Newsy

PKP Cargo: przewozy spadną, ale nie drastycznie

2012-05-08  |  06:30
Mówi:Wojciech Balczun
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Cargo S.A.
  • MP4

    3 mln ton ładunku mniej przewiezie w tym roku PKP Cargo w porównaniu z ubiegłym rokiem. Prognozy spółki mówią, że będzie to łącznie 127,5 mln ton. - Możemy obserwować delikatne spowolnienie - mówi prezes PKP Cargo Wojciech Balczun. W przypadku przewozu kruszyw ten rok będzie jeszcze dobry. Potem wszystko zależeć będzie od podziału unijnych pieniędzy na projekty inwestycyjne.

    Ubiegły rok był rekordowy dobry dla PKP Cargo. Spółka przewiozła 130 mln ton, czyli 9 proc. więcej niż w 2010 roku i zarobiła na przewozach blisko 400 mln zł. Ten rok pod względem tonażu może być nieco gorszy.

     - Musimy o tym mówić, bo funkcjonujemy w konkretnym kontekście rynkowym, więc wszystkie informacje analityków rynku, informacje makroekonomiczne powodują, że pewne delikatne spowolnienie możemy obserwować - mówi Wojciech Balczun.

    I obserwujemy. W pierwszym kwartale tego roku spółka przewiozła 27 mln ton. W ubiegłym roku po marcu było to 31 mln ton.

    Spowolnienia na razie nie będzie widać w przewozie kruszyw. Przynajmniej w tym roku.

     - Inwestycje w tym zakresie są w trakcie realizacji i jest finansowanie. Natomiast w kolejnych latach będą one delikatnie spadały, dopóki nie będzie znana kolejna projekcja, jeżeli chodzi o środki unijne i prognoza do 2020 roku. A wtedy znów pojawią się nowe inwestycje, nowe zadania inwestycyjne, gdzie kruszywo będzie trzeba wozić, przede wszystkim na modernizacje linii kolejowych w Polsce - zapowiada Wojciech Balczun.

    Spadek ilości przewożonego kruszywa może zrekompensować ograniczenie transportu samochodowego.

     - Liczymy na to, że spełnią się deklaracje naszych kontrahentów kruszywowych, którzy twierdzą, że trochę więcej przerzucą kruszyw na kolej kosztem przewozów samochodowych, bo trzeba pamiętać o tym, że znacząca część przewozów kruszyw jest jeszcze wciąż realizowana samochodami, a nie koleją. Więc to powinno nam trochę zamortyzować spadek przewozu kruszyw - wyjaśnia prezes PKP Cargo.

    W ostatnim czasie spółka podpisała ok. 20 umów z kontrahentami na następne 3 lata.

     - Te deklaracje, które są składane przez naszych partnerów biznesowych są całkiem przyzwoite. Oczywiście, one są ostrożne, więc wydaje mi się, że trudno będzie powtórzyć takie przewozy w zakresie kruszyw, które miały miejsce w roku 2011, ale nie będzie tak źle jak niektórzy prognozują - podsumowuje Wojciech Balczun.

    PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowym w Polsce i drugim w Europie. W ciągu 4 następnych lat spółka chce zwiększyć swój udział w rynku do ponad 57 proc. Prezes spodziewa się, że w tym czasie ogólna wielkość rynków przewozów kolejowych w Polsce powinna wzrosnąć do 244,8 mln ton.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.