Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity: W kwietniu dwa razy więcej pasażerów na trasie Warszawa-Gdańsk
W tym roku mniej pasażerów może wybrać się na wakacje koleją. Wszystko przez remonty torów, które znacznie wydłużają podróż. Dlatego PKP Intercity chce zatrzymać klientów niższymi cenami biletów. Wprowadzona od 1 kwietnia obniżka na trasie Warszawa-Gdańsk przynosi rezultaty. W pierwszych 10-dniach liczba pasażerów wzrosła dwukrotnie.
Władze spółki zapewniają, że robią wszystko, by uciążliwości związane z ograniczeniem prędkości i zmieniającymi się rozkładami jazdy były jak najmniej dotkliwe dla pasażerów.
- Największym problemem PKP Intercity jest remontowana infrastruktura i zmieniający się rozkład jazdy. Pewnym ułatwieniem jest dla nas dysponowanie większymi zasobami taborowymi. To nam pozwala z punktu widzenia pasażera przygotować bardziej optymalny rozkład jazdy, chociaż on nie zawsze z punktu widzenia ekonomicznego jest najlepszy dla spółki - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Mimo wysiłków spółki modernizacja infrastruktury i związane z tym niedogodności zniechęcają pasażerów, którzy coraz częściej decydują się na podróż autobusem lub wybierają połączenia lotnicze. Na najbardziej dochodowych trasach liczba podróżujących spadła o połowę. To może się zmienić podczas Euro, w miesiącach wakacyjnych i po zakończeniu najbardziej uciążliwych remontów. Jednak PKP Intercity nie spodziewa się w tym roku wzrostu liczby pasażerów.
- Eliminując Euro to będzie pewnie ten sam poziom. Dużo więcej będziemy wiedzieli po Euro i po wakacjach. W wakacje przewozimy bardzo dużo pasażerów. Jeżeli czas mistrzostw byłby podobny do miesiąca lipca, to byłoby bardzo dobrze. Styczeń i luty to z reguły nie są miesiące przewozowe, ale od kwietnia przewozy idą w górę - wyjaśnia Janusz Malinowski.
Chcąc zatrzymać klientów spółka zdecydowała się na wprowadzenie niższych cen biletów. W zeszłym tygodniu wprowadzono promocję Super Bilet, czyli nowy cennik dla połączeń ekspresowych. Natomiast od początku miesiąca przewoźnik obniżył ceny biletów za połączenie między stolicą a Gdańskiem.
- Niejednokrotnie powtarzałem, że Intercity było gotowe obniżyć ceny biletów. Oczekiwaliśmy obniżki stawek do infrastruktury, która nie spełniała naszych oczekiwań ani standardu. Tak się nie stało, więc podjęliśmy ten ruch obniżki cenowej od 1 kwietnia i mamy dwukrotny wzrost pasażerów - przynajmniej w pierwszej dekadzie kwietnia - zapewnia prezes PKP Intercity.
Przewoźnik zapewnia, że po zakończeniu prac modernizacyjnych, które umożliwią wykorzystanie szybszego taboru, podróż z Warszawy do Trójmiasta będzie trwała ok. 2,5 godziny.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-12: Kakao podrożało w ekspresowym tempie. Czekolada może się stać towarem luksusowym
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-15: Energia jest towarem jak każdy inny. Eksperci zachęcają do wdrażania oszczędności w domach [DEPESZA]
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.