Newsy

Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu

2013-05-02  |  05:07

Pomimo kryzysu, w ostatnich latach transport intermodalny, czyli łączący różne środki transportu, np. kolej czy transport morski rozwijał się dynamicznie i branża optymistycznie patrzy w przyszłość. Jednak według prezesa należącego do PKP Cargo Cargospedu, rząd musi lepiej realizować politykę wspierania transportu intermodalnego. Obecnie przewozy intermodalne stanowią zaledwie kilka procent rynku.

Rynek transportu intermodalnego w Polsce ma spore pole do rozwoju. Obecnie niecałe 5 proc. pracy przewozowej to przewozy intermodalne. Urząd Transportu Kolejowego przewiduje, że do 2020 r. wartość ta podwoi się, co pozwoli obniżyć koszty generowane przez transport lądowy nawet o 2,7 mld zł. W 2010 r. w Polsce, jak wynika z danych resortu transportu, działało 19 kolejowych terminali intermodalnych, ale do 2020 r. ich liczba powinna wzrosnąć do 30.

Działający w ramach grupy PKP Cargo Logistics Cargosped jest jednym z liderów polskiego rynku transportu intermodalnego. Spółka oferuje przewozy kolejowe i drogowe po Polsce i za granicę. W 2000 r. została wydzielona z PKP, a od 2005 r. całkowitym właścicielem jest PKP Cargo. Cargosped posiada własne terminale kontenerowe w Warszawie, Mławie, Braniewie, Gliwicach i Kobylnicy.

– Mamy nadzieję, że wyjdziemy obronną ręką z tego okresu spowolnienia. Szczególnie przy wykorzystaniu zasobów spółki matki, PKP Cargo – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Daniel Ryczek, prezes Cargospedu.

Ryczek podkreśla, że na poziomie ogólnych założeń rząd wspiera wprawdzie transport intermodalny, ale gorzej jest z wdrażaniem tych planów. W strategii rozwoju transportu ze stycznia tego roku znalazł się rozdział o wspieraniu tego segmentu przewozów, który w Polsce jest wciąż młody i mało rozwinięty.

 – Ten transport intermodalny jest takim przykładem na to, jak państwo może realizować mądrą, logiczną rozsądną politykę transportową tak, żeby dokonywać logicznych, mądrych wyborów co do tego, jakimi środkami transportu ładunki mają być przemieszczane w obrębie kraju. Po to, by efektywnie wykorzystywać z jednej strony infrastrukturę, na którą są pieniądze publiczne, a z drugiej strony, żeby minimalizować negatywne efekty generowane przez transport czy przez poszczególne gałęzie transportu – mówi Ryczek. 

Dobra strategia jest szczególnie ważna w zakresie planowania inwestycji – kosztowne przedsięwzięcia są finansowane ze środków publicznych.

– Kompleksowe wykorzystanie bardzo różnorodnych instrumentów pozwala stymulować rozwój rynku, pozwala kontrolować generowanie kosztów zewnętrznych transportu, pozwala panować nad dedykowaniem środków publicznych do rozmaitych sfer życia gospodarczego i społecznego – wylicza korzyści prezes Cargospedu.

Więcej na temat
Transport PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie Wszystkie newsy
2013-05-20 | 06:40

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Konkurencja z transportem samochodowym to szansa dla tej spółki. Najważniejsza inwestycja to budowa terminala kontenerowego
Transport Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
2013-03-06 | 06:25

Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności

Aktualizacja 17:30 Przewozy intermodalne, czyli łączące różne środki transportu, mogą do 2020 roku  o 2,7 mld zł obniżyć koszty generowane przez transport, a
Infrastruktura Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
2012-09-03 | 06:08

Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury

Polska gospodarka w coraz większym stopniu czerpie korzyści, jakie daje transport intermodalny, czyli połączenie w jeden mechanizm trzech tradycyjnych dróg: morskiej, drogowej

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.