Newsy

PKP Intercity: poprawi się jakość połączeń. Spółka wyda 5 mld zł na tabor.

2013-09-23  |  06:30
Mówi:Marcin Celejewski
Funkcja:członek zarządu ds. handlowych
Firma:PKP Intercity
  • MP4
  • Nie będzie na razie nowych połączeń dalekobieżnych spółki PKP Intercity. Poprawiać ma się za to jakość już istniejących. W tym celu przewoźnik inwestuje w tabor ponad 5 mld złotych. Poprawa jakości najpierw ma być odczuwalna na połączeniach między największymi miastami i na połączeniach klasy Express Intercity, ale także na tańszych TLK.

     – Nowe pociągi to nie jest kwestia dodatkowych, nowych połączeń, ale przede wszystkim zmiana jakości i komfortu dla pasażera, czyli wprowadzenie europejskiej jakości – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych. – Przeglądając naszą ofertę, planując ją na przyszły rok, podstawowym zadaniem, jeśli chodzi o liczbę połączeń, jest ich efektywność, czyli dopasowanie naszej oferty do rynku, podaży do popytu.

    Poza 20 szybkimi składami Pendolino polski przewoźnik kolejowy kupuje także łącznie 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 10 lokomotyw spalinowych oraz prowadzi szeroko zakrojony program modernizacji wagonów. W sierpniu PKP Intercity oraz bydgoska Pesa podpisali największy w historii kontrakt na modernizację 115 wagonów, warty ponad 320 mln zł.

    Marcin Celejewski podkreśla, że efekty inwestycji w tabor odczują wszyscy pasażerowie spółki. W pierwszej kolejności komfort podróży wzrośnie na najważniejszych trasach pomiędzy dużymi miastami, obsługiwanych pociągami klasy Express Intercity i Eurocity, a następnie na połączeniach klasy TLK.

     – My nie traktujemy wybiórczo niektórych połączeń, bo chcemy podnosić jakość wszystkich połączeń, które uruchamiamy, natomiast wiadomo, że zaczynamy od połączeń centralnych, czyli do Krakowa, Katowic, Gdańska, ale także o połączeniach między Rzeszowem a Krakowem, Krakowem a Poznaniem, Poznaniem a Szczecinem i całą linią południową, także o trasie do Łodzi i Białegostoku – wylicza Celejewski.

    Już od grudnia tego roku wiele pociągów Express Intercity będzie obsługiwanych zmodernizowanym taborem. Dotyczy to także tańszych i obsługujących więcej miast połączeń TLK.

    Celejewski liczy, że podniesienie jakości podróży w połączeniu z nową ofertą handlową przyczyni się do zmiany postrzegania PKP Intercity w Polsce. Oferta ma być łatwo rozpoznawalna i prostsza dla pasażerów. Na razie nie będzie jednak większej liczby połączeń – przewoźnik w pierwszej kolejności zamierza podnieść jakość istniejących relacji.

     – Raczej myślimy o tym, żeby dostosować ofertę do potrzeb rynku. Chodzi o wzrost efektywności spółki, co pozwoli osiągać lepsze wyniki, zarówno przewozowe, jak i finansowe. Potem będziemy myśleć o dodawaniu nowych połączeń. Trzeba pamiętać, że spółka PKP IC uruchamiania codziennie około 300 połączeń, więc nasza oferta już dzisiaj jest bardzo szeroka – przekonuje Celejewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.