółki jest dywersyfikacja działalności, a według Boronia inwestycje w transport intermodalny stanowią ku temu okazję. Dzięki budowie terminala kontenerowego w Poznaniu, PKP Cargo przewiduje, że będzie miało szansę skuteczniej konkurować z transportem drogowym.

– Będzie to obiekt dobrze zlokalizowany w pobliżu połączeń oraz w pobliżu górki rozrządowej w Poznaniu – podkreśla Łukasz Boroń. – To m.in. potwierdza jak bardzo zdeterminowani jesteśmy, żeby inwestować w ten segment rynku, gdzie spodziewamy się wzrostów.

PKP Cargo planuje również modernizować swój tabor.

– Planujemy inwestycję w modernizację lokomotyw spalinowych, a kluczem tej modernizacji jest wymiana silnika spalinowego na nowocześniejszy, pozwalający znacznie zmniejszyć zużycie paliwa – wyjaśnia Boroń.

Dodaje, że PKP Cargo planuje nadal wykorzystywać lokomotywy spalinowe, bo są w działalności spółki niezbędne. Są wykorzystywane między innymi do ruchu manewrowego, w tym do rozrządzania wagonów pociągów.

Więcej na temat
Transport Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu Wszystkie newsy
2013-05-02 | 05:07

Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu

Pomimo kryzysu, w ostatnich latach transport intermodalny, czyli łączący różne środki transportu, np. kolej czy transport morski rozwijał się dynamicznie i branża
Transport Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
2013-03-06 | 06:25

Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności

Aktualizacja 17:30 Przewozy intermodalne, czyli łączące różne środki transportu, mogą do 2020 roku  o 2,7 mld zł obniżyć koszty generowane przez transport, a
Infrastruktura Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
2012-09-03 | 06:08

Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury

Polska gospodarka w coraz większym stopniu czerpie korzyści, jakie daje transport intermodalny, czyli połączenie w jeden mechanizm trzech tradycyjnych dróg: morskiej, drogowej

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.